فرار از مالیات بر ارث

یکی از مباحث مهمی که معمولا وراث، نسبت به آن، دغدغه خاطر دارند، چگونگی فرار از مالیات بر ارث است. با توجه به اینکه امروزه، نسبت به بیشتر اموال شخص فوت شده، مالیات بر ارث در نظر گرفته شده است، بسیاری از وراث، قبل از فوت مورث خود، به حقوقدانان مراجعه می‌کنند و در خصوص مالیات بعد از فوت و نحوه جلوگیری از پرداخت آن، به دنبال راه حل هستند. در مطلب امروز، روش قانونی و راه فرار از مالیات بر ارث را بیان خواهیم کرد. در حقیقت با استفاده از این روش، وراث می‌توانند به راحتی از اموال شخص، بعد از فوت او، استفاده کنند. قبل از بیان توضیحات لازم در خصوص راه فرار از مالیات بر ارث ، به برخی از نکات مهم حقوقی در حوزه ارث و اموال شخص فوت شده، اشاره می‌کنیم.

فوت مورث و تکلیف وراث!

تا قبل از فوت، اختیار تصمیم گیری در خصوص تمام اموال، به خود شخص تعلق دارد. بعد از فوت، هر یک از اموالی که مالکیت آن در زمان فوت، به متوفی تعلق داشته است، مشمول مالیات بر ارث خواهد بود، مگر اموالی که تحت عنوان معافیت مالیات ارث در نظر گرفته شود. بنابراین وراث موظف هستند در مهلت تعیین شده در متن قانون، برای پرداخت مالیات بر ارث اقدام کنند. میزان مالیات، با در نظر گرفتن درصدهایی که در متن قانون مشخص شده است، تعیین خواهد شد. همچنین همانطور که در مبحث مالیات بر ارث مادر و مالیات بر ارث پدر مطرح کردیم، اصولا دو متن قانونی نسبت به اموال شخص متوفی قابل اعمال هستند:

  1. قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۶۶
  2. قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۹۴

توضیح آنکه قانون تصویب شده در سال ۱۳۶۶ تنها برای متوفیانی لازم الاجرا است که قبل از تاریخ ۹۵/۱/۱ فوت کرده‌اند. بنابراین نسبت به اموال اشخاصی که بعد از تاریخ مذکور فوت کرده‌اند، قانون اصلاح شده، مورد استناد قرار می‌گیرد.

اقدامات وراث قبل از فوت مورث!

در اکثر اوقات شاهد هستیم که وراث، قبل از فوت مورث خود، تصمیم می‌گیرند که اموال را بین خود تقسیم کنند. آن‌ها تقسیم نامه‌ای را تنظیم می‌کنند و با در نظر گرفتن سهم تعیین شده در متن قانون، برای تقسیم اموال شخص، اقدام می‌کنند. آن‌ها گمان می‌کنند که با تقسیم اموال قبل از فوت شخص، از پرداخت مالیات بر ارث، معاف خواهند بود. این در حالی است که عقد تنظیم شده بین وراث، نه تنها برای فرار از مالیات بر ارث کاربرد ندارد بلکه باطل است.

علت بطلان این عقد، چنین است که اصولا مالکیت اموال، قبل از فوت، به خود شخص تعلق دارد و در نتیجه انتقال اموال نیز تنها از سوی او میسر خواهد بود. ممکن است وراث بگویند که تقسیم، با رضایت مورث، انجام شده است اما باید به این نکته توجه داشت که اصولا رضایت مورث نیز تاثیری در صحت تقسیم اموال نخواهد داشت. در حقیقت مفهوم ارث، بعد از فوت شخص، تحقق می‌یابد و تا قبل از فوت، وراث نمی‌توانند اموالی را تحت عنوان ارث، بین خود تقسیم کنند.

راه فرار از مالیات بر ارث

راه فرار از مالیات بر ارث !

با توجه به توضیحاتی که بیان کردیم، به این سوال پاسخ خواهیم داد که چه راه حل قانونی برای عدم پرداخت مالیات بر ارث وجود دارد؟

گفتیم که تا قبل از فوت، اختیار تصمیم گیری در خصوص اموال، به عهده شخص مالک یا نماینده قانونی او است. به این نکته نیز اشاره کردیم که تقسیم اموال، حتی با رضایت او، تحت عنوان ارث، امری قانونی نیست و تقسیم نامه تنظیم شده نیز معتبر نخواهد بود. با وجود تمام این مسائل، شخص مالک، اختیار دارد که اموال خود را به سایر اشخاص، منتقل کند. به عنوان مثال اگر پدری قصد داشته باشد قبل از فوت، بخشی از اموال خود را به همسر و بخشی را به فرزند خود منتقل کند، این اختیار، برای او وجود دارد و در نتیجه منع قانونی برای او در نظر گرفته نمی‌شود.

بعد از انتقال اموال به سایر اشخاص، دیگر مالی برای وراث باقی نمی‌ماند تا برای پرداخت مالیات بر ارث، اقدام کنند. بنابراین می‌توان چنین گفت که تنها راه فرار از مالیات بر ارث ، انتقال اموال به وراث، در زمان فوت مورث است. در این صورت، مالکیت اموال، به وراث تعلق می‌گیرد و در نتیجه بعد از فوت، مالیاتی برای آن‌ها تعیین نمی‌شود.

برای انتقال اموال، از چه راهی اقدام کنیم؟!

بهترین راه برای انتقال اموال به وراث، تنظیم عقد صلح است. با تنظیم این عقد، مالک می‌تواند هر کدام از اموال را به شخص خاصی انتقال دهد و با توجه به لازم بودن این عقد، آثار آن همچنان تا بعد از فوت مورث، باقی خواهد ماند. البته امکان استفاده از عقد هبه یا عقد بیع نیز وجود دارد. به هر حال به نظر می‌رسد عقد صلح، عقد مناسبی برای انتقال اموال به ورثه باشد.

صلح عمری!

با راه فرار از مالیات بر ارث آشنا شدیم. به هر حال انتقال اموال، بهترین راه برای عدم پرداخت مالیات بعد از فوت مورث است. با این وجود، ممکن است برخی از اشخاص، بخواهند تا زمان مرگ، از اموال خود استفاده کنند و در نتیجه آثار عقد را برای بعد از فوت خود، در نظر بگیرند. در این صورت، پیشنهاد می‌شود مالک، برای تنظیم عقد صلح عمری اقدام کند. با تنظیم این عقد، اگرچه مالکیت اموال به وراث منتقل می‌شود اما حق انتفاع از اموال، تا زمان فوت، به شخص انتقال دهنده یا مورث تعلق دارد. در حقیقت بعد از فوت او، علاوه بر مالکیت، حق انتفاع نیز به وراث منتقل خواهد شد و با در نظر گرفتن مطالبی که بیان کردیم، وراث از پرداخت مالیات نیز معاف خواهند بود.

اسناد حقوقی مورد نیاز شما

اسنادی که در انتهای این مطلب مورد اشاره قرار گرفته‌اند، مهم‌ترین نوشته‌های حقوقی هستند که توسط بسیاری از وراث تنظیم می‌شوند. شما می‌توانید با مطالعه توضیحات مربوط به هر یک از این موارد، روی آیکون اختصاص یافته به سند مورد نظر بزنید و آن را دریافت کنید.

تعیین تکلیف نسبت به اموال قبل از وفات

این سند، با موضوع مطلب امروز ارتباط دارد. شما می‌توانید با تنظیم این عقد، اموال خود را به ورثه انتقال دهید. همانطور که گفتیم، مزایای استفاده از این سند عبارت‌اند از:

  1. عدم پرداخت مالیات بعد از وفات
  2. تعیین تکلیف نسبت به اموال بدون در نظر گرفتن متن قانون. به عبارت دیگر مورث می‌تواند با توجه به صلاحدید خود، اموال را بین ورثه تقسیم کند و در این خصوص، لازم نیست که به میزان سهم الارث تعیین شده در متن قانون توجه شود.

اگر شرایط شما مشابه با توضیحی است که بیان کردیم، بر روی آیکون زیر بزنید و سند مورد نیاز خود را دریافت کنید.

تقسیم اموال بعد از وفات

با تصفیه دیون و همچنین جدا کردن واجبات مالی از اموال متوفی، می‌توان برای تقسیم اموال با در نظر گرفتن متن قانون اقدام کرد. در این صورت، استفاده از سند زیر به ورثه توصیه می‌شود.

انتقال سهم الارث

این مرحله، بعد از حصر وراثت اتفاق می‌افتد. اگر وراث تصمیم داشته باشند سهم الارث تعلق گرفته به خود را به سایر ورثه انتقال دهند، می‌توانند از سند زیر استفاده کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *