قانون مالیات بر ارث جدید

بعد از فوت متوفیان، ورثه می‌توانند برای تقسیم ارث اقدام کنند. البته قبل از تقسیم اموال شخص فوت شده، پرداخت دیون و توجه به حقوق موضوع ماده ۸۶۹ قانون مدنی الزامی است. در حال حاضر، مالیات بر ارث نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین دیون، از اموال متوفی کسر می‌شود. میزان مالیات نیز در متن قانون تعیین شده است که این قانون، با در نظر گرفتن زمان تصویب و مخاطبان آن به قانون مالیات بر ارث جدید و قانون مالیات بر ارث سابق تقسیم می‌شود. به عبارت دیگر در حال حاضر دو متن قانونی برای محاسبه میزان مالیات بر ارث وجود دارد:

  1. قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶: این قانون برای متوفیانی کاربرد دارد که قبل از تاریخ ۱۳۹۵/۱/۱ فوت کرده‌اند.
  2. قانون مالیات بر ارث جدید تصویب شده در سال ۱۳۹۴: در مقابل قانون سابق، قانون اشاره به متوفیانی اختصاص دارد که بعد از تاریخ ذکر شده فوت کرده‌اند.

توجه به این نکته مهم است که هیچ کس نمی‌تواند از قانون دیگری غیر از آنچه برای او تعیین شده است، استفاده کند. به عنوان مثال استناد به قانون اصلاح شده (جدید) توسط ورثه‌ای که متوفای خود را در سال ۹۳ از دست داده‌اند، امکان پذیر نخواهد بود.

ویژگی‌های مالیات بر ارث قانون جدید

درصدهایی که در متن قانون جدید و در خصوص مالیات بر ارث تعیین شده است، با درصدهای تعیین شده در متن قانون سابق تفاوت دارد. در حقیقت میزان مالیاتی که به ورثه مشمول قانون مالیات بر ارث جدید تعلق می‌گیرد، کمتر از مالیات تعیین شده برای مشمولین مالیات سابق است. در ادامه این نوشتار، ویژگی‌های این قانون را بیان می‌کنیم.

مهلت تقدیم ورقه اظهار

ورثه مشمول قانون مالیات ارث جدید وظیفه دارند حداکثر تا یک سال بعد از فوت متوفی، برای تقدیم اظهارنامه مالیات بر ارث اقدام کنند. در صورتی که در این زمان، اقدامات لازم انجام نشود، اداره امور مالیاتی، واجبات عبادی، واجبات مالی و هزینه‌های کفن و دفن موضوع صدر ماده ۲۶ را از میزان مالیات کسر نخواهد کرد.

درصدهای جداگانه

در متن قانون مالیات بر ارث جدید ، برای هر یک از اموال، درصدهای جداگانه‌ای تعیین شده است. در قانون سابق مشاهده می‌کنیم که ورثه موظف هستند تمام اموال را با در نظر گرفتن درصدهای خاصی محاسبه کنند. معیار در محاسبه مالیات اموال نیز میزان ارزش آن‌ها و طبقات وراث بود. با این حال، در قانون جدید، شاهد درصدهای جداگانه برای هر یک از اموال و برای هر یک از طبقات ورثه هستیم.

پرداخت مالیات اموال به صورت جداگانه

در صورتی که ورثه مشمول قانون جدید هستید، می‌توانید مالیات هر یک از اموال را به صورت جداگانه پرداخت کنید. به عنوان مثال در صورتی که قصد تقسیم زمین را دارید، می‌توانید تنها مالیات مربوط به زمین را به دولت بپردازید.

عدم الزام به پرداخت برای دریافت گواهی حصر ورثه

مطابق قانون مالیات بر ارث جدید ، ورثه می‌توانند ابتدا برای دریافت گواهی حصر ورثه اقدام کنند. سپس با در دست داشتن گواهی اشاره شده، به اداره امور مالیاتی مراجعه و درخواست خود را مبنی بر پرداخت مالیات ارائه دهند. این در حالی است که قانون سابق ورثه را موظف می‌دانست که برای دریافت گواهی اشاره شده، میزان مالیات تمام اموال را به دولت بپردازند.

مالیات بر ارث قانون جدید

درصدهای قانون مالیات بر ارث جدید

همانطور که اشاره کردیم، میزان مالیات با در نظر گرفتن درصدهای مشخصی که برای هر یک از اموال تعیین شده است، محاسبه می‌شود. البته در مباحث سابق به میزان مالیات هر یک از اموال اشاره کردیم. با این وجود با در نظر گرفتن عنوان این نوشتار، مجددا میزان مالیات را بررسی خواهیم کرد.

املاک در قانون مالیات بر ارث جدید

  1. طبقه اول: ۷/۵ درصد
  2. طبقه دوم: ۱۵ درصد
  3. طبقه سوم: ۳۰ درصد

وسایل نقلیه در قانون مالیات بر ارث جدید

  1. طبقه اول: ۲ درصد
  2. طبقه دوم: ۴ درصد
  3. طبقه سوم: ۸ درصد

انواع سپرده‌ها، اوراق و سود سهم

  1. طبقه اول: ۳ درصد
  2. طبقه دوم: ۶ درصد
  3. طبقه سوم: ۱۲ درصد

سهام و سهم الشرکه خارج از بورس

  1. طبقه اول: ۶ درصد
  2. طبقه دوم: ۱۲ درصد
  3. طبقه سوم: ۲۴ درصد

سهام داخل در بورس

  1. طبقه اول: ۰/۵ درصد
  2. طبقه دوم: ۱ درصد
  3. طبقه سوم: ۲ درصد

سایر اموال و حقوق مالی موضوع قانون مالیات بر ارث جدید

  1. طبقه اول: ۱۰ درصد
  2. طبقه دوم: ۲۰ درصد
  3. طبقه سوم: ۴۰ درصد

اموال خارج از کشور تعیین شده در قانون مالیات بر ارث جدید

  1. طبقه اول: ۱۰ درصد
  2. طبقه دوم: ۲۰ درصد
  3. طبقه سوم: ۴۰ درصد

پیشنهاد ما

خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، شما را در حل مسائل حقوقی و دریافت پاسخ از کارشناسان دادگستری یاری می‌دهد. با زدن بر روی لینک قبل، امکان بهره مندی از خدمات اشاره شده وجود دارد. با راهنمایی وکیل مالیات بر ارث ، برای پرداخت مالیات اقدام کنید!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *