مالیات بر ارث خودرو

مالیات بر ارث خودرو یکی از دیونی است که بعد از فوت، به اموال شخص فوت شده، تعلق می‌گیرد. همانطور که می‌دانیم، بعد از فوت شخص، دیون و مطالبات از اموال شخص فوت شده، جدا می‌شوند و سپس باقیمانده اموال، با توجه به متن قانون، بین وراث، تقسیم خواهند شد. یکی از دیونی که پرداخت آن برای انتقال مال به وراث یا اشخاص دیگر، لازم است، مالیات ارث خودرو است.

خودرو و سایر اموال منقول متعلق به شخص متوفی، با توجه به ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات بر ارث هستند. بنابراین وراث برای انتقال این دسته از اموال به سایر اشخاص، باید میزان مالیات تعیین شده را پرداخت کنند. اما سوالات مهمی که در این خصوص مطرح می شود چنین است که میزان مالیات بر ارث بر چه اساس محاسبه می‌شود؟ مالیات بر ارث خودرو چقدر است و با توجه به قانون، چه تغییراتی داشته است؟

پاسخ به این دسته از سوالات را در ادامه این نوشتار، ذکر خواهیم کرد.

اهمیت پرداخت مالیات بر ارث خودرو

همانطور که ذکر کردیم، وراث برای انتقال خودروی شخص فوت شده (خرید و فروش آن)، موظف هستند مالیات بر ارث خودرو را پرداخت کنند. البته با توجه به افزایش قیمت خودرو در سال‌های اخیر، میزان مالیاتی که از وراث اخذ می‌شود نیز افزایش یافته است.

ارزش خودرو را چه کسی تعیین می‌کند؟

بدیهی است مالیات اشاره شده با توجه به ارزش تعیین شده برای خودرو، از وراث دریافت می‌شود. ارزش خودروی مورد نظر را سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اعلام می‌کند. سپس با توجه به درصدی که در متن قانون مالیات‌های مستقیم مشخص شده است، این مالیات، دریافت خواهد شد.

حال این سوال برای وراث مطرح می‌شود که درصد تعیین شده توسط متن قانون چه قدر است؟ آیا محاسبه مالیات بر ارث خودرو برای همه متوفیان، با توجه به این درصد، انجام خواهد شد؟ در پاسخ به این سوالات، می‌توان به ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم مراجعه کرد. بر اساس این ماده، به کلیه وسایل نقلیه موتوری متعلق به شخص فوت شده، میزان دو درصد مالیات بر ارث، تعلق می‌گیرد.

طریقه محاسبه مالیات بر ارث خودرو

فرض کنید خودرویی از شخص فوت شده باقیمانده است که سازمان امور مالیاتی، ارزش خودروی مورد نظر را مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان، در نظر می‌گیرد. در این صورت با توجه به دو درصدی بودن میزان مالیات بر خودرو، مبلغ ۴ میلیون تومان در هنگام نقل و انتقال مال، از وراث، دریافت می‌شود. به عبارت دیگر برای محاسبه میزان مالیات بر این دسته از اموال، می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد:

«ارزشی که توسط سازمان امور مالیاتی برای مال تعیین شده است» ضرب در «دو درصد تعیین شده در ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم» مساوی است با «میزان مالیاتی که به خودرو تعلق می‌گیرد.»

به این نکته مهم توجه داشته باشید که میزان دو درصد تعیین شده توسط قانون مالیات‌های مستقیم، تنها برای وراث طبقه اول صدق می‌کند. حال سوال این است که برای طبقات دوم و سوم، مالیات بر ارث خودرو چقدر است ؟! آیا قانونگذار در متن قانون مالیات‌های مستقیم، به این مسئله توجه داشته است؟

با توجه به تبصره ۲ ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم، میزان مالیات تعیین شده برای طبقات دوم و سوم، به ترتیب ۴ و ۶ درصد از ارزش تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی خواهد بود. بنابراین به صورت کلی، میزان مالیات ارث خودرو برای طبقه اول، دو درصد، برای طبقه دوم، چهار درصد و برای طبقه سوم، به میزان شش درصد از ارزش مال منقول (خودرو) خواهد بود.

مثال: در فرضی که ارزش خودروی موروثی، ۲۰۰ میلیون تومان است، مالیات ارث خودرو برای وراث طبقه دوم، ۸ میلیون تومان و برای وراث طبقه سوم، ۱۲ میلیون تومان خواهد بود که توسط سازمان امور مالیاتی، از وراث، دریافت خواهد شد.

مالیات بر ارث سال ۹۹ خودرو چقدر است؟

قانون مالیات‌های مستقیم، در تیر ماه سال ۱۳۹۴ هجری شمسی، اصلاح شد. این اصلاحات، تغییراتی را در شیوه محاسبه مالیات بر ارث خودرو ایجاد کرد. البته این تغییرات، برای اموال متوفیانی صدق می‌کند که بعد از تاریخ ۹۵/۱/۱ فوت کرده‌اند. بنابراین افرادی که قبل از سال ۹۵ فوت کرده‌اند، مشمول قانون مالیات سابق هستند. درصدهای اشاره شده در متن حاضر، با توجه به اصلاحات قانون مالیات‌های مستقیم ذکر شده است. بنابراین محاسبه مالیات بر ارث سال ۹۹ خودرو نیز با توجه به درصدهای اخیر، انجام می‌شود.

محاسبه مالیات بر ارث خودرو

توافق در تقسیم اموال!

ممکن است سوال شود که اگر وراث تقسیم نامه ماترک را تنظیم کنند و در نتیجه اموال را با تراضی بین خود تقسیم کنند، آیا الزامی به پرداخت مالیات ارث خودرو وجود دارد؟ پاسخ به سوال اخیر، این است که در هر حالتی، وراث موظف به پرداخت مالیات بر ارث هستند. بنابراین در این خصوص، تصمیم گیری توسط خود وراث یا تصمیم گیری توسط دادگاه، تاثیری در پرداخت یا عدم پرداخت مالیات اشاره شده، نخواهد داشت.

تکلیف متوفیان قانون سابق چیست؟

اشخاص فوت شده قبل از تاریخ ذکر شده، مشمول قانون مالیات سابق هستند. مالیات بر خودرو برای این دسته از متوفیان، همراه با سایر اموال باقیمانده اعم از منقول و غیر منقول، محاسبه خواهد شد. به عنوان مثال در صورتی که از شخص فوت شده یک خانه، یک زمین زراعی و دو خودرو باقیمانده باشد، ارزش همه این اموال، محاسبه خواهد شد و سپس مالیات بر ارث، با توجه به میزان تعیین شده در قانون سابق، از وراث دریافت می‌شود. بنابراین میزان مالیات خودرو، تابع ارزش سایر اموال شخص متوفی است.

مالیاتی بر ارث سال ۹۹ خودرو برای خودروهای سبک و سنگین

بسیاری از وراث سوالی را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه آیا مالیاتی بر ارث سال ۹۹ خودرو ، به خودروهای سنگین یا خودروهای سبکی که به کسب و کار اختصاص دارند، همچون تاکسی و وانت بار، تعلق می‌گیرد؟

همانطور که بیان کردیم، در ماده ۱۷، حکم کلی از سوی قانونگذار بیان شده است. لذا نوع وسایل نقیه (اعم از سبک و سنگین یا عمومی و خصوصی بودن)، تاثیری در میزان مالیات بر ارث سال ۹۹ خودرو نخواهد داشت.

آیا راهی برای عدم پرداخت مالیات ارث خودرو وجود دارد؟

پرداخت مالیات خودرو، همچون مالیات بر سایر اموال، اقدامی ضروری است. با این وجود، همانطور که در مبحث فرار از مالیات بر ارث مطرح شد، بعضی از اشخاص، برای جلوگیری از پرداخت هر گونه مالیات، قبل از فوت خود، اموال را به فرزندان، همسران یا سایر اشخاص واگذار می‌کنند. در این صورت، بعد از فوت آن‌ها، خودرو به شخص دیگری منتقل شده است و در نتیجه وراث، ملزم به پرداخت مالیات بر ارث نخواهند بود.

پیشنهاد ما

یکی از خدماتی که تیم حقوقی دادآزما به کاربران حقوقی و غیر حقوقی خود ارائه می‌دهد، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. شما می‌توانید کلیه سوالات حقوقی و مالیاتی خود را با مشاوران، وکلا و کارشناسان حقوقی در میان بگذارید و در مقابل، پاسخ به این سوالات را دریافت کنید. برای استفاده از این خدمات، بر روی لینک قبل بزنید.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *