وکیل مالیات بر ارث

وکیل مالیات بر ارث یک شخص متخصص است که در زمینه مالیات بر ارث و شیوه پرداخت این دین قانونی فعالیت می‌کند. همه ما شاهد هستیم که سالانه به اموال بسیاری از متوفیان، مالیات بر ارث تعلق می‌گیرد. وراث یا وکیل این دسته از اشخاص، وظیفه دارند با در نظر گرفتن نکات قانونی و همچنین شرایط تعیین شده، برای پرداخت این دین قانونی اقدام کنند. مالیات‌ها بخش مهمی از منابع درآمدی یک کشور هستند. در حقیقت یکی از منابعی که در متن قانون بودجه مورد اشاره قرار می‌گیرد، انواع مالیات‌های موضوع قانون مالیات‌های مستقیم است. وکیل مالیات بر ارث نیز به طور تخصصی در این حیطه فعالیت دارد. در ادامه شخصیت وکیل و نکات مهم مربوط به شغل او را بررسی می‌کنیم.

ماهیت وکالت

با در نظر گرفتن مستفاد ماده ۶۵۶ قانون مدنی، وکالت عقدی است که به موجب آن، یکی از طرفین، طرف دیگر را در انجام کاری، جانشین خود قرار دهد. به عبارت دیگر با توجه به تعریف قانون مدنی، به واسطه تنظیم قرارداد وکالت، نوعی رابطه کاری که در قالب نمایندگی قرار می‌گیرد، بین طرفین شکل خواهد گرفت. همچنین مطابق ماده ۶۶۲ این قانون، موضوع وکالت، باید کاری باشد که خود موکل نیز بتواند آن را انجام دهد. علاوه بر این وکلا باید اهلیت لازم برای نمایندگی را داشته باشند. این عقد ویژگی‌های متعددی دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

جایز بودن قرارداد وکیل مالیات بر ارث

منظور از جایز بودن یک عقد این است که طرفین بتوانند هر زمان که تمایل داشتند، آن را فسخ کنند. به عبارت دیگر با وجود اینکه یک نیروی الزام آور برای انجام تعهدات، در متن این قرارداد وجود دارد اما به هر حال حق فسخ نیز برای طرفین آن تعیین شده است. البته امکان اضافه کردن شرایطی که بتواند از فسخ قرارداد توسط طرفین جلوگیری کند، وجود دارد. بنابراین طرفین می‌توانند با یکدیگر توافق کنند که حق فسخ هر کدام از آن‌ها ساقط شود. البته امکان تغییر ماهیت قرارداد، وجود ندارد. در واقع طرفین نمی‌توانند جایز یا لازم بودن یک قرارداد را تعیین کنند و آن کسی که در تعیین این ماهیت دارای صلاحیت است، تنها شخص قانون گذار است.

معین بودن قرارداد وکیل مالیات بر ارث

منظور از معین بودن یک عقد این است که نکات و شرایط مربوط به آن در متن قانون تعیین شده باشد. همچنین قانون گذار، نام خاصی را برای آن تعیین کرده باشد و به تنظیم کنندگان چنین دستور داده باشد که قرارداد خود را بر اساس مندرجات قانون تنظیم کنند.

البته تنظیم قرارداد وکیل مالیات بر ارث با در نظر گرفتن متن قانون، به این معنا نیست که قانون گذار، به اراده و توافق طرفین توجهی ندارد. در حقیقت توافق طرفین، همچنان مورد احترام قانون گذار است، با این شرط که توافق تعیین شده در متن قرارداد، نباید بر خلاف متن قانون و اخلاق حسنه باشد.

وکیل مالیات بر ارث متخصص

وظایف وکیل مالیات بر ارث

در حال حاضر، دو متن قانونی وجود دارند که میزان مالیات بر ارث و درصدهای مالیاتی را تعیین می‌کنند:

  1. قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶
  2. قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴

قانون اول برای متوفیانی کاربرد دارد که قبل از تاریخ ۱۳۹۵/۱/۱ فوت کرده‌اند. در مقابل قانون دوم برای ورثه متوفیانی کاربرد دارد که بعد از تاریخ ذکر شده، از دنیا رفته‌اند. بنابراین وکیل مالیات بر ارث موظف است با در نظر گرفتن مواد قوانین اشاره شده و همچنین آیین دادرسی مربوط به مالیات بر ارث، برای تقدیم اظهارنامه مالیاتی و در نتیجه پرداخت مالیات بر ارث اقدام کند.

در حقیقت تکلیف وراث به عنوان موکلان وکیل مالیات بر ارث این است که کلیه تعهدات و وظایف وکیل را در متن قرارداد بنویسند. در صورتی که به تعهدی در متن قرارداد اشاره نشده باشد، امکان درخواست انجام آن تعهد توسط شخص وکیل وجود نخواهد داشت، مگر آنکه وکیل موافقت کند که آن کار را انجام دهد.

به این نکته مهم توجه داشته باشید که وکیل مالیات بر ارث به نام و حساب شما، اقدامات لازم را انجام می‌دهد و در مقابل از شما حق الوکاله دریافت می‌کند. البته بر اساس ماده ۶۵۹ قانون مدنی، وکالت ممکن است به صورت مجانی نیز انجام شود. بنابراین استفاده از یکی از بستگان که در رشته حقوق تحصیل کرده است و نسبت به متن قوانین تسلط دارد، اقدامی جایز است.

اهمیت استفاده از وکیل مالیات بر ارث

بدیهی است هر تخصص و علمی نیاز به متخصصان و افراد مجرب خاص خود را دارد. بنابراین ضروری است برای تحقق اهداف و دستیابی به نتایج مد نظر خود در خصوص مالیات بر ارث و توابع آن، از وکیل مالیات بر ارث استفاده کنید. یک وکیل مجرب، زمان زیادی را برای مسلط شدن بر احکام حقوقی و نکات قانونی صرف کرده است و به خوبی از مسائلی همچون معافیت مالیات ارث ، جریمه مالیات بر ارث ، شیوه تقدیم انواع اسناد به مراجع قضایی و مالیاتی و غیره آگاه است. در نتیجه توصیه می‌شود قبل از انجام اقدامات قانونی، با یک وکیل حرفه‌ای مشورت کنید یا در صورت امکان، از او بخواهید که امور مربوط به مالیات بر ارث را در قالب تعهدات، به انجام رساند.

پیشنهاد ما

با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، می‌توانید از فرآیند پرداخت مالیات بر ارث و همچنین پاسخ به سوالات حقوقی و مالیاتی خود مطلع شوید. وکلای تیم حقوقی دادآزما، آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای به تمام کاربران خود هستند. برای استفاده از این خدمات، بر روی لینک تعیین شده بزنید.

2 پاسخ
  1. شاهین
    شاهین گفته:

    درود بر شما.
    خانمی فوت شده است که از ایشان، دو فرزند دختر و پسر وجود دارند ،وراث، برای فرم ۱۹، چقدر باید پرداخت کنند؟
    کل وراث، دو مرد و سه زن با احتساب متوفی و مادرشان هستند و مورد بحث، یک باب مغازه با قیمت تقریبی یک میلیارد تومان خواهد بود.

    پاسخ
    • سید علیرضا زارع مویدی
      سید علیرضا زارع مویدی گفته:

      وقت بخیر.
      میزان مالیات، توسط کارشناس و با در نظر گرفتن قیمت منطقه‌ای ملک، محاسبه خواهد شد. به اداره امور مالیاتی آخرین محل اقامت متوفی مراجعه کنید تا از میزان مالیات تعلق گرفته به اموال، مطلع شوید.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *