مالیات بر ارث ملک تجاری

مالیات بر ارث ملک تجاری میزان مبلغی است که توسط دولت به کلیه اموال تجاری متوفی اعم از زمین، محل کسب و کار و غیره تعلق می‌گیرد. هر ساله در قانون بودجه کشور مشاهده می‌کنیم که بخش بزرگی از درآمدهای دولت، از طریق مالیات تامین می‌شوند. در حقیقت علاوه بر سایر منابع، مالیات‌ها نقش مهمی را در درآمدهای دولت ایفا می‌کنند و دولت نیز با تنظیم قوانین در سال‌های اخیر، سعی در گسترش دامنه این منبع درآمدی داشته است.

در کنار انواع مالیات‌ها، مالیات بر ارث از جمله مهم‌ترین مالیات‌های مستقیم است که در متن قانون تعیین شده است. این مالیات بخش بزرگی از اموال را در بر می‌گیرد. بنابراین ورثه در پرداخت میزان مالیات بر ارث ملک تجاری باید دقت لازم را داشته باشند. در واقع در بسیاری از اوقات، این مالیات صرفا به ملک تعلق نمی‌گیرد بلکه حتی به اموال دیگر شخص فوت شده نیز سرایت می‌کند.

در این نوشتار، قصد داریم به نحوه محاسبه مالیات بر ارث ملک تجاری و نکات مهم حاکم بر آن اشاره کنیم. این حق ورثه است که قبل از تقسیم ماترک متوفی و در زمان پرداخت دیون او، اطلاع کافی از شرایط و نکات قانونی داشته باشند.

منظور از ملک تجاری چیست؟

همانطور که در مطالب مربوط به تقسیم ارث زمین تجاری و تقسیم ارث مغازه نیز اشاره کردیم، کلیه اموالی که بتوان در آن‌ها کسب درآمد کرد، مشمول مالیات بر ارث ملک تجاری خواهد بود. کسب و کارهای امروزی همچون سوپر مارکت‌ها، رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها، قنادی‌ها، تعمیرگاه‌ها و غیره مشمول این مالیات هستند و ورثه نیز وظیفه دارند بعد از فوت و قبل از تقسیم، این دین را به دولت بپردازند.

در کنار مواردی که اشاره کردیم، انواع زمین تجاری نیز مشمول این مالیات قرار می‌گیرند با این تفاوت که میزان مالیات تعلق گرفته به این دسته از اموال، با سایر اموال تجاری متفاوت است.

قانون مالیات بر ارث ملک تجاری

درصدهای مالیاتی مربوط به این نوع ملک، در متن قانون مالیات‌های مستقیم تعیین شده است. البته به عنوان یکی از ورثه به این نکته مهم توجه داشته باشید که قانون مالیات‌های مستقیم، در سال ۱۳۹۴ نیز اصلاح شده است و اصلاحات این قانون، صرفا برای ورثه‌ای کاربرد دارد که بعد از تاریخ ۱۳۹۵/۱/۱، مورث خود را از دست داده‌اند. به عبارت دیگر قانون مالیات بر ارث ملک تجاری ثابت است اما قانون گذار، اصلاحات این قانون را صرفا برای بعضی از ورثه در نظر گرفته است. بنابراین با توجه به این توضیحات، دو متن قانونی وجود دارد:

  1. قانون مالیات‌های مستقیم سابق که برای متوفیان قبل از سال ۱۳۹۵ کاربرد دارد.
  2. قانون مالیات‌های مستقیم اصلاح شده که برای متوفیان بعد از تاریخ مذکور تنظیم شده است.

هر یک از قوانین اشاره شده، شرایط خاصی را برای مخاطبان خود در نظر گرفته‌اند. این شرایط و نکات را در ادامه مطلب بررسی می‌کنیم.

شرایط قانون سابق

در صورتی که مشمول قانون تصویب شده در سال ۱۳۶۶ (قانون سابق) هستید، ضروری است که نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  1. قانون سابق به ورثه شش ماه فرصت داده بود که برای تقدیم اظهارنامه مالیات بر ارث اقدام کنند. بنابراین ورثه مشمول این قانون، در صورتی که ورقه اظهار را در زمان تعیین شده به اداره امور مالیاتی تقدیم نکرده باشند، موظف هستند علاوه بر مالیات تعلق گرفته به اموال، جریمه مالیات بر ارث را نیز پرداخت کنند.
  2. ورثه مشمول این قانون موظف هستند برای دریافت گواهی انحصار ورثه، میزان مالیات تعلق گرفته به کل اموال شخص فوت شده را تقدیم و در نهایت گواهی مالیات بر ارث را دریافت کنند. در حقیقت شورای حل اختلاف برای صدور گواهی حصر ورثه، گواهی مالیاتی اشاره شده را نیز از ورثه دریافت می‌کند. به همین دلیل است که به مالیات تعلق گرفته به ورثه مشمول این قانون، مالیات بر ارث انحصار وراثت نیز گفته می‌شود.
  3. در متن قانون سابق، درصد جداگانه‌ای برای میزان مالیات بر ارث ملک تجاری معین نشده است. بنابراین مشاهده می‌کنیم که قانون گذار برای هر یک از طبقات، با در نظر گرفتن ارزش کل اموال، درصدهایی را تعیین کرده است و ورثه نیز باید این درصدها را برای محاسبه مالیات بر ارث ملک تجاری در نظر گیرند.

شرایط قانون اصلاح شده

  1. ورثه مشمول این قانون می‌توانند اظهارنامه را حداکثر تا یک سال بعد از فوت مورث، به اداره امور مالیاتی تقدیم کنند. همچنین تاخیر در ادای دین نیز جریمه‌ای را برای ورثه به همراه ندارد. البته ورثه برای استفاده از مزایای صدر ماده ۲۶ قانون مالیات‌های مستقیم، باید در موعد مقرر برای تقدیم این ورقه اقدام کنند.
  2. دریافت گواهی حصر ورثه منوط به دریافت گواهی مالیاتی نیست. بنابراین ورثه می‌توانند برای دریافت گواهی اول اقدام کنند و سپس در هنگامی که قصد تقسیم اموال را دارند، مالیات آن‌ها را بپردازند. توجه داشته باشید که امکان محاسبه و پرداخت مالیات بر ارث هر یک از اموال به صورت مجزا وجود دارد.
  3. در متن قانون اصلاح شده، میزان مالیات بر ارث ملک تجاری با در نظر گرفتن درصدی جدا از سایر اموال محاسبه و به دولت پرداخت می‌شود. تعیین درصدهای جداگانه یکی از نوآوری‌های قانون اصلاح شده است.

میزان مالیات بر ارث ملک تجاری

مالیات بر ارث ملک تجاری چند درصد است؟

در این قسمت قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که میزان مالیات بر ارث ملک تجاری چقدر است و قانون گذار برای هر یک از طبقات وراث چه درصدی را در نظر گرفته است؟ اشاره کردیم که اصولا میزان مالیات بر ارث زمین با میزان مالیات اموال تجاری متفاوت است. بنابراین هر کدام از مالیات‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم.

متن سابق

میزان درصدهایی که در ادامه بیان می‌شوند، نسبت به هر یک از اموال تجاری اعم از زمین و بنگاه تجاری حاکم است. با توجه به این نکته، درصدها به شرح زیر هستند:

  1. اگر اموال حداکثر ۵ میلیون تومان ارزش داشته باشند: ورثه طبقه اول: ۵ درصد. ورثه طبقه دوم: ۱۵ درصد. ورثه طبقه سوم: ۳۵ درصد.
  2. اگر ارزش اموال، حداقل ۵ میلیون تومان و حداکثر ۲۰ میلیون تومان باشد: ورثه طبقه اول: ۱۵ درصد. ورثه طبقه دوم: ۲۵ درصد. ورثه طبقه سوم: ۴۵ درصد.
  3. در صورتی که ارزش اموال، حداقل ۲۰ میلیون تومان و حداکثر ۵۰ میلیون تومان باشد: ورثه طبقه اول: ۲۵ درصد. ورثه طبقه دوم: ۳۵ درصد. ورثه طبقه سوم: ۵۵ درصد.
  4. در شرایطی که ارزش اموال، مازاد بر ۵۰ میلیون تومان باشد: ورثه طبقه اول: ۳۵ درصد. ورثه طبقه دوم: ۴۵ درصد. ورثه طبقه سوم: ۶۵ درصد.

متن اصلاح شده

در قانون اصلاح شده برای زمین و اموالی همچون محل کسب و کار، درصدهای جداگانه‌ای تعیین شده است. درصدهای مالیات مربوط به مورد اول را ابتدا و درصدهای مورد دوم را در ادامه بررسی می‌کنیم.

میزان مالیات مورد اول به شرح زیر است:

  1. طبقه اول: ۷/۵ درصد
  2. طبقه دوم: ۱۵ درصد
  3. طبقه سوم: ۳۰ درصد

میزان مالیات مورد دوم نیز به شرح زیر است:

  1. طبقه اول: ۳ درصد
  2. طبقه دوم: ۶ درصد
  3. طبقه سوم: ۱۲ درصد

نکات مهم قانون مالیات بر ارث ملک تجاری سابق

  1. مطابق این قانون، در صورتی که ورثه، در طبقه اول حضور داشته باشند، به میزان ۳ میلیون تومان معافیت مالیات ارث برای سهم الارث هر یک از آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.
  2. این میزان در صورتی که بین ورثه حاضر در طبقه اول، افراد کمتر از ۲۰ سال یا محجور یا معلول از کار افتاده حضور داشته باشند، به ۵ میلیون تومان تغییر می‌کند.

نکات مهم قانون مالیات بر ارث ملک تجاری اصلاح شده

علاوه بر درصدهای تعیین شده برای مورد دوم، به اموال زیر نیز مالیات تعلق می‌گیرد:

  1. بالکن: به میزان یک سوم از ارزش محل کسب و کار در هر متر مربع
  2. انباری: به میزان پنجاه درصد از ارزش محل کسب و کار در هر متر مربع
  3. اموال و اجناس: به میزان ده درصد از ارزش اموال موجود در محل

پیشنهاد ما

در صورتی که قصد استفاده از خدمات وکیل مالیات بر ارث را دارید، می‌توانید سوال یا مبحث حقوقی خود را از طریق مشاوره حقوقی تلفنی مطرح کنید. وکلای مجرب دادازما آماده ارائه خدمات با بهترین کیفیت به کاربران خود هستند. برای بهره مندی از خدمات آن‌ها بر روی لینک قبل بزنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *