مالیات بر ارث املاک قولنامه ای

یکی از انواع مالیات‌ها که در دسته مالیات بر ارث ملک قرار می‌گیرد، مالیات بر ارث املاک قولنامه ای است. امروزه خرید و فروش ملک توسط اشخاص، به یکی از راه‌ها برای سرمایه گذاری‌های بلند مدت تبدیل شده است. اشخاص برای نگهداری املاک یا فروش آن‌ها در زمان دیگر، آن‌ها را خریداری می‌کنند و حتی برای خریداری آن‌ها، موظف هستند بعضی از مالیات‌های مطرح شده در قانون مالیات‌های مستقیم را به دولت پرداخت کنند.
البته علاوه بر اهدافی که اشاره شد، ممکن است اشخاص، املاک را صرفا برای سکونت خود و فرزندان خریداری کنند. خریداری ملک نیز یا با تنظیم سند رسمی در دفترخانه ثبت اسناد رسمی انجام می‌شود یا اینکه طرفین، با تنظیم یک قولنامه، ملک را انتقال داده یا ثمن را دریافت کنند.

با توجه به همین توضیحات، قصد داریم که به مالیات بر ارث املاک قولنامه ای اشاره کنیم. البته قبل از بیان این مبحث، ضروری است مالیات بر ارث را به صورت اجمالی بررسی کنیم.

مالیات بر ارث

قانون مالیات‌های مستقیم که در سال‌ ۱۳۶۶ به تصویب رسید و در سال ۱۳۹۴ اصلاح شد، مجموعه‌ای از مالیات‌های قانونی را در نظر گرفته است که مودیان مالیاتی موظف هستند با توجه به زمان‌ها و شرایط ذکر شده، این دیون را به دولت پرداخت کنند.

مالیات بر ارث نیز یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که بعد از فوت شخص، برای اموال او تعیین می‌شود. در حقیقت بعد از فوت افراد، اموال باقیمانده از آن‌ها به وراث تعلق می‌گیرد. بنابراین وراث، باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که مالیاتی که برای هر یک از اموال مورث آن‌ها تعیین شده است را به اداره امور مالیاتی، پرداخت کنند.

مهم‌ترین قوانین مالیاتی

قوانین مالیاتی که به آن‌ها اشاره شد، معیار خاصی را برای محاسبه میزان مالیات بر ارث املاک قولنامه ای و همچنین سایر اموال شخص فوت شده در نظر گرفته‌اند. به طور کلی ورثه‌ای که مورث خود را قبل از تاریخ ۱۳۹۵/۱/۱ از دست داده‌اند، موظف هستند میزان مالیات را با در نظر گرفتن متن قانون سابق به دولت پرداخت کنند. این در حالی است که وراث افرادی که بعد از تاریخ اشاره شده فوت کرده‌اند، موظف هستند میزان مالیات را با در نظر گرفتن متن قانون اصلاح شده، محاسبه کنند.

در هر یک از متون قانونی، نکات مربوط به مالیات بر ارث املاک قولنامه ای و سایر اموال ذکر شده است اما نحوه محاسبه و درصدهای مالیاتی در آن‌ها متفاوت است. در حالی که در متن قانون سابق، یک درصد کلی با در نظر گرفتن میزان ارزش اموال تعیین شده است، قانون اصلاح شده برای هر یک از اموال شخص فوت شده، درصد مشخصی را در نظر گرفته است. علاوه براین مطابق متن قانون سابق، وراث موظف هستند حداکثر تا شش ماه بعد از فوت شخص، برای تقدیم اظهارنامه مالیاتی به اداره امور مالیاتی مراجعه کنند اما قانون اصلاح شده، این تاریخ را به حداکثر یک سال تغییر داده است.

در صورتی که مشمول قانون سابق هستید و تا به امروز، برای تقدیم ورقه اظهار اقدام نکرده‌اید، مشمول جریمه مالیات بر ارث هستید. در مقابل اگر قانون اصلاح شده، نسبت به اموال مورث شما حاکمیت دارد، حتما سند اشاره شده را در موعد مقرر، به اداره امور مالیاتی تقدیم کنید. تقدیم به موقع این سند، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید از مزایای کسر دیون عبادی و شرعی، کسر هزینه‌های کفن و دفن و کسر سایر هزینه‌های موضوع ماده ۲۶ قانون مالیات‌های مستقیم بهره مند شوید.

مالیات بر ارث ملک قولنامه ای

مالیات بر ارث املاک قولنامه ای

در یک دسته بندی کلی، املاک به دو دسته رسمی و قولنامه‌ای تقسیم می‌شوند. همانطور که در ابتدای متن نیز اشاره کردیم، املاک دسته اول، املاکی هستند که به نام مالک، در دفترخانه، به ثبت رسیده‌اند و در نتیجه برای آن‌ها سند رسمی تنظیم شده است.

در مقابل املاک موضوع مالیات بر ارث ملک قولنامه ای ، املاکی هستند که برای آن‌ها سندی تنظیم نشده است بلکه افراد، با تنظیم قولنامه، آن‌ها را خرید و فروش کرده‌اند.

سوال مهمی که توسط بسیاری از وراث و حتی مالکان املاک مطرح می‌شود، این است که تکلیف وراث در خصوص پرداخت مالیات بر ارث ملک قولنامه ای و سایر املاک چیست؟ آیا برای مالیات بر ارث املاک قولنامه ای ، درصدی تعیین شده است؟ آیا به این دسته از اموال، مالیات بر ارث تعلق می‌گیرد؟

درصد مالیات بر ارث ملک قولنامه ای

بدیهی است به کلیه املاک ثبت شده در دفاتر ثبت اسناد و املاک، مالیات بر ارث تعلق می‌گیرد. بنابراین وراث موظف هستند میزان درصد مالیاتی تعیین شده برای این دسته از اموال را از ارزش آن‌ها کسر کنند و سپس برای پرداخت آن، اقدام کنند.

این در حالی است که با توجه به متن قوانین، درصد خاصی تحت عنوان مالیات بر ارث املاک قولنامه ای ، تعیین نشده است. به عبارت دیگر در صورتی که متوفی قبل از فوت خود، املاکی را به صورت قولنامه‌ای خریده باشد، بعد از فوت او، به این املاک، مالیاتی تعلق نمی‌گیرد.

البته توجه داشته باشید که با در نظر گرفتن اقدامات وراث، ممکن است مالیات بر ارث املاک قولنامه ای نیز محاسبه شود. در واقع اگر وراث، در خصوص تنظیم قولنامه، اطلاعات لازم را به اداره امور مالیاتی ارائه دهند، میزان مالیات بر ارث املاک قولنامه ای توسط این سازمان، محاسبه می‌شود و وراث نیز موظف هستند این مالیات را در کنار مالیات بر ارث سایر اموال، به دولت پرداخت کنند.

بدیهی است به دلیل مشکلاتی که ممکن است در تقسیم این دسته از اموال به وجود آید، معمولا مالکان املاک قولنامه‌ای، قبل از فوت، برای آن‌ها سند رسمی دریافت می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز مشکلات در آینده، حتما برای رسمی کردن ملک خود اقدام کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *