اظهارنامه تقسیم ماترک

اظهارنامه تقسیم ماترک یکی از انواع راه‌های رسمی برای مطالبه حق قانونی است. بعد از فوت مورث، بسیاری از ورثه با یکدیگر به توافق می‌رسند که اموال را با تنظیم تقسیم نامه ارث یا مراجعه به دادگاه، بین خود تقسیم کنند. با این وجود اشخاصی نیز وجود دارند که از تقسیم اموال خودداری می‌کنند یا با عدم موافقت، اجازه نمی‌دهند که سایر وراث، سهم قانونی خود را دریافت کنند. در این صورت، ممکن است ورثه، برای مطالبه حق خود تصمیم بگیرند به مراجع قضایی مراجعه کنند. با این وجود قبل از مراجعه، حق ارسال نمونه اظهارنامه تقسیم ماترک به عنوان یک اخطار به وراث دیگر، برای آن‌ها وجود دارد.

منظور از اظهارنامه تقسیم ماترک چیست؟

بر اساس ماده ۱۵۶ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوب ۱۳۷۹: «هر کس می‌تواند قبل از تقدیم دادخواست، حق خود را به وسیله اظهارنامه از شخص دیگر مطالبه کند، مشروط بر اینکه زمان مطالبه حق فرا رسیده باشد. علاوه بر این هر کس حق دارد اظهاراتی را که راجع به معاملات یا تعهدات خود با شخص دیگر است و قصد دارد آن را به طور رسمی به مخاطب خود انتقال دهد، در قالب اظهارنامه به مخاطب ابلاغ کند.»

بنابراین اظهارنامه از جمله راه‌های رسمی برای مطالبه حق است. اظهارنامه تقسیم ماترک که موضوع مبحث امروز ما است، زمانی استفاده می‌شود که یک یا چند نفر از وراث قصد داشته باشند تقسیم اموال را از ورثه دیگر درخواست کنند. در این صورت تقدیم اظهارنامه، حکم یکی از وسایل مطالبه حق را دارد و در نتیجه در مراجع قضایی می‌توان به آن استناد کرد.

نکات مهم مربوط به اظهارنامه تقسیم ماترک

به طور کلی تهیه و تقدیم اظهارنامه به وراث، نیازمند اطلاع از مجموعه‌ای از نکات مهم است. در ادامه این نوشتار، به این نکات مهم اشاره می‌کنیم:

  1. به طور کلی اظهارنامه صرفا برای ابلاغ اخطار به شخص مقابل است. بنابراین نمی‌تواند به عنوان سندی برای اشتغال مراجع قضایی مطرح شود. به عبارت دیگر در صورتی که خواهان تصمیم داشته باشد رسیدگی به دعوا را به مراجع قضایی واگذار کند، تنظیم دادخواست اقدامی الزامی است. بنابراین اظهارنامه موجب اشتغال مراجع قضایی نمی‌شود و در نتیجه آثاری همچون تعیین محدوده رسیدگی و تشخیص صلاحیت را نیز برای مراجع قضایی به همراه ندارد.
  2. در صورتی که اظهارنامه‌ای توسط شخصی به شخص دیگر تقدیم شود و در آن نکته‌ای وجود داشته باشد که به نفع خوانده و به ضرر او باشد، این نکته، نوعی اقرار خواهد بود. این در حالی است که اگر این نکته به نفع خواهان و به ضرر خوانده باشد، تنها یک ادعا است که از سوی او مطرح شده است.
  3. با تنظیم اظهارنامه و عدم مراجعه خواهان برای پاسخگویی نسبت به ادعای طرح شده در آن، در جلسه رسیدگی، خواهان می‌تواند به صدور اخطار به مخاطب خود استناد کند و از این طریق، زمینه را برای صدور رای به نفع خود فراهم کند.

چگونگی تقدیم نمونه اظهارنامه تقسیم ماترک

در حال حاضر، با توجه به الکترونیکی شدن تقدیم اسناد قضایی، هر یک از ورثه یا صاحبان منافع می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، نمونه اظهارنامه تقسیم ماترک را به صورت الکترونیکی تکمیل کنند و شرح اظهار خود را در آن بنویسند. بعد از تکمیل، ابلاغیه مربوط به اظهارنامه به سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی فرد ارسال می‌شود و موظف است در زمان تعیین شده، برای ارائه توضیحات لازم، اقدام کند.

نمونه اظهارنامه تقسیم ماترک

تکمیل اظهارنامه

در این بخش از نوشتار قصد داریم بخش‌های مختلف نمونه اظهارنامه تقسیم ماترک را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که گفتیم، شما می‌توانید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، از این سند قانونی استفاده کنید. به هر حال با توجه به ضرورت ذکر مطالب دقیق در اظهارنامه، لازم است که به شیوه نگارش نیز اشاره شود.

به طور کلی محتوای نمونه اظهارنامه تقسیم ماترک به چند بخش تقسیم می‌شود:

  1. اقامتگاه و مشخصات طرفین
  2. موضوع اظهارنامه
  3. خلاصه اظهارنامه

مشخصات طرفین در اظهارنامه تقسیم ماترک

در ابتدای نوشتار، اظهار کننده موظف است مشخصات دقیق خود و ورثه مقابل را در متن اظهارنامه بنویسد. البته تکمیل این قسمت بیشتر در گذشته مرسوم بود و در حال حاضر، اظهارکننده می‌تواند با تقدیم شماره ملی مخاطبان خود، مشخصات آن‌ها را از سامانه دریافت کند.

با این وجود بهتر است شخص از مشخصات طرف مقابل، اطلاع کافی داشته باشد تا در صورت عدم ثبت نام او در سامانه ابلاغ الکترونیک، بتواند مشخصات را به دفتر خدمات الکترونیک قضایی اعلام کند.

موضوع اظهارنامه

موضوع نمونه اظهارنامه تقسیم ماترک ، تقسیم ماترک متوفی است. بنابراین در قسمت تعیین شده برای موضوع اظهارنامه، باید همین عنوان درج شود.

خلاصه اظهارات

در بخش خلاصه اظهارات، خواسته وارث ذکر می‌شود. خواسته باید به طور دقیق و صریح مطرح شود و از بیان مطالب غیر مرتبط پرهیز شود، به عنوان مثال ممکن است شخص بنویسد: با وجود اینکه کسورات قانونی و کلیه دیون شرعی و عبادی به صاحبان آن‌ها پرداخت شده است، ورثه برای تقسیم اموال اقدامات لازم را انجام نمی‌دهند. بنابراین در صورتی که حداکثر تا ده روز برای تقسیم اموال اقدام نکنند، مراتب از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود.

پیشنهاد ما

شما حق دارید که از مسائل روز حقوقی و نکات مهم مربوط به رسیدگی مراجع قضایی اطلاع حاصل کنید. علاوه بر این پاسخ به سوالات حقوقی شما توسط یک وکیل یا متخصص حقوقدان، راه را برای شما هموارتر می‌کند و شما را در رسیدن به موفقیت در جریان دادرسی، یاری می‌دهد. بنابراین با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، از این مزایا استفاده کنید و شانس خود را برای پیروزی در دادرسی افزایش دهید. برای استفاده از این خدمات، بر روی لینک قبل بزنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *