جریمه مالیات بر ارث

جریمه مالیات بر ارث مبلغی است که بابت دیرکرد در پرداخت مالیات بر ارث ، از وراث شخص فوت شده، دریافت می‌شود. همانطور که در مبحث تقسیم ماترک متوفی بیان کردیم، وراث برای تقسیم اموال شخص فوت شده یا انتقال آن‌ها، موظف هستند مالیات بر ارث را به دولت پرداخت کنند. با این وجود، گاهی مشاهده می‌کنیم که وراث، در زمان تعیین شده، برای پرداخت مالیات بر ارث، اقدام نمی‌کنند. با در نظر گرفتن مساله اخیر، این سوال مطرح می‌شود که در صورت عدم مراجعه، آیا دولت جریمه مالیات بر ارث را در نظر گرفته است؟ پاسخ به این سوال را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

عدم پرداخت مالیات!

فرض کنید شخصی در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۸۴ فوت کرده است. با این وجود، وراث هنوز مالیات بر ارث را به دولت، پرداخت نکرده‌اند. در این صورت، تکلیف وراث چیست؟ اگر قصد داشته باشند در آذر ماه ۱۳۹۹ به اداره امور مالیاتی مراجعه کنند و مالیات بر ارث را پرداخت کنند، آیا ضرورتی به پرداخت جریمه مالیات بر ارث توسط آن‌ها وجود دارد؟ علاوه بر این، وراث باید کدام یک از قوانین مربوط به مالیات را مورد استناد قرار دهند؟ آیا همچنان قانون سال ۱۳۶۶ لازم الاجرا است یا می‌توانند به مفاد قانون مالیات تصویب شده در سال ۱۳۹۴، مراجعه کنند؟

بدیهی است قانونی که در سال ۱۳۹۴ به تصویب رسیده است، صرفا برای متوفیانی کاربرد دارد که بعد از تاریخ ۹۵/۱/۱ فوت کرده‌اند. بنابراین قانون سابق (قانون تصویب شده در سال ۱۳۶۶)، همچنان برای اشخاصی که قبل از تاریخ مذکور فوت کرده‌اند، لازم الاجرا خواهد بود.

همچنین با توجه به مثال اخیر و با در نظر گرفتن متن قانون سابق، در صورتی که وراث، قبل از تاریخ تعیین شده در متن قانون، به اداره مالیات، مراجعه نکنند، مشمول جریمه مالیات بر ارث ، خواهند بود. به این نکته نیز توجه کنید که جمع دو قانون یا استفاده از هر یک از قوانین مربوطه، توسط وراث، امکان پذیر نیست. به عنوان مثال وراثی که مشمول قانون سابق می‌شوند، نمی‌توانند میزان مالیات را با در نظر گرفتن متن اصلاحات قانونی، محاسبه کنند.

در ادامه، میزان جریمه مالیات بر ارث را با توجه به متن قانون سابق و قانون اصلاح شده، بیان می‌کنیم.

مقدار جریمه مالیات بر ارث

جریمه مالیات بر ارث با توجه به قانون سابق!

وراثی که مورث آن‌ها، قبل از تاریخ اول فروردین ۱۳۹۵ فوت کرده‌اند، موظف هستند ظرف حداکثر شش ماه از تاریخ فوت شخص، به اداره امور مالیاتی محل اقامت شخص فوت شده، مراجعه کنند. البته در صورتی که شخص فوت شده، خارج از ایران اقامت داشته است، وراث می‌توانند به اداره کل امور مالیاتی شمیرانات مراجعه و در نتیجه اظهارنامه مالیات بر ارث را به این مرجع تقدیم کنند. در صورتی که وراث، در موعد تعیین شده، به اداره مالیات مراجعه نکنند و در نتیجه مهلت شش ماهه به پایان برسد، دولت، معادل ۱۰ درصد مالیات در نظر گرفته شده را به عنوان جریمه مالیات بر ارث ، از وراث دریافت می‌کند.

با این وجود، ممکن است وراث بعد از گذشت شش ماه، همچنان برای پرداخت مالیات بر ارث حاضر نشوند. قانون گذار، برای این دسته از متخلفان نیز، تدابیری را در نظر گرفته است. در واقع اگر وراث بعد از این مهلت قانونی، به اداره امور مالیاتی مراجعه نکنند، به ازای هر ماه تاخیر در پرداخت، معادل ۲/۵ درصد مالیات، به عنوان جریمه مالیات بر ارث ، از وراث دریافت می‌شود. بنابراین شایسته است وراث، هر چه سریع‌تر، برای پرداخت مالیات‌های تعیین شده، اقدام کنند.

جریمه مالیات بر ارث با توجه به قانون اصلاح شده!

در متن اصلاحات قانونی که در سال ۱۳۹۴ به تصویب رسید، درصدی به عنوان جریمه مالیات بر ارث ، تعیین نشده است. بنابراین در صورتی که وراث، ظرف یک سال از تاریخ فوت، به اداره امور مالیاتی مراجعه نکنند، جریمه مالیات بر ارث ، نسبت به آن‌ها اعمال نخواهد شد. ممکن است سوالی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه قانون گذار، چه تدبیری را برای عدم پرداخت مالیات توسط وراث، در نظر گرفته است؟

با توجه به متن قانون اصلاح شده، تا قبل از پرداخت مالیات بر ارث توسط وراث، امکان انتقال رسمی اموال به سایر اشخاص، وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، اگرچه قانون گذار، جریمه مالیات بر ارث را برای این دسته از وراث، در نظر نگرفته است اما اگر وراث، در مهلت مقرر، به اداره امور مالیاتی، مراجعه نکنند، دولت میزان مالیات را بدون کسر هزینه‌های کفن و دفن، دیون و واجبات شخص فوت شده، محاسبه می‌کند.

البته بر خلاف قانون سابق، الزامی به پرداخت مالیات بر ارث تمام اموال، با توجه به قانون اصلاح شده وجود ندارد. بنابراین وراث، می‌توانند به اداره امور مالیاتی مراجعه کنند و اسناد مربوطه را به مرجع مذکور، تقدیم کنند اما پرداخت مالیات را در هنگام تقسیم یا انتقال اموال، به انجام رسانند.

اسناد کاربردی در ارث

در انتهای این مطلب، به اسنادی اشاره می‌کنیم که در میان وراث بسیار کاربردی هستند. شما برای دریافت هر یک از اسناد زیر، می‌توانید بر روی عکس‌های تعیین شده بزنید. توجه کنید که توضیحات هر یک از این اسناد، بعد از عنوان آن‌ها بیان می‌شوند.

قبل از وفات

بسیاری از اشخاص، قبل از فوت خود، اموالی دارند که ترجیح می‌دهند آن‌ها را به سایر افراد انتقال دهند. همچنین اهمیتی ندارد که طرف قرارداد مورث، وراث او یا اشخاص ثالث باشند. بنابراین اگر تصمیم به انجام این اقدام حقوقی را دارید، سند زیر مناسب شما است.

نمونه تقسیم نامه قبل از فوت

بعد از وفات

بعد از پرداخت مالیات و سایر دیون، می‌توانید اموال متوفی را بین خود تقسیم کنید. سند زیر برای همین اقدام تنظیم شده است. برای دریافت آن، می‌توانید بر روی عکس زیر بزنید.

نمونه تقسیم نامه ارث

انتقال سهم الارث

با استفاده از سند زیر به راحتی سهم الارث خود را به سایر وراث یا اشخاص ثالث انتقال دهید.

نمونه صلح نامه سهم الارث

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *