اقرارنامه واگذاری سهم الارث

اقرارنامه واگذاری سهم الارث متنی است که یکی از ورثه در برابر دریافت سهم خود از اموال متوفی تنظیم می‌کند. تقسیم اموال ممکن است قبل از وفات یا بعد از آن انجام شود. بعد از وفات نیز ممکن است ورثه با تنظیم تقسیم نامه ارث ، اموال را بین خود تقسیم یا با حفظ اموال، تنها سهم الارث یکی از ورثه را به او تقدیم کنند. در این صورت، متن اقرارنامه واگذاری سهم الارث تنظیم می‌شود و با استناد به آن، طرفی که سهم الارث خود را دریافت کرده است، نسبت به باقیمانده اموال، سهمی نخواهد داشت.

منظور از اقرار چیست؟

معنای لغوی و اصطلاحی اقرار بسیار نزدیک به هم هستند. در واقع در نظام حقوقی ما، اقرار، یکی از ادله اثبات دعوا در دادگاه‌های حقوقی و کیفری است. احکام مربوط به این اصطلاح حقوقی در مواد ۱۲۸۳ الی ۱۲۵۹ قانون مدنی مورد اشاره قرار گرفته است و مواد ۲۰۲ الی ۲۰۵ قانون آیین دادرسی مدنی نیز به این دلیل اختصاص دارد. در حقیقت اقرار ممکن است از وجود مساله‌ای خبر دهد یا در رابطه با وجود یک حق باشد. همچنین این احتمال وجود دارد که اقرار، به نفع شخص دیگری باشد یا حتی بعد از مطرح شدن، علیه خود مطرح کننده مورد استناد قرار گیرد.

هدف از تنظیم نمونه اقرارنامه واگذاری سهم الارث

نمونه متن اقرارنامه واگذاری سهم الارث زمانی تنظیم می‌شود که شخص، بعد یا قبل از تقسیم اموال، سهم قانونی خود را از سایر ورثه یا اشخاص ثالث دریافت می‌کند. در حقیقت این شخص با تنظیم اقرارنامه، به دیگران اعلام می‌کند که سهم خود را دریافت کرده است و نمی‌تواند در آینده، نسبت به اموال و سایر ورثه، ادعایی را مطرح کند. تنظیم این سند حقوقی اقدامی مرسوم است که امروزه توسط ورثه انجام می‌شود. تصور کنید خانه‌ای از متوفی باقیمانده است و ورثه تصمیم به فروش آن و تقسیم بهای آن ندارند. در این میان، یکی از ورثه به سهم قانونی خود نیاز دارد و حتی ممکن است اظهارنامه نیز بر علیه سایر وراث تنظیم کند. در این زمان، ورثه می‌توانند به وارث اشاره شده پیشنهاد دهند که مبلغی را به عنوان سهم قانونی دریافت کند. سپس ورقه اظهارنامه تنظیم و به امضای شخص وارث می‌رسد.

شرایط ضروری برای تنظیم اقرارنامه واگذاری سهم الارث

برای تنظیم نمونه متن اقرارنامه واگذاری سهم الارث ، شخص تنظیم کننده باید بالغ، عاقل و رشید باشد. به عبارت دیگر وجود اهلیت استیفا برای تنظیم این متن قانونی ضروری است. در نتیجه ضروری است که شخص اقرار کننده، به مفاد ماده ۹۵۸ و تبصره دو ماده ۱۲۱۰ قانون مدنی توجه داشته باشد. بنابراین در فرض حضور محجورین در میان ورثه، دریافت سهم الارث و امضاء نمونه اقرارنامه واگذاری سهم الارث ، باید توسط ولی یا قیم و زیر نظر دادگاه انجام شود. همچنین وجود قصد و رضا الزامی است. به عبارت دیگر اقرار شخص نباید ناشی از اجبار و اکراه باشد. در غیر این صورت اقرارنامه تنظیم شده نافذ نخواهد بود.

نمونه اقرارنامه واگذاری سهم الارث

اقرارنامه واگذاری سهم الارث قبل از وفات

سوال مهمی که ممکن است برای بسیاری از ورثه مطرح شود، امکان تنظیم نمونه متن اقرارنامه واگذاری سهم الارث قبل از وفات مورث است. آیا یکی از ورثه می‌تواند با تنظیم این سند، اقرار کند که سهم الارث خود را دریافت کرده است؟ آیا ادعای او بعد از فوت، اعتبار خواهد داشت؟

بدیهی است اقرارنامه‌ای که قبل از فوت و در قبال دریافت سهم قانونی تنظیم می‌شود، نمی‌تواند بعد از فوت، مورد استناد قرار گیرد. در حقیقت موضوع اقرارنامه اشاره شده، سهم قانونی شخص از میراث متوفی است و این سهم نیز بعد از فوت مورث محقق می‌شود. در نتیجه موضوع نمونه اقرارنامه واگذاری سهم الارث منتفی است. متاسفانه شاهد هستیم که بسیاری از اشخاص، با تنظیم عقد صلح، بخشی از اموال خود را به یکی از وراث به عنوان سهم الارث او منتقل و در مقابل نیز اقرارنامه‌ای را تنظیم می‌کنند. این در حالی است که اقرارنامه اشاره شده، بعد از فوت، معتبر نخواهد بود.

اقرارنامه و صلح نامه برای انتقال اموال

آیا ورثه می‌توانند با استفاده از اقرارنامه، سهم قانونی را به دیگری انتقال دهند؟ به عنوان مثال در صورتی که یکی از ورثه بخواهد سهم قانونی خود را به دیگری انتقال دهد، ارائه اقرارنامه مبنی بر رضایت، می‌تواند نشان دهنده انتقال سهم باشد؟ نمی‌توان به سوالات اشاره شده پاسخ مثبت داد. اقرارنامه با وجود آنکه یکی از ادله اثبات دعوا است اما برای انتقال سهم، مناسب نیست. در چنین شرایطی، تنظیم صلح نامه سهم الارث ، می‌تواند به ورثه یاری رساند.

ارث تخصص ما است!

مرجع تخصصی ارث (دادازما) خدمات متنوعی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. استفاده از این خدمات می‌تواند از به وجود آمدن اختلافات احتمالی در آینده جلوگیری کند. شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی تیم حقوقی ما بهره مند شوید. همچنین می‌توانید با ثبت درخواست در صفحه تنظیم اوراق قضایی ، وظیفه تنظیم اسناد حقوقی خود را به ما بسپارید. برای بهره مندی از هر یک از این خدمات، بر روی لینک‌های آبی رنگ بزنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *