انحصار وراثت املاک قولنامه ای

انحصار وراثت املاک قولنامه ای اصطلاحی است که توسط مردم رواج یافته است. حتما مشاهده کرده‌اید که در حال حاضر، بسیاری از املاک به وسیله قولنامه تنظیم و به خریدار منتقل می‌شوند. معمولا بعد از فروش املاک به این روش، به شخص خریدار، وکالت تام الاختیار اعطا می‌شود تا برای انجام مراحل رسمی کردن انتقال ملک اقدام کند. با این وجود، هر یک از خریداران یا فروشندگان ممکن است بعد از تنظیم قولنامه از دنیا بروند. در این صورت، این سوال مطرح می‌شود که انحصار وراثت املاک قولنامه ای چگونه است؟ آیا فرآیند دریافت انحصار وراثت قولنامه متفاوت از روندی است که در انحصار وراثت محدود و نامحدود دنبال می‌شود؟ پاسخ این سوالات را در ادامه مطلب خود بررسی می‌کنیم.

اموال قولنامه‌ای

در مقدمه این مطلب، به توضیحات کلی در خصوص اموال قولنامه‌ای اشاره کردیم. در این قسمت قصد داریم توضیحات بیشتری را در خصوص این نوع از اموال بیان کنیم. اگرچه مردم برای انتقال اموال، قولنامه را تنظیم و حتی وکالت رسمی کردن آن‌ها را نیز به شخص مقابل اعطا می‌کنند اما همیشه اینگونه نیست که مال، قابل ثبت رسمی باشد. به عبارت دیگر این احتمال وجود دارد که مالی موضوع فروش قرار گیرد که اصولا قابلیت رسمی شدن نداشته باشد.

فرض کنید مالی توسط خریدار و فروشنده موضوع معامله قرار می‌گیرد. سازنده این مال، شرایطی که شهرداری برای ساخت آن در نظر گرفته را رعایت نکرده است، به عنوان مثال بر خلاف دستور شهرداری، ساختمان خود را پنج طبقه ساخته است. این مشکل در خصوص املاکی که به موجب دستور شهرداری باید تخریب شوند نیز صدق می‌کند. به هر حال چنانچه در ادامه نیز بیان خواهیم کرد، وجود سند رسمی، شرط تقسیم مال و انحصار وراثت املاک قولنامه ای است، مگر آنکه اصولا نتوان با توجه به عرف و شرایط موجود، نسبت به دریافت سند اقدام کرد.

اطلاع از وضعیت مال قولنامه‌ای

قبل از آنکه انحصار وراثت خانه قولنامه ای را بررسی کنیم، لازم است به این نکته مهم توجه شود که چگونه می‌توان از وضعیت ملک قولنامه‌ای آگاه شد؟ به هر حال این ملک، در هیچ یک از دفاتر اسناد رسمی به ثبت نرسیده است و ممکن است برای بسیاری از وراث، اطلاع از وضعیت این دسته از اموال مهم باشد.

حتی اگر ملکی رسمی نشده است یا قابلیت ثبت رسمی را ندارد، بهترین راه برای کسب اطلاع از وضعیت مال، مراجعه به شهرداری است که ملک در حوزه آن وجود دارد. شما با مراجعه به شهرداری می‌توانید در خصوص مقدار بدهی مال، قرار گرفتن در خیابان جدید، وضعیت تخریب و غیره، اطلاعات مفیدی را کسب کنید.

انحصار وراثت خانه قولنامه ای

انحصار وراثت ملک قولنامه ای

برای دنبال کردن مراحل انحصار وراثت ضروری است که وراث، نسبت به معرفی اموال شخص متوفی اقدام کنند. بدیهی است معرفی اموال قولنامه‌ای نیز اقدام مهمی است که باید توسط ورثه انجام شود. به هر حال برای انحصار وراثت زمین قولنامه ای ، لازم است که فروشنده، به درخواست وراث، نسبت به رسمی کردن سند مال اقدام کند. در غیر این صورت، وراث می‌توانند دادخواست الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی را به دادگاه تقدیم کنند. شیوه انحصار وراثت نیز به صورت مفصل در مطلب انحصار وراثت مورد بررسی قرار گرفته است که با زدن بر روی لینک قبل، می‌توانید آن را مطالعه کنید.

توجه داشته باشید که تا زمانی که سند به صورت رسمی تنظیم نشده باشد، نمی‌توان برای انتقال سهم هر یک از وراث به صورت رسمی اقدام کرد. در حقیقت اگر سند رسمی تنظیم نشود، دادگاه اجازه نمی‌دهد که وراث، این دسته از اموال را بین خود تقسیم کنند.

بعد از ثبت سند و انحصار وراثت املاک قولنامه ای

پس از صدور سند رسمی و انحصار وراثت قولنامه ، اموال با در نظر گرفتن میزان سهم هر یک از وراث، بین آن‌ها تقسیم خواهد شد. بعد از تقسیم، برای هر یک از وراث و به نام آن‌ها، سند جداگانه‌ای تنظیم می‌شود که نام آن‌ها در آن درج شده است. همانطور که گفتیم، این اقدامات تنها در صورتی انجام می‌شوند که برای اموال، سند رسمی وجود داشته باشد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید سوالات خود در زمینه انحصار وراثت املاک قولنامه ای را با تیم مجرب دادازما (مرجع تخصصی ارث) در میان بگذارید. برای دریافت خدمات مشاوره‌ای و مشورت با متخصص حقوقی، بر روی مشاوره حقوقی تلفنی بزنید.

اسناد مورد نیاز شما

همچنین در انتهای این مطلب به اسنادی اشاره شده است که در بسیاری از موارد توسط وراث، تنظیم می‌شوند. شما می‌توانید با تنظیم این اسناد، به اهداف خود نزدیک‌تر شوید. بنابراین ابتدا توضیحات مربوط به هر یک از اسناد را بخوانید و سپس سند مورد نیاز خود را دریافت کنید.

تقسیم اموال قبل از فوت

اگر قصد دارید اموال مورث خود را در زمان حیات و با نظارت او بین خود تقسیم کنید، عقد زیر دقیقا مناسب شما است. اگر قصد تهیه این سند را دارید، توصیه می‌کنیم که آن را به صورت جداگانه بین مورث و هر یک از وراث تنظیم کنید.

نمونه تقسیم نامه قبل از فوت

تقسیم اموال بعد از انحصار وراثت املاک قولنامه ای

تنظیم تقسیم نامه ارث راهی مناسب برای تقسیم اموال متوفی بین ورثه است. اگر انحصار وراثت املاک قولنامه ای را انجام داده‌اید و تصمیم دارید به صورت قانونی و بدون نیاز به دادگاه، برای تقسیم اموال اقدام کنید، عقد زیر مناسب شما است.

نمونه تقسیم نامه ارث

انتقال سهم الارث

برای انتقال سهم الارث خود، می‌توانید عقد صلح زیر را تهیه کنید. توجه داشته باشید که این عقد ممکن است به صورت معوض یا بدون دریافت عوض تنظیم شود.

نمونه صلح نامه سهم الارث

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *