تقسیم ارث خواهر

تقسیم ارث خواهر از جمله مباحثی است که در دسته کلی تقسیم ارث قرار می‌گیرد. همه ما از این واقعه طبیعی مطلع هستیم که با فوت خواهر، مجموعه‌ای از افراد از اموال او سهم می‌برند. این اشخاص، گاهی در طبقه اول وراث قرار می‌گیرند و گاهی نیز در طبقات دوم یا سوم قرار دارند. البته علاوه بر طبقات، درجات وراث نیز اهمیت دارند. در حقیقت طبقات، درجات متفاوتی دارند که هر کدام نسبت به درجه پایین‌تر، در سهم بردن، از اولویت برخوردار هستند. این حق اولویت نسبت به وراث حاضر در طبقه اول و نسبت به سایر طبقات وراث نیز وجود دارد. بنابراین خواهران یا برادران تنها در صورتی سهم می‌برند که وراث حاضر در طبقه اول حضور نداشته باشند.

در مطلب امروز، هر یک از وراثی که در اثر تقسیم ارث از خواهر سهمی نصیب آن‌ها می‌شود را بررسی می‌کنیم. علاوه بر این، به نکات مهم مربوط به تقسیم ارث خواهر مجرد و همچنین تقسیم ارث خواهر بدون فرزند اشاره خواهیم کرد.

فوت متوفی و پرداخت دیون

بعد از فوت متوفی، دیونی به اموال او تعلق می‌گیرد که ضروری است توسط وراث، به صاحبان منافع ادا شوند. مطابق ماده ۸۶۹ قانون مدنی: «حقوق و دیونی که به ترکه میت تعلق می‌گیرد و باید قبل از تقسیم آن ادا شود، به این شرح است:

  1. قیمت کفن میت و حقوقی که به اعیان تعلق دارد، مانند عینی که متعلق به رهن است.
  2. دیون و واجبات مالی متوفی
  3. وصایای میت تا ثلث ترکه بدون اجازه ورثه و مازاد بر ثلث با اجازه آن‌ها»

در خصوص ماده اشاره شده، باید به مجموعه‌ای از نکات اشاره کنیم:

  1. دیونی که قبل از تقسیم ارث از خواهر به اموال او تعلق می‌گیرد، ارتباطی با هیچ یک از وراث او ندارد. به عبارت دیگر این دسته از دیون باید از اموال باقی مانده کسر و به صاحبان منافع پرداخت شود و در نتیجه ورثه الزامی به پرداخت این دسته از دیون ندارند. به این نکته در ماده ۲۲۶ قانون امور حسبی نیز اشاره شده است. مطابق این ماده، ورثه موظف نیستند غیر از اموال متوفی، چیزی را به بستانکاران تقدیم کنند.
  2. حقوق و دیون متعلق به اموال، باید قبل از تقسیم ارث خواهر و برادر به صاحبان منافع تقدیم شوند. زیرا قبل از تقسیم اموال شخص فوت شده، وراث مالک آن‌ها نیستند، بلکه اموال، یک شخصیت حقوقی انحصاری دارند. بنابراین بعد از ادای دیون، مالکیت ورثه مستقل خواهد شد و حق تقسیم نیز برای آن‌ها به وجود می‌آید.
  3. ورثه وظیفه دارند با در نظر گرفتن ماده ۸۷۰ قانون مدنی، دیون تعیین شده در ماده قبل را به ترتیب ادا کنند. به عبارت دیگر امکان انتخاب هر یک از موارد و اولویت دادن به آن‌ها با در نظر گرفتن توافق وراث، وجود ندارد.

طبقات و درجات وراث در تقسیم ارث خواهر

همانطور که اشاره کردیم، وراث در سه طبقه و چند درجه متفاوت قرار می‌گیرند. بر اساس ماده ۸۶۲ قانون مدنی، این طبقات به شرح زیر هستند:

  1. طبقه اول وراث: پدر، مادر و فرزندان متوفی تا هر قدر که پایین روند.
  2. طبقه دوم وراث: برادران و خواهران به همراه فرزندان آن‌ها، جد و جده تا هر قدر که بالا روند.
  3. طبقه سوم وراث: عمو، عمه، خاله و دایی متوفی به همراه فرزندان آن‌ها تا هر قدر که بالا روند.

تقسیم ارث خواهر مجرد

درجات اولین طبقه در تقسیم ارث از خواهر

  1. درجه اول: پدر، مادر و فرزندان
  2. درجه دوم: نوه‌ها یا اولاد فرزندان
  3. درجه سوم: فرزندان نوه‌ها (نبیره‌ها)

درجات دومین طبقه در تقسیم ارث خواهر

  1. درجه اول: پدربزرگ، مادربزرگ و همچنین خواهران و برادران متوفی
  2. درجه دوم: خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌ها و پدران و مادران پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها

درجات سومین طبقه در تقسیم ارث خواهر

  1. درجه اول: عمو، عمه، خاله و دایی مورث و عمو، عمه، خاله و دایی پدر و مادر مورث
  2. درجه دوم: فرزندان عمو، عمه، خاله و دایی مورث و فرزندان عمو، عمه، خاله و دایی پدر و مادر مورث

در پایان به این نکته توجه داشته باشید که با در نظر گرفتن متن ماده ۸۷۵ قانون مدنی، وراثی که در زمان فوت مورث در قید حیات نبوده‌اند، سهمی از تقسیم ماترک متوفی ندارند. همچنین شوهر در هیچ یک از طبقات وراث قرار نمی‌گیرد بلکه به هر حال از اموال همسر خود سهم می‌برد. بنابراین در صورتی که خواهری ازدواج کرده باشد، علاوه بر خانواده، به همسر او نیز سهم قانونی تعلق می‌گیرد.

تقسیم ارث خواهر مجرد

همانطور که اشاره کردیم، یکی از وراث شخص فوت شده، همسر او است. بنابراین همیشه از اموال او، سهمی به شوهر تعلق می‌گیرد. با این وجود ممکن است خواهر فوت شده، مجرد باشد و همسری حضور نداشته باشد که از او سهم ببرد. در این صورت تمام اموال بین وراثی که حضور دارند تقسیم خواهد شد. توجه داشته باشید که در اثر ازدواج موقت، همسر مستحق دریافت سهم الارث نخواهد بود. بنابراین حتما باید عقد منعقد شده بین طرفین دائم باشد و مطابق قانون، در مراجع دارای صلاحیت به ثبت رسیده باشد.

تقسیم ارث خواهر بدون فرزند

ممکن است خواهر، فرزندی نداشته باشد و تنها شوهر او و پدر و مادر حضور داشته باشند. در این صورت، اموال تنها به شوهر و پدر و مادر تعلق می‌گیرد. البته ممکن است متوفی فرزندی داشته باشد اما آن فرزند بعد از فوت مادر، از دنیا برود. در این شرایط نیز به دلیل اینکه مفاد ماده ۸۷۵ قانون مدنی رعایت شده است، نوه می‌تواند برای مطالبه سهم الارث مادر یا پدر خود اقدام کند. این نکته را مد نظر داشته باشید که سهم الارث به فرزند خوانده تعلق نمی‌گیرد. بنابراین در صورتی که خواهر با شخصی ازدواج کرده باشد که آن شخص، از همسر قبلی خود فرزندانی دارد، این فرزندان حق مطالبه سهم الارث را ندارند.

نتیجه گیری

با در نظر گرفتن تمام توضیحات مربوط به تقسیم ارث خواهر ، می‌توان چنین گفت که تنها زمانی به برادران و خواهران سهم قانونی تعلق می‌گیرد که هیچ یک از وراث حاضر در طبقه اول حضور نداشته باشند. حضور تنها یکی از وراث در هر یک از درجات طبقه اول، می‌تواند مانع از سهم بردن برادران و خواهران متوفی شود.

پیشنهاد ما

همانطور که می‌دانید، وکیل و متخصصان حقوقی دادازما آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی به تمام کاربران خود هستند. شما می‌توانید سوالات و مباحث حقوقی خود را با مشاوران حقوقی در میان بگذارید و در مقابل پاسخ یا راه حل این سوالات و مباحت را به دست آورید. برای استفاده از این خدمات، بر روی لینک قبل بزنید. علاوه بر این، می‌توانید وظیفه تنظیم تخصصی عقود خود را به تیم حقوقی ما بسپارید. برای سپردن تعهد به ما، بر روی تنظیم اوراق قضایی بزنید.

برای دستیابی به نمونه عقد تقسیم، روی عکس زیر بزنید.

نمونه تقسیم نامه ارث

56 پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر.
      در صورتی که خواهر شما در زمان وفات پدر، در قید حیات بوده‌اند یا بعد از وفات پدر، فوت کرده‌اند، فرزندان او می‌توانند به عنوان قائم مقام، برای دریافت سهم قانونی اقدام کنند.

      پاسخ
  1. مهدی
    مهدی گفته:

    سلام، خانمی فوت شده است که دارای فرزند، همسر و مادر بوده‌اند. قبل از ایشان، پدر فوت شده بود. دوسال بعد، مادر خانم (متوفی) هم فوت شد. الان آیا سهمی از ارث متوفی به برادران و خواهران، با وجود فرزندان، می‌رسد؟

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر.
      به طور کلی، بعد از فوت اشخاص، اموال با در نظر گرفتن طبقات ارث، بین ورثه تقسیم خواهد شد. در صورتی که شخص متوفی، سهم الارثی را از شخص دیگری به دست آورده است، فرزندان، همسر و سایر وراث طبقه اول، می‌توانند به قائم مقامی از شخص فوت شده، برای دریافت سهم الارث خود، اقدام کنند.

      پاسخ
      • محمدی
        محمدی گفته:

        اگر مادر متوفی در زمان مرگ دخترش زنده باشد، به او سهم الارث می‌رسد؟ در ضمن همسر نیز به میزان یک چهارم از همسرش ارث خواهد برد؟

        پاسخ
        • سید علیرضا زارع مویدی
          سید علیرضا زارع مویدی گفته:

          وقت بخیر.
          بله، در صورتی که مادر در زمان فوت فرزند، در قید حیات باشد، با در نظر گرفتن شرایط، ممکن است که به میزان یک سوم یا یک ششم، سهم الارث دریافت کند. همسر نیز در فرض عدم حضور فرزندان، به میزان یک دوم و در فرض حضور فرزندان، به میزان یک چهارم، سهم قانونی را دریافت خواهد کرد.

          پاسخ
  2. حسن
    حسن گفته:

    درود بر شما و سپاس از زحمات شما.
    خانمی مجرد، پدر مادر در قید حیات نیستند، دو برادر و یک خواهرشان فوت شدند که هر سه دارای اولاد هستند و فقط یک برادر در قید حیات دارند. خواستم بدانم اگر خواهر زودتر از برادر فوت کنند تکلیف ارث ایشان چه می‌شود؟
    پیشاپیش از توجه شما سپاسگزارم.

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر.
      شرط ارث بردن، زنده بودن در حین فوت مورث است. بنابراین وراثی که قبل از خواهر شما فوت کرده‌اند، از اموال او سهمی نخواهند داشت. اما در فرض حضور برادر، کلیه اموال به او تعلق می‌گیرد مگر آنکه سایر برادران و خواهران، بعد از فوت متوفی، از دنیا رفته باشند که در این صورت، علاوه بر برادر متوفی، خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌ها نیز به قائم مقامی از پدران و مادران خود، سهم قانونی دریافت می‌کنند.

      پاسخ
  3. ماهان
    ماهان گفته:

    سلام
    برادری ارث خواهر خود را نگهداری می‌کند تا در زمان مناسب تحویل او دهد و این کار را هم می‌کند ولی بعد از فوت خواهر و برادر، فرزندان خواهر از فرزندان برادر ارث می‌خواهند. آیا می‌توانند این کار را انجام دهند؟

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر.
      اگر سهم الارث از سوی برادر به خواهر تقدیم و تقسیم نامه یا اقرار نامه نیز در این خصوص تنظیم شده باشد، ورثه خواهر نمی‌توانند ادعایی در این زمینه داشته باشند.

      پاسخ
  4. امیر
    امیر گفته:

    سلام. خواهرم فوت کرده است و پدر و مادرم قبل از خواهرم فوت کردند. دوتا فرزند پسر دارد و شوهر ندارد. از خواهرم به برادر و خواهران ارث می‌رسد؟

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر.
      با توجه به حضور فرزندان در طبقه اول، حتی اگر پدر و مادر نیز قبل از فوت خواهر شما از دنیا رفته باشند، همچنان اموال بین فرزندان تقسیم خواهد شد. بنابراین نوبت به سهم بردن برادر و خواهران متوفی نمی‌رسد.

      پاسخ
  5. محمدحسین
    محمدحسین گفته:

    سلام مادر من فوت شده و الان برگه انحصار وراثت گرفتیم، خواهر من مدعی است که باید سهم پسری دریافت کند، ولی مادرم محضری نکرده است و الان هیچ مدرکی وجود ندارد. آیا می‌توانند سهم پسری بگیرند؟

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر.
      دریافت سهم پسر منوط به توافق سایر وراث است. در نتیجه تا زمانی که ورثه نسبت به این مساله با یکدیگر به توافق نرسند، امکان دریافت سهمی بیشتر از سهم تعیین شده در متن قانون وجود نخواهد داشت.

      پاسخ
  6. سعید
    سعید گفته:

    سلام خدمت شما. عمه من فوت شده است و فرزندی ندارد و شوهر ایشان قبل از خودش فوت کرده است.
    سه برادر در قید حیات و چند برادر زاده و خواهر زاده دارد.
    برای انحصار ورثه باید همه وراث باشند یا اکثریت کافی است؟
    ممنون خواهم شد اگر جواب بدید چون بسیار مهم است.

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر.
      برای تقدیم درخواست انحصار وراثت، هر یک از وراث به صورت مستقل می‌توانند به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند و درخواست خود را به ثبت رسانند. لذا ضرورتی به حضور تمام وراث یا اکثریت آن‌ها وجود نخواهد داشت.

      پاسخ
  7. مریم
    مریم گفته:

    سلام. خواهر شوهرم مجرد بودند و فوت کردند. پدر و مادرشان هم در قید حیات نیستند. آیا به خواهران و برادران ارث تعلق می‌گیرد؟ مساوی یا دو به یک؟ مرسی.

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر.
      اموال بین برادران و خواهران به نسبت دو به یک تقسیم خواهد شد مگر آنکه در بین وراث، برادران و خواهرانی حضور داشته باشند که تنها از پدر یا تنها از مادر با متوفی رابطه داشته‌اند که در این صورت، محاسبه میزان سهم متفاوت خواهد بود.

      پاسخ
  8. محسن
    محسن گفته:

    با عرض خسته نباشید.
    اگر خانمی فوت کند که شوهر و بچه ندارد و وراث او پدرش به همراه یک خواهر پدری و مادری و یک برادر پدری باشد، ارث به چه نسبتی بین آنها تقسیم خواهد شد؟

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر.
      تا زمانی که وارث حاضر در طبقه اول (پدر) حضور دارد، نوبت به سهم بردن وراث حاضر در طبقات بعد (دوم و سوم) نمی‌رسد. بنابراین کلیه اموال، به پدر شخص فوت شده تعلق می‌گیرد.

      پاسخ
  9. آتنا
    آتنا گفته:

    وقت بخیر. ما یک خواهر و یک برادر هستیم. سهم ارث خانه پدری به صورت مساوی تقسیم می‌شود یا خیر؟

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر.
      اموال به نسبت پسر دو برابر دختر تقسیم خواهد شد مگر آنکه طرفین از میزان سهم قانونی خود مطلع شوند و سپس برای تقسیم توافقی اموال اقدام کنند.

      پاسخ
  10. مریم
    مریم گفته:

    سلام خدمت شما.
    مادر من فوت کرده است و همسر ندارد.
    ما دو دختر ایشان هستیم.
    خاله‌های من مدعی دریافت ارث از مادرم شده‌اند.
    می‌خواهم این را بدانم که اگر متوفی بیوه باشد، ارث به خواهر و برادرانش می‌رسد یا فقط به فرزندان خودش تعلق دارد؟
    ممنون از شما

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      با سلام.
      برادران و خواهران متوفی در طبقه دوم وراث قرار می‌گیرند. بنابراین فرقی ندارد که همسر متوفی در قید حیات باشد یا نباشد. در مورد وضعیت شما، اموال مادر بین شما، خواهر شما و والدین مادر (در صورت در قید حیات بودن) تقسیم خواهد شد.

      پاسخ
      • سعید
        سعید گفته:

        فرض بر این بگذارید که این سوال به صورت زیر مطرح شده است:
        مادر من فوت کرده است و همسر هم دارد. ما دو دختر ایشان هستیم.
        خاله‌های من مدعی دریافت ارث از مادرم شده‌اند.
        می‌خواهم این را بدانم که اگر متوفی بیوه باشد، ارث به خواهر و برادرانش می‌رسد یا فقط به فرزندان خودش تعلق دارد؟
        آیا بعد از دریافت سهم توسط فرزندان، در صورت فوت آن‌ها و حضور همسر برای دریافت سهم، آیا خاله که در سوال، به او اشاره شده است، از خواهرزاده‌های فوت شده سهم می‌برد؟
        آیا تمام اموال فقط به شوهر می‌رسد و به دیگران، سهمی تعلق نمی‌گیرد؟
        در صورت مهریه چطور؟ آیا چون فرزندان، بعد از مادر فوت شده‌اند، خاله می‌تواند مهریه خواهر خود را از شوهر خواهر طلب کند؟
        در صورت طلب کردن مهریه، اگه اموال به قدر کافی نباشد، شوهر باید از اموال خودش به خواهر زن پرداخت کند؟

        پاسخ
        • سید علیرضا زارع مویدی
          سید علیرضا زارع مویدی گفته:

          وقت بخیر.
          ۱- با توجه به حضور فرزندان در طبقه اول، کلیه اموال، بین شوهر و فرزندان تقسیم خواهد شد. در نتیجه، تفاوتی بین بیوه بودن یا نبودن، وجود نخواهد داشت.
          ۲- در صورت فوت فرزندان بعد از وفات مادرشان، سهم الارث تعلق گرفته به آن‌ها با در نظر گرفتن میزان سهم قانونی وراث فرزندان، بین آن‌ها تقسیم خواهد شد. اگر شیرین به عنوان مادر خانواده وفات کند و فرزندی به نام سارا داشته باشد، در صورت فوت سارا، سهم الارث تعلق گرفته به او، به فرزندان (به عنوان مثال: سهیل و رها) و پدر (همسر شیرین)، تعلق خواهد گرفت.
          ۳- همانطور که اشاره شد، میزان سهم الارث سارا، به فرزندان او و پدرش تعلق خواهد گرفت. در صورت مجرد بودن، کلیه اموال، به پدر او تعلق دارد، زیرا پدر، تنها وارث از طبقه اول، خواهد بود. در صورت فقدان پدر، نوبت به خواهر می‌رسید که تقدم یا تاخر فوت بین خواهران نیز موضوع دیگری را مطرح خواهد کرد.
          ۴- ورثه شخص فوت شده می‌توانند برای مطالبه مهریه از اموال شوهر، اقدام کنند. خاله، وارث متوفیان نیست و در نتیجه امکان مطالبه مهریه توسط او، وجود نخواهد داشت.
          ۵- امکان توقیف سهم وجود خواهد داشت. در نهایت، مرد موظف است که با توجه به شرایط تعیین شده، میزان مهریه را از اموال خود، پرداخت کند.

          پاسخ
  11. ندا راستی
    ندا راستی گفته:

    سلام و خسته نباشید.
    آیا از خواهر فوت شده که فرزندی ندارد به برادر ارث می‌رسد یا خیر؟

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      با سلام.
      اگر پدر و مادر متوفی در قید حیات نباشند، ارث بین برادران، خواهران و همسر متوفی تقسیم خواهد شد.

      پاسخ
  12. Essi
    Essi گفته:

    سلام و وقت بخیر.
    خواهری دارم که فوت شده است. شوهر داشته ولی فرزندی نداشته است. اموال او چگونه باید بین برادران و خواهران تقسیم شود؟ آیا سهم دختر در این مورد نصف سهم پسر است؟

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      با سلام.
      در صورتی که پدر و مادر متوفی نیز در قید حیات نباشند و نسبت شما با خواهرتان، ابوینی (پدری و مادری) است، اموال به نسبت برادر دو برابر خواهر، بین آنها و شوهر تقسیم خواهد شد.

      پاسخ
  13. رحیمی
    رحیمی گفته:

    سلام. من پدرم سه تا خواهر داشت و همه فوت کرده‌اند. حالا ارث دست خواهرزاده‌های او است. آیا پدر من ارث می‌برد از اموال خواهرانش چون خواهرانش پسر نداشتند.

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر.
      در تقسیم اموال، دختر یا پسر بودن وراث مطرح نیست. بنابراین حتی اگر خواهران پدر شما فرزند پسر نیز نداشته باشند، ارث بین دختران ایشان تقسیم خواهد شد.

      پاسخ
  14. محسن
    محسن گفته:

    با سلام. خواهر من فوت شده و فرزندی ندارد. چند سال قبل از همسرش جدا شده بود و در حال حاضر نیز همسرش فوت شده است. پدرش نیز در قید حیات نیست و فعلا فقط مادر و ۵ خواهر و برادرش در قید حیات هستند.
    آیا مادر می‌تواند مانع از ارث گرفتن خواهرها و برادرها شود؟ ممنون بابت وقتی که می‌گذارید و پاسخ می‌دهید.

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      با سلام.
      چون مادر در طبقه اول حضور دارد، تنها وارث خواهر شما محسوب می‌شود. بنابراین کلیه اموال به ایشان تعلق دارد و خواهران و برادران نمی‌توانند سهمی از اموال ایشان داشته باشند.

      پاسخ
  15. Mahtab
    Mahtab گفته:

    سلام و وقت بخیر.
    ما دو خواهر مجرد هستیم. پدر و مادر فوت شدند و تقسیم ارثی هم قبل از فوت انجام نشده است.
    سهم هر کدام از ما به چه صورت هست؟
    با تشکر

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر.
      اموال هر یک از پدر و مادر شما به صورت مساوی بین شما و خواهرتان تقسیم می‌شوند.

      پاسخ
  16. آیلار
    آیلار گفته:

    با سلام و احترام.
    خواهر مجردی فوت شده است که شوهر و فرزندی ندارد. پدر و مادر او هم فوت شده‌اند. دو برادر و یک خواهر دارد.
    آیا ارث خواهر بین برادران و خواهران به صورت مساوی تقسیم می‌شود یا مانند ارث پدری دو به یک است؟ چون فقط ارث پدری (بین پسر و دختر) دو به یک است. ارث مادر و خواهر و برادرها، بین خواهر و برادرها مساوی تقسیم می‌شوند.

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر.
      خیر. تفاوتی بین تقسیم ارث پدر بین فرزندان و تقسیم ارث خواهر بین برادران و خواهران وجود ندارد. اگر رابطه شما با خواهرتان ابوینی (پدری و مادری) است، اموال به نسبت برادر دو برابر خواهر تقسیم می‌شوند. در غیر این صورت، میزان سهم الارث متفاوت خواهد بود.

      پاسخ
  17. بهار
    بهار گفته:

    باسلام و خسته نباشید.
    خواهر بزرگم چند وقت پیش فوت شد. فرزندی نداشت و شوهرش هم در قید حیات نیست. خواستم ببینم فرزندان خواهرم که مادرشان، چند سال قبل از خاله آنها فوت شده‌اند، از ارث خاله سهم می‌برند؟

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر.
      اگر منظور شما از فرزندان، فرزندان خواهر دیگر شما است، پاسخ منفی است. علت این است که در زمان فوت خواهر بزرگتر، خواهر دیگر شما در قید حیات نبوده‌اند و در نتیجه شرط موضوع ماده ۸۷۵ قانون مدنی رعایت نشده است.

      پاسخ
  18. بهار
    بهار گفته:

    باسلام و خسته نباشید.
    خواهرم فوت شده است و فرزندی ندارد. شوهرش در قید حیات نیست. برای انحصار وراثت اموال ایشان، تصمیم این است که فردی از وراث، وکالت امور اداری را به عهده گیرد. فقط برای مسایل اداری چه چیزی باید در وکالت نامه ذکر شود تا خدای ناکرده کسی نتواند سوء استفاده کند؟

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر.
      در وکالت نامه به صورت صریح ذکر شود که شخص وکیل، کلیه اختیارات لازم برای انجام اقدامات اداری مربوط به انحصار وراثت را دارد. چون موضوع وکالت شما محدود است، احتمال سوء استفاده نیز بسیار اندک خواهد بود اما در صورت امکان، متن وکالت نامه توسط کارشناس حقوقی یا وکیل دادگستری تنظیم شود.

      پاسخ
  19. سامان
    سامان گفته:

    سلام. خسته نباشید.
    داماد ما فوت شده است و خواهرم همسر قانونی ایشان بودند. مادر داماد هم زنده هستند. می‌خواستم بدانم تقسیم اموال مرحوم به چه شکل است؟ در ضمن مرحوم برادر و خواهر هم دارد.

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر. اگر متوفی فرزندی نداشته باشد، میزان یک چهارم از اموال او بعد از کسر دیون، باید به همسر او (خواهر شما) تعلق گیرد. باقیمانده اموال نیز در فرضی که مادر، تنها وارث در طبقه اول باشد، به ایشان تعلق خواهد گرفت.

      پاسخ
  20. سحر
    سحر گفته:

    سلام.
    پدرم فوت کرده است و خواهر او می‌خواهد سهم خانه پدری را که به ادعای خودش به او تعلق نگرفته است، از اموال پدر ما مطالبه کند. آیا این حق برای او وجود دارد؟
    سپاس

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر. به جز وراث و طلبکارانی که با استناد به آرای مراجع قانونی، اسناد حقوقی، اسناد تجاری و غیره مدعی عدم دریافت طلب خود هستند، کسی نمی‌تواند نسبت به اموال شخص فوت شده ادعایی داشته باشد. اگر عمه شما مدعی باشد که از خانه پدری به او سهمی تعلق نگرفته است، می‌تواند اقامه دعوا کند و در این صورت، حکم دادگاه، به اختلافات پایان خواهد داد.

      پاسخ
  21. مجید
    مجید گفته:

    درود خدمت شما بزرگوار.
    پدر من فوت کرده است. بعد از وفات پدر، عمه من که خواهر پدر بنده می‌شود، از ارث پدری خود دعوای ارث دارد.
    آیا عمه‌ام از ارث پدری خود بعد از وفات پدرم سهم می‌برد؟ در این صورت چه میزان سهم به او تعلق می‌گیرد؟
    سپاس از لطف شما

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر. در صورتی که تقسیم اموال پدربزرگ قبل از فوت پدر شما انجام نشده باشد، عمه می‌تواند برای دریافت سهم الارث از ارث پدری خود اقدام کند. در این صورت، شما به عنوان قائم مقام پدر خود طرف دعوا قرار خواهید گرفت. توجه داشته باشید که میزان سهم به مواردی همچون میزان اموال و همچنین تعداد وراث وابسته است. قاعده کلی آن است که اموال به نسبت برادر (پدر فوت شده شما) دو برابر بیشتر از خواهر (عمه شما) تقسیم خواهد شد.

      پاسخ
  22. محمد
    محمد گفته:

    سلام. خواهر من فوت کرده است. شوهر او، مادر و پدرش قبل از او فوت کردند و هیچ‌ فرزندی ندارد. در حال حاضر ورثه دو خواهر و سه برادر هستند. مقدار سهمی که به برادران و خواهران می‌رسد چقدر هست؟ آیا برادر یک سهم می‌برد و خواهر نصف یا به خاطر آنکه خواهران از طرف خواهر خود سهم دریافت می‌کنند، به آن‌ها هم سهمی برابر با برادر می‌رسد؟ تشکر🙏🙏🙏

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر. میزان سهم با در نظر گرفتن ارزش اموال به نسبت برادر دو برابر خواهر بین آن‌ها تقسیم خواهد شد و تفاوتی وجود ندارد که خواهران، سهم خود را از اموال خواهر یا برادر دریافت کنند. البته در نظر داشته باشید که اگر رابطه خواهری و برادری به صورت ابوینی یا ابی باشد، صرفا خواهر و برادر ابوینی از اموال شخص فوت شده سهم می‌برند.

      پاسخ
  23. فاطمه
    فاطمه گفته:

    با سلام و احترام. مادر من دو خواهر مجرد دارد و بعد از فوت مادر بزرگ و پدر بزرگ، همه ارث خود را به خواهرانش داده است. الان به مشکل خورده‌اند و مادرم می‌خواهد ارث خود را از آن‌ها بگیرد. آیا این امکان وجود دارد که مادرم بتواند بعد از چند سال ارث خود را که به خواهرانش داده است، دریافت کند؟ با تشکر.

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر. چون مادر شما با قصد و رضایت، سهم الارث خود را به وراث دیگر انتقال داده است، امکان دریافت مجدد آن از ورثه وجود نخواهد داشت، مگر آنکه بتواند اثبات کند که انتقال اموال، با اکراه صورت گرفته است که اثبات آن در دادگاه بسیار دشوار خواهد بود، ضمن آنکه مدت زیادی از انتقال به خواهران سپری شده و ممکن است اسنادی نیز در این خصوص تنظیم شده باشد.

      پاسخ
  24. مریم
    مریم گفته:

    سلام. با تشکر.
    خاله من فوت شده است. مجرد بود و والدین او نیز فوت شدند. یک برادر و یک خواهر دارد. خواهر بزرگ‌تری هم بوده که قبل از او فوت شده است. می‌خواستم بدانم که بچه‌های خواهر بزرگ‌تر که قبلا فوت شده‌اند، با توجه به زنده بودن دایی و خاله، از خاله خود ارث می‌برند یا خیر. اگر ارث می‌برند، به چه ترتیب است؟

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر.
      مطابق ماده ۸۷۵ قانون مدنی، شرط وراثت، زنده بودن وارث در زمان فوت مورث است. بنابراین به دلیل فوت خواهر بزرگ‌تر قبل از وفات خواهر کوچک‌تر، امکان دریافت سهم الارث توسط فرزندان، به قائم مقامی از مادر، وجود نخواهد داشت. بنابراین، اموال، بین برادر و خواهر، تقسیم خواهد شد.

      پاسخ
  25. خدیجه
    خدیجه گفته:

    با سلام و احترام خدمت شما.
    متاسفانه خواهر و برادر من در اثر کرونا فوت کردند که هر دو ایشان نیز مجرد بودند. اکنون، وراث ایشان، من، دو خواهر و مادرمان هستیم و پدرمان نیز، سال‌ها قبل فوت کردند. مادرمان می‌گوید که اموال خواهر و برادر فوت شده، به ایشان می‌رسد. لطفا بفرمایید که آیا چنین است و ما سهم الارث نداریم؟

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر.
      با توجه به قرار گرفتن مادر در طبقه اول وراث و تقدم او نسبت به شما و سایر خواهران (به عنوان وراث طبقه دوم)، کلیه اموال برادر و خواهر فوت شده، در اختیار مادر شما قرار خواهد گرفت. در گواهی انحصار وراثت، به مشخصات وراث متوفیان اشاره می‌شود که طبق قانون، تنها نام مادر شما، ذکر خواهد شد.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *