توقیف سهم الارث از طریق اجرای ثبت

توقیف سهم الارث از طریق اجرای ثبت ، راهی آسان برای توقیف سهم الارث توسط همسر است. امروزه، بسیاری از دعاوی مطرح شده در مراجع قضایی، به دریافت حق قانونی همسر یا همان مهریه تعیین شده در عقد ازدواج، اختصاص دارند. بسیاری از افراد برای دریافت دین خود، به دادگاه‌های صالح مراجعه می‌کنند. در اینجا، ممکن است دادگاه خانواده به عنوان اولویت اشخاص برای رسیدگی به پرونده مربوطه، مد نظر قرار گیرد. با این وجود، برخی دیگر، برای دریافت دین خود، از طریق اجرای ثبت اقدام می‌کنند و در نتیجه گرفتن حق قانونی خود را به این مرجع واگذار می‌کنند.

بدیهی است که حجم پرونده‌هایی که در دادگاه‌های خانواده مطرح می‌شوند، زیاد هستند و در نتیجه ممکن است به درخواست صاحب حق، در مهلت طولانی رسیدگی شود. بنابراین افراد زیادی برای دریافت دین ممتاز، به اجرای ثبت مراجعه می‌کنند. البته مراجعه مردم به اجرای ثبت، به معنای نداشتن معایب آن نیست. توقیف سهم الارث از طریق اجرای ثبت نیز مزایا و معایبی دارد که در همین نوشتار نیز، به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اجرای ثبت، مبهم و نا آشنا!

بسیاری از افراد، اطلاعات کافی در خصوص اجرای ثبت و توقیف سهم از طریق آن ندارند. بنابراین اصولا سوالات متنوعی در این زمینه مطرح می‌شود. منظور از توقیف سهم الارث، با مراجعه به اجرای ثبت، چیست؟ به عبارت دیگر، برای توقیف اموال از این طریق، باید به کدام مرجع قانونی مراجعه کرد؟ مراجعه به این مرجع، چه مزایایی دارد؟ آیا بهتر است به دادگاه مراجعه کنیم یا با استفاده از گزینه اجرای ثبت، برای توقیف سهم الارث اقدام کنیم؟

پاسخ به این سوالات، دغدغه بسیاری از افرادی است که قصد دارند با توقیف سهم قانونی طرف مقابل، دین خود را دریافت کنند.

توقیف سهم الارث از طریق اجرای ثبت

همانطور که گفتیم، همسر می‌تواند برای گرفتن حق قانونی خود، به دادگاه خانواده مراجعه کند یا اینکه برای توقیف سهم الارث از طریق اجرای ثبت، اقدام کند. در فرض دوم، همسر، برای دریافت دین، به دفترخانه محل ثبت ازدواج خود مراجعه می‌کند و با ارائه مدارک شناسایی و همچنین سند رسمی ازدواج، از دفترخانه تقاضا می‌کند که اجرائیه توقیف سهم قانونی را صادر کند. در مقابل، دفترخانه مربوطه، هزینه‌ای را دریافت می‌کند و سپس در سند رسمی ازدواج چنین می‌نویسد که برای دین مورد درخواست همسر، به میزانی که او درخواست کرده است، اجرائیه صادر می‌شود. هدف از نوشتن این نکته در سند رسمی این است که در آینده، همسر، برای گرفتن همان مقدار دین، از راه‌های دیگر، اقدام نکند.

اقدامات پس از صدور اجرائیه

پس از صدور اجرائیه، مراتب به شوهر ابلاغ خواهد شد. در این صورت شوهر به مدت ۱۰ روز وقت دارد تا برای جلوگیری از توقیف سهم الارث از طریق اجرای ثبت ، میزان دین درخواست شده توسط همسر را پرداخت کند. اگر زوج، دین مربوطه را پرداخت نکند، به همسر او اجازه داده می‌شود که ظرف مدت سه روز، اموال مربوط به زوج را معرفی کند. با اعلام همسر، سهم الارث مربوطه از طریق اجرای ثبت توقیف می‌شود و در نتیجه این دین ممتاز، به روش ذکر شده، دریافت خواهد شد.

توقیف سهم قانونی از طریق اجرای ثبت

توقیف سهم الارث از طریق اجرای ثبت یا دادگاه؟!

ممکن است سوالی مطرح شود مبنی بر اینکه کدام یک از مراجع ذکر شده، یعنی دادگاه یا اجرای ثبت، برای توقیف سهم الارث مناسب هستند؟

در پاسخ به این سوال، هر یک از معایب و مزایای مراجعه به اجرای ثبت را ذکر خواهیم کرد. با در نظر گرفتن این نکات، طرف دین، می‌تواند هر یک از راه‌ها را برای دریافت آن، انتخاب کند.

مزایای توقیف سهم الارث از طریق اجرای ثبت

اگرچه طی سال‌های اخیر، استفاده از دادگاه به عنوان مرجعی برای رسیدگی به دعاوی خانوادگی، امری رایج است اما به هر حال، توقیف سهم الارث از طریق اجرای ثبت ، مزایایی دارد که در ادامه، هر یک را بررسی خواهیم کرد.

  1. زمان توقیف سهم الارث، به وسیله اجرای ثبت: در صورتی که همسر، برای دریافت دین، از طریق اجرای ثبت اقدام کند، زمان رسیدگی به درخواست او، نسبت به زمان رسیدگی در دادگاه، کمتر است.
  2. هزینه توقیف سهم الارث به وسیله اجرای ثبت: یکی از مهم‌ترین معیارها برای افرادی که قصد اقامه دعوا دارند، میزان هزینه دادرسی است. به عنوان یکی از مزایای توقیف سهم قانونی از طریق اجرای ثبت ، شخص تقاضا کننده، هزینه کمتری را نسبت به دادگاه پرداخت می‌کند.
  3. دستور ممنوع الخروجی زوج: با توقیف سهم الارث، به وسیله اجرای ثبت، زمان کمی نیاز است تا اینکه زوج، ممنوع الخروج شود. این در حالی است که با مراجعه به دادگاه خانواده، تنها زمانی زوج ممنوع الخروج خواهد شد که دادنامه محکومیت او، صادر و قطعی شود.
  4. اجرای عملیات اجرایی به محض درخواست: زمانی که همسر، برای گرفتن دین خود، درخواست کتبی را برای توقیف سهم قانونی از طریق اجرای ثبت ، تنظیم می‌کند، بعد از این اقدام، رسیدگی بدون هر گونه اتلاف وقت، انجام خواهد شد. این در حالی است که در دادگاه، پس از صدور حکم قطعی و پایان دادرسی، خواهان موظف است درخواست اجرای حکم بدهد و در نتیجه توقیف سهم قانونی، انجام شود.
  5. دید جامعه نسبت به توقیف سهم الارث، به وسیله اجرای ثبت یا توقیف از راه دادگاه متفاوت است. در نزد مردم، مراجعه به اجرای ثبت، پسندیده‌تر است و در نتیجه کراهت کمتری نسبت به این امر، وجود دارد.

معایب توقیف سهم الارث از طریق اجرای ثبت

با وجود اینکه توقیف سهم الارث، از راه اجرای ثبت ، معایبی دارد اما تاثیر این معایب بر اشخاص، امری نسبی است. به عبارت دیگر ممکن است افرادی در جامعه حضور داشته باشند که معایب مربوطه، برای آن‌ها، بی اهمیت یا کم اهمیت جلوه کند. به هر حال، از جمله مهم‌ترین معایب توقیف سهم قانونی، از این طریق، عبارت‌اند از:

  1. امکان در نظر گرفتن حبس برای همسر، از طریق مراجعه به اجرای ثبت، وجود ندارد. این در حالی است که زوجه می‌تواند برای محکوم کردن و به زندان انداختن همسر خود، به دادگاه مراجعه کند.
  2. ممکن است در طول مدت بررسی پرونده، قیمت سکه افزایش پیدا کند. در این صورت توقیف سهم الارث با مراجعه به اجرای ثبت، ممکن است به نفع صاحب دین نباشد. دلیل رسیدن ضرر به همسر، این است که اجرای ثبت، به بالا رفتن قیمت سکه، توجهی نخواهد داشت. این در حالی است که دادگاه، قیمت سکه را بر اساس زمان اجرای احکام، در نظر می‌گیرد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *