انحصار وراثت محدود و نامحدود

انحصار وراثت محدود و نامحدود دو اصطلاح متفاوت در دنیای ارث و وصیت هستند که ضروری است توسط وراث، مورد توجه قرار گیرند. انحصار وراثت اقدامی است که باید قبل از تقسیم ارث انجام شود. در حقیقت در صورتی که وراث، تقسیم اموال را بدون دنبال کردن مراحل انحصار وراثت به انجام رسانند، اقدامات آن‌ها غیرنافذ خواهد بود. در مطلب امروز، تفاوت انحصار وراثت محدود و نامحدود را بررسی می‌کنیم. همچنین مراحل و مدارک لازم برای آن را ذکر خواهیم کرد.

انحصار وراثت محدود چیست ؟

اموالی که برای وراث باقیمانده است، ممکن است ارزش بسیار بالایی داشته باشند. همچنین این احتمال وجود دارد که ارزش اموال آن‌ها کمتر از میزان مشخصی باشد. بر اساس همین میزان، نوع انحصار وراثت نیز مشخص خواهد شد. به عبارت دیگر در صورتی که ارزش کل اموال متوفی، کمتر از ۵۰ میلیون تومان باشد، ورثه موظف هستند برای گرفتن انحصار وراثت محدود اقدام کنند. بنابراین سقف انحصار وراثت محدود ، همین مبلغ است و در صورتی که این مبلغ، بیشتر باشد، نمی‌توان برای دریافت این نوع سند اقدام نمود.

انحصار وراثت نامحدود چیست ؟

بر خلاف ماهیت و مراحل انحصار وراثت محدود ، زمانی که میزان ارزش اموال، بیشتر از ۵۰ میلیون تومان باشد، ورثه موظف هستند مدارک انحصار وراثت نامحدود را جمع آوری و برای دریافت سند اقدام کنند. به این نکته توجه داشته باشید که فرق انحصار وراثت محدود و نامحدود تنها در میزان ارزش اموال خلاصه نمی‌شود. مراحل گرفتن انحصار وراثت نامحدود نسبت به انحصار وراثت محدود گسترده‌تر است و به طور طبیعی، فرآیند آن، زمان بیشتری را صرف می‌کند. در ادامه مطلب، این مباحث را به صورت تفصیلی بررسی می‌کنیم.

مدارک لازم برای انحصار وراثت محدود و نامحدود

مدارک مورد نیاز برای دریافت هر یک از اسناد اشاره شده، با یکدیگر شباهت دارند. این اسناد، به شرح زیر هستند:

  1. شناسنامه شخص فوت شده: این شناسنامه بعد از فوت، توسط سازمان ثبت احوال باطل می‌شود اما ارائه نسخه باطل شده آن به همراه سایر مدارک برای دریافت سند انحصار وراثت، قانونی است.
  2. گواهی فوت متوفی
  3. استشهادیه محضری: این استشهادیه باید شامل اسامی وراث شخص فوت شده باشد. همچنین لازم است دو نفر از اشخاصی که وراث را می‌شناسند، آن را امضا کنند.
  4. مدارک شناسایی وراث به همراه کپی آن‌ها
  5. وصیت نامه تنظیم شده توسط متوفی

مراحل گرفتن انحصار وراثت محدود

ابتدا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست انحصار وراثت محدود را تنظیم کنید. دفتر مزبور، درخواست شما را بررسی می‌کند و در اسرع وقت، پرونده را به شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی ارجاع می‌دهد. شورا درخواست وراث را بررسی و با توجه به محدود بودن انحصار وراثت، بدون انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار، نسبت به صدور سند انحصار وراثت اقدام می‌کند. توجه داشته باشید که صدور انحصار وراثت محدود، بین ۷ تا ۱۰ روز زمان لازم دارد.

مراحل دریافت انحصار وراثت نامحدود

رویه دریافت انحصار وراثت نامحدود با انحصار وراثت محدود متفاوت است. بعد از مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی و تنظیم دادخواست انحصار وراثت نامحدود ، زمانی که نوبت به بررسی پرونده توسط شورای حل اختلاف می‌رسد، شورا یک آگهی را در روزنامه کثیرالانتشار منتشر می‌کند. این آگهی، به دریافت سند انحصار وراثت نامحدود توسط وراث اشاره دارد و به سایر اشخاص، اعلام می‌کند که وراث قصد دارند برای دریافت این سند اقدام کنند. بنابراین اشخاص ثالث، حداکثر تا سی روز می‌توانند نسبت به درخواست ورثه شخص فوت شده اعتراض کنند، در غیر این صورت، حداکثر تا ۱۰ روز، سند انحصار وراثت نامحدود تنظیم و به وراث تقدیم می‌شود.

توجه داشته باشید که در هر دو مورد، دولت بخشی از اموال را دریافت نمی‌کند. در حقیقت وراث موظف هستند مبلغ ۲۰۰ هزار تومان را در همان ابتدا به دفتر خدمات الکترونیک قضایی پرداخت کنند و بیشتر از این مقدار، وجهی دریافت نخواهد شد.

تبدیل انحصار وراثت محدود به نامحدود

این احتمال وجود دارد که وراث، در ابتدا مراحل انحصار وراثت محدود را به انجام رسانند و همین سند را دریافت کنند. سپس متوجه شوند که لازم است سند انحصار وراثت نامحدود را به دست آورند. در این صورت، هر یک از وراث می‌توانند به شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی مراجعه و مدارک مورد نیاز انحصار وراثت نامحدود را تقدیم کنند. بدیهی است همان مراحلی که برای انحصار وراثت نامحدود بیان کردیم، در اینجا نیز تکرار خواهد شد.

پیشنهاد ما

استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی روش مناسبی برای رسیدن به پاسخ سوالات است. شما می‌توانید با دریافت مشورت از متخصصین حقوقی ما، راهکارهای قانونی برای حل و فصل اختلافات خود در زمینه ارث را به دست آورید. برای دریافت این خدمات، بر روی لینک قبل بزنید.

اسناد مورد نیاز شما

علاوه بر خدمات مشاوره‌ای، شما می‌توانید اسناد مهمی که توسط بسیاری از کاربران دادازما مورد استفاده قرار گرفته است را به دست آورید. در انتهای همین مطلب، به عقودی اشاره می‌کنیم که بیشترین استفاده توسط کاربران را در کارنامه خود داشته‌اند. برای دریافت هر یک از این اسناد، توضیحات مربوط به آن‌ها را بخوانید و سپس بر روی سند مورد نیاز خود بزنید.

تقسیم اموال قبل از فوت

بسیاری از اوقات، اشخاص تصمیم دارند قبل از فوت خود، اموال خود را بین فرزندان یا سایر وراث تقسیم کنند. استفاده از سند زیر می‌تواند مورد استفاده این دسته از اشخاص قرار گیرد. البته توصیه می‌کنیم بعد از تهیه این سند، آن را به صورت مجزا با هر یک از وراث تنظیم کنید.

نمونه تقسیم نامه قبل از فوت

تقسیم اموال بعد از فوت

در صورتی که نمونه دادخواست انحصار وراثت محدود یا نامحدود را در گام اول تنظیم و در نتیجه آن، سند انحصار وراثت را دریافت کرده‌اید، می‌توانید سند زیر را مورد استفاده قرار دهید. تقسیم نامه ارث یک سند بسیار مناسب برای تقسیم اموال بین وراث است.

نمونه تقسیم نامه ارث

انتقال سهم الارث

اگر تصمیم دارید برای انتقال سهم الارث خود به سایر اشخاص اقدام کنید، می‌توانید از عقد صلح زیر استفاده کنید. این انتقال ممکن است با دریافت عوض یا بدون دریافت آن انجام شود.

نمونه صلح نامه سهم الارث

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *