مالیات بر ارث سیم کارت

مالیات بر ارث سیم کارت یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که در متن قانون مالیات‌های مستقیم به آن اشاره شده است. با در نظر گرفتن ماده ۱۷ قانون مذکور، وراث موظف هستند مالیات بر ارث شخص متوفی را به اداره امور مالیاتی پرداخت کنند. بنابراین آن‌ها تکلیف دارند در زمان تعیین شده، برای تقدیم ورقه اظهار اقدام کنند. بدیهی است قانون گذار ، نسبت به کلیه اموال متوفی به غیر از موارد تعیین شده در مبحث معافیت مالیات ارث ، درصد مالیاتی در نظر گرفته است. همچنین با در نظر گرفتن دو متن قانونی، شیوه محاسبه و در نتیجه میزان مالیات، در خصوص هر یک از اموال شخص متوفی متفاوت است. بنابراین در این نوشتار، قصد داریم به نکات مهم هر یک از متون قانونی و همچنین درصدهای مالیاتی که وراث موظف هستند بر اساس آن‌ها، مالیات بر ارث خط موبایل را پرداخت کنند، اشاره کنیم.

خط موبایل و نقل و انتقال آن

مانند سایر اموال متوفیان، وراث آن‌ها می‌توانند برای انتقال سیم کارت آن‌ها به سایر اشخاص یا حتی به خودشان اقدام کنند. با این وجود توجه داشته باشید که در هر یک از متون قانونی، چنین تعیین شده است که تا قبل از پرداخت مالیات، امکان تقسیم مال یا انتقال اموال وجود ندارد. بنابراین ورثه موظف هستند حتی نسبت به سیم کارت شخص متوفی، ابتدا مالیات را پرداخت کنند و سپس برای انتقال سیم کارت، به دفتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

قوانین مالیاتی

منظور از قوانین مالیاتی، قوانینی هستند که برای هر یک از مشمولان خود، درصدهای خاص مالیاتی را در نظر گرفته‌اند. همچنین در این قوانین، به شیوه محاسبه و نحوه پرداخت مالیات‌ها اشاره شده است و از وراث درخواست شده است که با در نظر گرفتن مندرجات قانون، اقدامات لازم را انجام دهند.

در حال حاضر دو متن قانونی وجود دارد که میزان مالیات را برای طبقات مختلف وراث تعیین می‌کند. از طرفی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ نسبت به اموال متوفیانی که قبل از تاریخ ۱۳۹۵/۱/۱ فوت کرده‌اند، حکمفرما است. از طرف دیگر اصلاحات قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ نیز برای اموال متوفیانی که بعد از تاریخ مذکور از دنیا رفته‌اند، تعیین شده است. در ادامه هر یک از متون قانونی را بررسی می‌کنیم.

بررسی هر یک از قوانین مالیاتی

قبل از بررسی متن قانون مالیات‌های مستقیم اصلاح شده، لازم است که به نکات مهم قانون سابق اشاره کنیم. مطابق قانون سابق وراث موظف بودند ارزش معاملاتی کل اموال شخص متوفی را محاسبه کنند و سپس بعد از محاسبه این میزان، یک درصد کلی که توسط قانون گذار تعیین شده بود را از آن کسر کنند و به دولت بپردازند. همچنین برای تقدیم اظهارنامه، وراث موظف بودند حداکثر تا شش ماه بعد از فوت مورث خود، به اداره امور مالیاتی مراجعه کنند. از طرف دیگر امکان پرداخت مالیات بر ارث به صورت جداگانه وجود نداشت. بنابراین حتی اگر وراث تصمیم داشتند مالیات بر ارث خط موبایل را به دولت پرداخت کنند، باید برای پرداخت مالیات بر ارث کل اموال اقدام می‌کردند.

همچنین یکی از مهم‌ترین محدودیت‌هایی که برای وراث وجود داشت، محدودیت در دریافت گواهی حصر ورثه بود. در حقیقت شورای حل اختلاف برای صدور این گواهی، موظف بود رسید پرداخت مالیات بر ارث سیم کارت و سایر اموال را از وراث دریافت کند. بنابراین وراث برای دریافت این گواهی مکلف بودند دین قانونی تعیین شده را به دولت بپردازند. از طرف دیگر در صورتی که وراث در زمان تعیین شده برای تقدیم ورقه اظهار اقدام نمی‌کردند، به آن‌ها جریمه مالیات بر ارث تعلق می‌گرفت.

مالیات بر ارث خط موبایل

ادامه بررسی قوانین مالیاتی

در متن قانون اصلاح شده، فرآیند دیگری برای دریافت مالیات بر ارث تعیین شده است. با توجه به این قانون، وراث می‌توانند مالیات بر ارث سیم کارت را به صورت جدا از سایر اموال محاسبه و به دولت پرداخت کنند. بنابراین بدیهی است که قانون گذار برای هر یک از اموال شخص متوفی، درصدهای خاصی را در نظر گرفته است و میزان مالیات این اموال، با توجه به درصدهای خاص خودشان محاسبه می‌شود. از طرف دیگر مهلت تقدیم اظهارنامه، حداکثر یک سال بعد از فوت متوفی است و در صورت عدم تقدیم این سند قانونی، به وراث جریمه‌ای تعلق نمی‌گیرد.

به این نکته مهم توجه داشته باشید که بر خلاف متن قانون سابق، قانون گذار محدودیتی برای دریافت گواهی حصر ورثه تعیین نکرده است. به عبارت دیگر وراث می‌توانند حتی قبل از پرداخت مالیات بر ارث خط موبایل و مالیات سایر اموال، برای دریافت این گواهی اقدام کنند. آنچه که به عنوان ضمانت اجرا برای پرداخت مالیات تعیین شده است، عدم امکان تقسیم یا انتقال اموال تا قبل از پرداخت مالیات هر یک از آن‌ها است. بنابراین همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، برای انتقال سیم کارت، وراث موظف هستند مالیات اختصاص یافته به آن را محاسبه و پرداخت کنند.

در نتیجه توضیحاتی که بیان کردیم، این نکته مشخص می‌شود که وراث حق دارند تا زمانی که قصد انتقال سیم کارت را ندارند، پرداخت مالیات بر ارث خط موبایل را به تاخیر اندازند.

میزان مالیات بر ارث سیم کارت

با در نظر گرفتن هر یک از متون قانونی، میزان مالیات بر ارث سیم کارت را بررسی می‌کنیم.

مالیات بر ارث سیم کارت در قانون سابق

اشاره کردیم که قانون گذار، درصدهایی کلی را با توجه به طبقات وراث در نظر گرفته است. بنابراین مالیات بر ارث کل اموال، به صورت همزمان و بر اساس این درصدهای مالیاتی محاسبه خواهد شد. درصدها با توجه به میزان ارزش کل اموال تعیین شده‌اند. این مقادیر عبارت‌اند از:

  1. ارزش اموال حداکثر ۵ میلیون تومان: وراث طبقه اول: ۵ درصد. وراث طبقه دوم: ۱۵ درصد. وراث طبقه سوم: ۳۵ درصد.
  2. ارزش اموال حداقل ۵ میلیون تومان و حداکثر ۲۰ میلیون تومان: وراث طبقه اول: ۱۵ درصد. وراث طبقه دوم: ۲۵ درصد. وراث طبقه سوم: ۴۵ درصد.
  3. ارزش اموال حداقل ۲۰ میلیون تومان و حداکثر ۵۰ میلیون تومان: وراث طبقه اول: ۲۵ درصد. وراث طبقه دوم: ۳۵ درصد. وراث طبقه سوم: ۵۵ درصد.
  4. ارزش اموال مازاد برل ۵۰ میلیون تومان: وراث طبقه اول: ۳۵ درصد. وراث طبقه دوم: ۴۵ درصد. وراث طبقه سوم: ۶۵ درصد.

مالیات بر ارث سیم کارت در قانون اصلاح شده

در متن این قانون، برای مالیات بر ارث خط موبایل درصد جداگانه‌ای تعیین شده است. از آنجا که مالکیت خط موبایل نوعی حق مالی است، در دسته مالیات بر انواع حقوق مالی قرار می‌گیرد. این مالیات نسبت به هر یک از طبقات وراث، به شرح زیر هستند:

  1. مالیات بر ارث سیم کارت برای طبقه اول وراث: ۱۰ درصد
  2. مالیات بر ارث سیم کارت برای طبقه دوم وراث: ۲۰ درصد
  3. مالیات بر ارث سیم کارت برای طبقه سوم وراث: ۴۰ درصد
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *