تقسیم نامه ارث

تقسیم نامه ارث یکی از انواع اسناد قانونی است که امروزه، بین وراث شخص فوت شده تنظیم می‌شود. بعد از فوت شخص، اموال باقی مانده از او، شخصیت حقوقی پیدا می‌کنند. این شخصیت حقوقی تا زمانی وجود دارد که وراث، تمام حقوق و دیون قانونی را ادا کنند. بعد از ادا کردن، مالکیت وراث به صورت مشاعی نسبت به اموال اشاره شده مستقر خواهد شد و در نتیجه می‌توانند با تنظیم متن تقسیم نامه ارث ، آن‌ها را بین خود تقسیم کنند.

تقسیم نامه ارث چیست ؟

تقسیم نامه نوعی عقد قانونی است که بین وراث به عنوان متعهدین این عقد، تنظیم می‌شود. در حقیقت ورثه این حق را دارند که با موافقت خود، متنی قانونی را تنظیم کنند و سهم مد نظر خود را با در نظر گرفتن حقوق سایر وراث، در آن بنویسند. بنابراین آنچه در نمونه تقسیم نامه ارث ، به عنوان موضوع مطرح می‌شود، سهام هر یک از وراث نسبت به اموال شخص فوت شده است. از طرف دیگر همانطور که اشاره کردیم، طرفین می‌توانند با توجه به توافقات صورت گرفته یا حتی متن قانون مدنی، میزان سهم خود را تعیین کنند و بدون مراجعه به دادگاه، اقدامات لازم برای تقسیم را انجام دهند.

مانند سایر عقود، متن تقسیم نامه ارث نیز مشمول مجموعه‌ای از نکات قانونی است که در ادامه، به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

قانون حاکم بر نمونه متن تقسیم نامه ارث

در اکثر اوقات، سوالاتی توسط ورثه مطرح می‌شود مبنی بر اینکه کدام یک از متون قانونی به عنوان قانون تقسیم ماترک ، مورد توجه قرار می‌گیرد؟ چه قوانینی نسبت به متن نمونه تقسیم نامه ارث حاکمیت دارند؟ در حال حاضر قوانین بسیاری توسط مجلس ایران به تصویب رسیده‌اند و ضروری است که پاسخ‌های مناسبی را برای این پرسش‌ها بیان کنیم.

به طور کلی قانون مدنی به عنوان قانون مادر، کیفیت تنظیم تقسیم نامه را تعیین کرده است. این سند قانونی که در دسته عقد صلح قرار می‌گیرد، با در نظر گرفتن مواد مربوط به این عقد تنظیم خواهد شد. مطابق ماده ۷۵۲ قانون مدنی، این عقد زمانی تنظیم می‌شود که طرفین قصد داشته باشند از نزاعی جلوگیری کنند یا تصمیم بگیرند که از تحقق نزاعی در آینده ممانعت کنند. علاوه بر این، در ماده ۷۵۳ نیز به این نکته اشاره شده است که تنظیم کنندگان نمونه تقسیم نامه ارث باید اهلیت لازم را برای تنظیم عقد و همچنین تصرف در اموال داشته باشند.

ویژگی‌های متن تقسیم نامه ارث

متن تقسیم نامه ارث مانند سایر عقود، ویژگی‌های خاص خود را دارد و لازم است وراث، این نکات مهم را مد نظر داشته باشند. در این قسمت از نوشتار، ویژگی‌های تعیین شده برای این عقد را بررسی می‌کنیم.

لازم بودن نمونه متن تقسیم نامه ارث

مطابق ماده ۱۸۵ قانون مدنی، عقد لازم عقدی است که هیچ یک از طرفین، حق فسخ آن را نداشته باشند مگر در خصوص اقاله یا مواردی که در متن قانون تعیین شده است. به لازم بودن متن تقسیم نامه ارث در ماده ۷۶۰ قانون مدنی اشاره شده است. بر اساس این ماده، عقد صلح یک عقد لازم است حتی در صورتی که در مقام عقد جایز باشد. در نتیجه امکان فسخ این عقد وجود ندارد مگر آنکه اختیارات قانونی وجود داشته باشد یا طرفین، آن را اقاله کنند.

معین بودن نمونه تقسیم نامه ارث

متن تقسیم نامه ارث یک عقد معین است. در واقع با توجه به آنکه در متن قانون مدنی، به شرایط و نکات حاکم بر تقسیم نامه اشاره شده است، این قرارداد در دسته عقود معین قرار می‌گیرد. بنابراین طرفین وظیفه دارند این سند حقوقی را با در نظر گرفتن متن قانون تنظیم کنند و اگر توافقی نیز شکل گیرد، باید بر اساس متن قانون باشد. در غیر این صورت، نمونه متن تقسیم نامه ارث معتبر نخواهد بود.

متن تقسیم نامه ارث

بندهای نمونه تقسیم نامه ارث

در این بخش از مقاله، به مهم‌ترین بندهایی که در متن تقسیم نامه ارث قرار دارند، اشاره می‌کنیم. وجود این بندها در متن قرارداد الزامی است و در صورت عدم وجود هر یک از آن‌ها، امکان تقسیم ماترک متوفی وجود نخواهد داشت.

مشخصات وراث

کلیه وراث شخص فوت شده وظیفه دارند مشخصات دقیق خود همچون نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، نشانی محل کار (اقامتگاه موضوع ماده ۱۰۰۲ قانون مدنی) و غیره را در متن نمونه تقسیم نامه ارث بنویسند.

اموال شخص فوت شده

در این قسمت از متن تقسیم نامه، مشخصات مربوط به هر یک از اموالی که موضوع تقسیم هستند، نوشته می‌شود. ممکن است بعضی از اموال، موضوع متن تقسیم نامه قرار نگیرند. به هر حال، مسئولیت نوشتن مشخصات اموالی که قصد تقسیم آن‌ها وجود دارد، به عهده وراث است.

میزان سهم وراث

همانطور که اشاره کردیم، وراث حق دارند اموال را با در نظر گرفتن ماده ۹۰۷ قانون مدنی یا با توجه به توافقاتی که انجام داده‌اند، بین خود تقسیم کنند. بنابراین در این بخش از تقسیم نامه، میزان سهم وراث از اموال شخص فوت شده، نوشته می‌شود.

شرایط مورد توافق

شرایط مورد توافق ورثه، باید در این قسمت نوشته شوند. البته اشاره به نکات حقوقی و شرایط قانونی با هدف یادآوری متن قانون به ورثه نیز در این قسمت انجام می‌شود. در نهایت نیز پیشنهاد می‌شود هر یک از ورثه، وکیل یا قائم مقام آن‌ها، صفحه یا صفحات تقسیم نامه را امضاء و اثر انگشت بزنند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید برای تنظیم تقسیم نامه ارث، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی تیم حقوقی دادازما استفاده کنید. بهره مندی از این خدمات، مزایایی همچون مشورت با یک وکیل ارث یا متخصص حقوقی و در نتیجه دسترسی به پاسخ سوالات و مباحث را برای شما به همراه دارد. برای استفاده از این خدمات، بر روی لینک قبل بزنید. همچنین می‌توانید از خدمات تنظیم عقود مرجع تخصصی ارث (دادازما) بهره مند شوید. برای ثبت درخواست تنظیم عقد، بر روی تنظیم اوراق قضایی بزنید.

«جهت دریافت نمونه عقد تقسیم، بر روی عکس زیر بزنید.»

نمونه تقسیم نامه ارث

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *