گواهی مالیات بر ارث

یکی از انواع اقداماتی که توسط سازمان مالیات و در خصوص اموال متوفیان انجام می‌شود، صدور گواهی مالیات بر ارث است. ورثه برای تقسیم اموالی که از متوفی باقیمانده است، موظف هستند میزان مالیات تعیین شده برای آن‌ها را به سازمان مالیات پرداخت کنند. سازمان مالیات نیز بعد از طی شدن مراحل اداری مربوط به این دین قانونی، نمونه گواهی مالیات بر ارث را صادر و به ورثه تقدیم می‌کند.

گواهینامه واریز مالیات بر ارث بسیاری از موانع را که برای ورثه شخص فوت شده وجود دارد، از بین می‌برد. با استناد به این گواهی، امکان دریافت سند رسمی اموال شخص فوت شده وجود دارد. از طرف دیگر ورثه می‌توانند با تنظیم تقسیم نامه ارث یا مراجعه به مراجع قضایی، برای تقسیم اموال اقدام کنند. بنابراین مشاهده می‌کنیم که صدور این گواهی می‌تواند در تقسیم به موقع اموال، موثر باشد.

گواهی واریز مالیات بر ارث چیست ؟

مطابق متن قانون تصویب شده در سال ۱۳۶۶، ورثه موظف بودند حداکثر تا شش ماه بعد از فوت شخص، برای تقدیم اظهارنامه مالیات بر ارث اقدام کنند. در حقیقت ورقه اظهار یکی از مدارکی بود که ورثه باید آن را به سازمان مالیات تقدیم می‌کردند. در غیر این صورت امکان پرداخت مالیات بر ارث وجود نداشت. بعد از تقدیم این سند به همراه سایر اسنادی که در ادامه بیان می‌شود، برگه مالیات بر ارث از سوی سازمان مالیات به ورثه تقدیم می‌شد که نشان می‌داد که مالیات توسط ورثه به دولت پرداخت شده است.

البته در گذشته، ورثه موظف بودند مالیات بر ارث تمام اموال شخص فوت شده را به دولت پرداخت کنند اما با تصویب اصلاحات قانونی در سال ۱۳۹۴، امکان پرداخت مالیات هر یک از اموال به صورت جداگانه و در نتیجه صدور گواهی مالیات بر ارث مجزا برای هر یک از اموال به وجود آمد.

ساده‌تر بگوییم؟!

به عبارت دیگر در قانون سابق، ورثه وظیفه داشتند به اداره امور مالیاتی صلاحیت دار مراجعه کنند و بعد از ارائه ورقه اظهار، گواهی مربوط به تقدیم اظهارنامه (موضوع ماده ۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم) را از آن‌ها دریافت کنند. سپس با در دست داشتن این گواهی به شورای حل اختلاف مراجعه و درخواست خود مبنی بر اخذ گواهی انحصار وراثت را مطرح می‌کردند.

این در حالی است که قانون جدید، این روند را کنار گذاشت و به ورثه اجازه داد تا بدون مراجعه به سازمان مالیات، برای دریافت گواهی حصر ورثه اقدام کنند. علاوه بر این، در قانون سابق، نمونه گواهی مالیات بر ارث بعد از محاسبه مالیات تمام اموال صادر می‌شد در حالی که با توجه به قانون اصلاح شده، ورثه می‌توانند هر یک از اموال را به صورت جداگانه و با در نظر گرفتن تاریخ انتقال، به دولت اعلام و بعد از واریز مالیات آن‌ها، گواهی مذکور را دریافت کنند.

بنابراین گواهینامه واریز مالیات بر ارث نوعی سند قانونی است که به ورثه این امکان را می‌دهد که اقدامات متفاوتی را بعد از فوت شخص، نسبت به اموال او انجام دهند. همانطور که اشاره کردیم، دریافت سند رسمی و یا هر اقدامی که به نحوی با اموال شخص در ارتباط باشد، وابسته به پرداخت این مالیات به اداره امور مالیاتی است.

مراحل دریافت گواهی مالیات بر ارث

در این بخش از نوشتار خود، به مراحل دریافت گواهی مالیات بر ارث اشاره می‌کنیم. به عنوان یکی از وراث یا وکیل ورثه متوفی به این نکته توجه داشته باشید که رعایت کلیه مراحلی که در ادامه می‌آید، برای صدور گواهی مالیات بر ارث و در نتیجه دریافت آن ضروری است.

دریافت گواهی حصر ورثه

همانطور که اشاره کردیم، در حال حاضر ورثه می‌توانند بدون توجه به مالیات، برای دریافت گواهی حصر ورثه به شورای حل اختلاف مراجعه کنند و درخواست صدور این گواهی را به ثبت برسانند. با طی شدن مراحل اداری این مجموعه، گواهی مذکور صادر و به وراث تقدیم می‌شود. برای ثبت درخواست صدور این گواهی به مراحلی که در ادامه بیان می‌شود، توجه کنید:

  1. ابتدا به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید و فرمی را که سردفتر به شما تقدیم می‌کند را تکمیل کنید. معمولا سردفتران ثبت اسناد رسمی از شما می‌خواهند که همراه با خود، سه شاهد نیز داشته باشید. بنابراین امضای حداقل سه شاهد برای تنظیم این فرم الزامی است.
  2. بعد از صدور گواهی توسط دفترخانه، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید. البته قبل از مراجعه، مدارکی که مشخص کننده هویت شما باشد را به همراه داشته باشید.
  3. بعد از مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی و تایید مشخصات شما، درخواست صدور گواهی در سامانه ثبت می‌شود و بعد از گذشت حداقل ۲ ماه، این گواهی برای شما صادر خواهد شد. بدیهی است در متن گواهی اشاره شده، مشخصات هر یک از ورثه و میزان سهمی که به آن‌ها تعلق دارد، مورد توجه قرار گرفته است.

صدور گواهی مالیات بر ارث

پرداخت مالیات بر ارث

دومین گام برای صدور گواهی مالیات بر ارث ، پرداخت مالیات توسط ورثه شخص فوت شده است. به عبارت دیگر ورثه بعد از دریافت گواهی از شورای حل اختلاف، وظیفه دارند به سازمان مالیات یا اداره امور مالیاتی مراجعه کنند و میزان مالیات تعیین شده برای مال خود را پرداخت کنند. با پرداخت این دین قانونی، گواهی واریز مالیات بر ارث توسط این اداره صادر و به پرداخت کننده تقدیم می‌شود. این برگه نشان دهنده پرداخت مالیات و در نتیجه امکان نقل و انتقال مال موضوع مالیات است.

سند تک برگ

بعد از پرداخت مالیات تعیین شده برای مال، نوبت به دریافت سند تک برگ به نام ورثه شخص فوت شده می‌رسد. تا قبل از صدور سند تک برگ، امکان انتقال اموال به سایر اشخاص وجود ندارد. بنابراین در اولین فرصت، ورثه مجددا باید به دفترخانه ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند و با تقدیم گواهی حصر ورثه و برگه مالیات بر ارث به این مرجع، مقدمات صدور سند تک برگی را فراهم کنند. بعد از مراجعه به دفترخانه و تقدیم این اسناد، دفترخانه مدارک را به سازمان ثبت ارسال می‌کند و سازمان ثبت نیز با بررسی مدارک اشاره شده، در سریع‌ترین زمان، سند تک برگ را به نام وراث شخص فوت شده تنظیم می‌کند.

سایر مدارک لازم برای دریافت گواهینامه واریز مالیات بر ارث

  1. کپی مدارک مربوط به بدهی‌ها و مطالبات شخص فوت شده
  2. کپی سندی که نشان دهنده رابطه وکالت بین ورثه و وکیل دادگستری باشد. (در صورت حضور وکیل دادگستری)
  3. کپی قیم نامه (در صورت حضور قیم)
  4. کپی مدارک اثبات کننده مالکیت متوفی نسبت به اموال باقیمانده
  5. کپی وصیت نامه تنظیم شده (در صورت وجود داشتن)
  6. کپی گواهی فوت مورث
  7. ارائه کپی مدارک شناسایی وراث و شخص فوت شده، شامل شناسنامه و کارت ملی هر یک از آن‌ها

پیشنهاد ما

شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی تیم حقوقی ما بهره مند شوید. همانطور که می‌دانید، استفاده از وکیل مالیات بر ارث یا یک متخصص حقوقی، در طی شدن مراحل دریافت گواهی مالیات بر ارث بسیار موثر است. بنابراین با زدن بر روی لینک قبل، از این خدمات استفاده کنید تا به اهداف حقوقی و قانونی خود، نزدیک‌تر شوید. برای استفاده از مشاوره بر روی لینک مربوط به آن بزنید.

همچنین می‌توانید تنظیم اوراق قضایی خود را به ما بسپارید و با اطمینان از قانونی بودن اسناد حقوقی، کلیه اقدامات مربوط به ارث را به انجام رسانید. برای تنظیم اسناد، بر روی لینک قبل بزنید و درخواست خود را به ثبت برسانید.

2 پاسخ
  1. غلامرضا
    غلامرضا گفته:

    بسمه تعالی. سلام. همسرم فوت کرده است. از پدر یک سهم مشاع از هشت سهم اعیان ارث می‌برد. من (زوج) یک چهارم و دخترم سه چهارم از او ارث می‌بریم. یک چهارم از یک سهم مشاع از هشت سهم اعیان چقدر است؟ با تشکر

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *