تقسیم نامه دستی زمین

تقسیم نامه دستی زمین یکی از عقود بسیار مهم در حقوق ایران است. این عقد کاربردی که در دسته انواع تقسیم نامه زمین قرار می‌گیرد، برای تقسیم زمین با کاربری‌های متفاوت، تنظیم می‌شود. در حقیقت ورثه شخص فوت شده، بعد از پرداخت مالیات بر ارث زمین و دریافت سایر مدارک قانونی، می‌توانند برای تنظیم نمونه تقسیم نامه دستی زمین و دریافت سهم خود اقدام کنند. استفاده از این راه، به ورثه کمک می‌کند تا بتوانند از حل و فصل اختلافات در مراجع قضایی جلوگیری کنند.

در این مطلب، متن تقسیم نامه دستی زمین و سایر زمین‌های ورثه‌ای را بررسی می‌کنیم. این متن، شرایط و نکات مهمی دارد و بدون توجه به آن‌ها، نمی‌توان برای تنظیم آن اقدام کرد. بنابراین برای اطلاع از این نکات، با ما همراه باشید.

نمونه تقسیم نامه دستی زمین چیست؟

متن تقسیم نامه دستی زمین یک نوع عقد صلح است و در نتیجه مقررات حاکم بر عقد صلح، در خصوص این عقد نیز جاری است. در واقع منظور از دستی بودن این عقد، غیر رسمی بودن آن است. از وصف رسمی نیز زمانی استفاده می‌شود که نمونه تقسیم نامه دستی زمین ، در یکی از دفاتر ثبت اسناد و املاک کشور، به ثبت برسد. البته در حال حاضر، قانون گذار وراث را موظف دانسته است که بعد از تنظیم عقد، برای رسمی کردن آن نیز اقدام کنند. این الزام، با هدف جلوگیری از اختلافات ناشی از عدم ثبت در آینده ایجاد شده است.

شیوه تقسیم زمین

با تنظیم نمونه متن تقسیم نامه دستی زمین ، ورثه می‌توانند یکی از راه‌های زیر را برای تقسیم انتخاب کنند:

  1. افراز
  2. تفکیک

منظور از افراز، جدا کردن سهم هر یک از ورثه و از بین بردن مشارکت بین آن‌ها است. در حقیقت با استفاده از این روش، ورثه می‌توانند سهام خود را به صورت جداگانه و حتی با سندی مجزا دریافت کنند. این در حالی است که در هنگام تفکیک، مالکیت هر یک از ورثه نسبت به مال مستقر نخواهد شد بلکه تنها سهم ورثه شخص فوت شده تعیین می‌شود. همچنین در تفکیک مشاهده می‌کنیم که زمین، به قطعات کوچک‌تری نیز تقسیم خواهد شد.

توجه داشته باشید که به وسیله افراز، مالکیت مشاعی از بین می‌رود در حالی که در تفکیک، ورثه می‌توانند بعد از تنظیم صورت مجلس تفکیکی، برای تنظیم نمونه تقسیم نامه دستی زمین اقدام کنند. در این صورت، امکان تعیین سهم هر یک از ورثه وجود دارد. در حقیقت بعد از تفکیک زمین توسط مرجع ثبتی، با تنظیم عقد، می‌توان تکلیف حقوق و میزان سهم هر یک از ورثه را تعیین کرد. در این صورت، امکان انتقال قطعات تفکیک شده با در نظر گرفتن سهم هر یک از ورثه، وجود خواهد داشت، بدون آنکه به شراکت سایر وراث، خدشه‌ای وارد شود.

شرایط قانونی نمونه تقسیم نامه دستی زمین

بعد از اشاره به نکات بالا، ضروری است شرایط و احکام مربوط به نمونه تقسیم نامه دستی زمین را بررسی کنیم. بعضی از این شرایط، به ماهیت عقود ارتباط دارند. بعضی از آن‌ها نیز به اختیارات و تعهدات طرفین مربوط می‌شوند. به هر حال در این قسمت از مطلب خود، مهم‌ترین شرایط حاکم بر عقد موضوع این نوشتار را بیان می‌کنیم.

قصد تنظیم نمونه تقسیم نامه دستی زمین

ورثه شخص فوت شده، باید قصد تقسیم اموال او را داشته باشند. به عبارت دیگر در صورتی که صرفا بیاناتی در این خصوص ابراز شوند اما ورثه واقعا قصد تقسیم اموال را نداشته باشند، در صورت تنظیم تقسیم نامه، به دلیل عدم وجود قصد، مصالحه باطل است. همچنین است در فرضی که قصد، در زمان عدم هوشیاری یا خواب آلودگی اعلام می‌شود.

اهلیت تنظیم نمونه تقسیم نامه دستی زمین

برای تنظیم و امضای تقسیم نامه دستی زمین ، وجود اهلیت برای هر یک از ورثه الزامی است. به اهلیت در متن ماده ۹۵۸ قانون مدنی اشاره شده است. مصادیق اهلیت نیز در ماده ۲۱۱ قانون مدنی بیان می‌شود. مطابق این ماده، طرفین قرارداد باید عاقل، بالغ و رشید باشند. بنابراین در فرضی که در میان ورثه، محجور حضور دارد، تقسیم، به وسیله دادگاه و با حضور ولی یا قیم انجام می‌شود.

نمونه تقسیم نامه دستی زمین

رضا

ورثه برای امضای نمونه تقسیم نامه دستی زمین باید رضایت خاطر داشته باشند. این رضایت، باید واقعی باشد. به عبارت دیگر هر گونه اجبار و تهدید وارث، به عدم نفوذ عقد منجر می‌شود. مساله اکراه را در ادامه همین مبحث بررسی می‌کنیم.

اشتباه

در هنگام تقسیم اموال موضوع نمونه تقسیم نامه دستی زمین ، ممکن است اشتباهی در موضوع یا شخص طرف مصالحه محقق شود. فرض کنید ورثه گمان می‌کنند که شخصی وارث است و حق دارد که از زمین متوفی سهم داشته باشد. به همین دلیل، بخشی از زمین را به او تقدیم می‌کنند. در این فرض، اشتباه در شخص محقق شده است. همچنین این احتمال وجود دارد که ورثه به اشتباه، زمین واقع در شهر شماره یک را بین خود تقسیم کنند. این در حالی است که موضوع توافق قبلی آن‌ها، زمین واقع در شهر شماره دو بوده است. در این صورت نیز اشتباه در موضوع تحقق یافته است.

اکراه

اشاره کردیم که هر گونه اجبار و تهدید، می‌تواند منجر به عدم نفوذ عقد شود. در حقیقت با وجود شرایط زیر، می‌توان گفت که اکراه محقق شده است:

  1. تهدید ناظر به مال، جان و ناموس شخص باشد، به طوری که نتواند از خود یا این دسته از افراد، دفاع کند.
  2. شخص یقیین داشته باشد که تهدید کننده، قدرت بر انجام موضوع تهدید را دارد.
  3. این تهدید، باید شخص موضوع تهدید و اشخاص متعارف مانند او را تحت تاثیر قرار دهد.
  4. اکراه باید غیر قانونی انجام شود.

در صورت تحقق اکراه، تا زمانی که شخص موضوع اکراه، رضایت باطنی خود را اعلام نکند، عقد تنظیم شده اثر حقوقی نخواهد داشت. توجه داشته باشید که اکراه، منجر به مخدوش شدن قصد می‌شود. بنابراین در فرض از بین رفتن قصد، مصالحه باطل خواهد بود.

تصمیم با شما است!

شما می‌توانید هر یک از راه‌های تقسیم را انتخاب کنید. مراجعه به مراجع قضایی، راه حل خوبی برای دریافت سهم توسط شما است. با این وجود، توجه داشته باشید که این راه، می‌تواند اختلافاتی را بین شما و سایر ورثه ایجاد کند.

به نظر می‌رسد مناسب‌ترین راه برای یک تقسیم کارآمد، تنظیم نمونه تقسیم نامه دستی زمین است. این متن با توجه به توافق شما یا حتی متن قانون تنظیم می‌شود و می‌تواند از اختلافات احتمالی که در آینده ممکن است تحقق یابد، جلوگیری کند. بنابراین شما می‌توانید عقد اشاره شده را با زدن بر روی عکس زیر دریافت کنید.

همچنین می‌توانید تنظیم اختصاصی این متن قانونی را به وکلا و کارشناسان حقوقی مرجع تخصصی ما واگذار کنید. برای ثبت درخواست خود، بر روی تنظیم اوراق قضایی بزنید.

همچنین ممکن است بخواهید با یک وکیل یا کارشناس مجرب حقوقی، مشورت کنید. این خدمت به شما کمک می‌کند تا بتوانید از راهکارها و راه حل‌های قانونی برای حل و فصل مسائل حقوقی استفاده کنید. برای دریافت مشاوره، بر روی مشاوره حقوقی تلفنی بزنید.

نمونه تقسیم نامه ارث

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *