نوشتن تقسیم نامه ارث

نوشتن تقسیم نامه ارث یکی از اقدامات ضروری برای تقسیم اموال شخص فوت شده است. بعد از تعیین اموال و کسر دیون از آن‌ها، نوبت به تقسیم ماترک متوفی می‌رسد. در واقع ورثه با توافق یکدیگر یا با در نظر گرفتن میزان سهم تعیین شده در متن قانون مدنی، اموال باقی مانده را بین خود تقسیم می‌کنند و معیار آن‌ها نیز متن تقسیم نامه است. با این وجود همه ورثه این مساله مهم را می‌دانند که اطلاع از طرز نوشتن تقسیم نامه ارث بسیار با اهمیت است.

با در نظر گرفتن نکات حاکم بر این سند قانونی و در نتیجه آشنایی با نحوه نوشتن تقسیم نامه ارث ، امکان باطل کردن این سند یا ادعای مبنی بر وجود اشکال در آن، از بین می‌رود و اشخاص می‌توانند با در نظر گرفتن اصل تسلیط (مفاد ماده ۳۰ قانون مدنی)، هر نوع تصرف قانونی را در سهم خود انجام دهند. بنابراین برای اطلاع از طریقه نوشتن تقسیم نامه ارث ، مطالعه این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

اهمیت اطلاع از طرز نوشتن تقسیم نامه ارث

به طور کلی هر یک از وراث می‌توانند با مراجعه به مراجع قضایی صالح، برای تقسیم اموال مورث خود اقدام کنند. این اقدام علاوه بر آنکه صرف هزینه از سوی ورثه را در پی دارد، زمان زیادی را از آن‌ها خواهد گرفت. همچنین ممکن است ماهیت هر یک از اموال به گونه‌ای باشد که دادگاه، تشریفات خاصی را برای تقسیم آن در نظر گیرد. در نتیجه شایسته است وراث، نحوه نوشتن تقسیم نامه ارث را بیاموزند و با توافق و همراهی یکدیگر، یک سند قانونی معتبر را بین خود تنظیم کنند. با تنظیم تقسیم نامه، علاوه بر حفظ رابطه خانوادگی، حقوق هیچ یک از طرفین پایمال نمی‌شود و حتی در صورتی که ورثه نسبت به میزان سهم قانونی، با یکدیگر به توافق نرسند، متن قانون می‌تواند به عنوان مبنای تنظیم ورقه تقسیم، مورد توجه قرار گیرد.

نکات مهم در نوشتن تقسیم نامه ارث

ورقه تقسیم یکی از انواع عقودی است که در قانون مدنی مورد اشاره قرار گرفته است. این عقد که در دسته صلح، به عنوان یکی از عقود معین، قرار می‌گیرد، یکی از پرکاربردترین عقودی است که بین اشخاص تنظیم می‌شود. معمولا از این عقد، برای انتقال اموال به سایر اشخاص استفاده می‌شود. همچنین این امکان وجود دارد که این عقد، به صورت رایگان تنظیم شود. ویژگی عقود رایگان این است که هیچ مبلغی به عنوان عوض از طرف مقابل عقد دریافت نخواهد شد. بنابراین ورثه می‌توانند اموال را با توجه به صلاحدید خود، به صورت رایگان و بدون آنکه از شخص مقابل مبلغی را دریافت کنند، به او انتقال دهند.

علاوه بر توضیحات بالا، به نکات قانونی زیر نیز توجه داشته باشید:

  1. مطابق ماده ۷۶۳ قانون مدنی: «صلح به اکراه نافذ نیست.» بنابراین در صورتی که شخصی به اجبار، مالی را به دیگری صلح کند یا بعد از نوشتن تقسیم نامه ارث به اجبار طرف مصالحه قرار گیرد، اثر عقد، تا زمان تنفیذ یا عدم تنفیذ شخصی که مورد اجبار قرار گرفته است، جاری نمی‌شود.
  2. مطابق ماده ۷۶۴ قانون مدنی: « تدلیس در صلح موجب خیار فسخ است.» بنابراین در صورتی که یکی از ورثه، دیگران را فریب دهد و با انگیزه شخصی، مالی را به دیگری انتقال دهد، با توجه به فریب، سایر وراث حق فسخ عقد را دارند.

ویژگی‌های ورقه تقسیم

نوشتن تقسیم نامه ارث نیازمند اطلاع از مهم‌ترین ویژگی‌های ورقه تقسیم است. بنابراین در ادامه این مبحث، مهم‌ترین ویژگی‌های مربوط به این سند قانونی را بررسی خواهیم کرد.

معین بودن

عقد تنظیم شده بین ورثه، یک عقد معین است. منظور از عقد معین این است که نام و شرایط خاصی برای آن عقد در متن قوانین، بیان شده است. به عبارت دیگر به دلیل اینکه در قانون مدنی، به ماهیت تقسیم نامه و شرایط حاکم بر آن اشاره شده است، این عقد در دسته عقود معین قرار می‌گیرد.

لازم بودن

با توجه به متن ماده ۱۸۵ قانون مدنی، عقود لازم عقودی هستند که امکان فسخ آن‌ها توسط طرفین وجود ندارد مگر آنکه نسبت به آن توافقی بین آن‌ها ایجاد شود (اقاله) یا یکی از خیارات قانونی مانند خیار فسخ وجود داشته باشد. هنگام اطلاع از نحوه نوشتن تقسیم نامه ارث ، باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که ورثه امکان تعیین لازم یا جایز بودن تقسیم نامه را ندارند. به عبارت دیگر ماهیت عقد ثابت است و ورثه تنها می‌توانند با استفاده از خیارات قانونی ، برای دیگران حقی را ایجاد کنند.

نحوه نوشتن تقسیم نامه ارث

طریقه نوشتن تقسیم نامه ارث

با در نظر گرفتن توضیحاتی که بیان کردیم، در این قسمت از نوشتار، به طرز نوشتن تقسیم نامه ارث اشاره خواهیم کرد.

نوشتن تقسیم نامه ارث به همراه مشخصات طرفین

اولین بندی که در هنگام نوشتن تقسیم نامه ارث باید مورد توجه قرار گیرد، مشخصات هر یک از ورثه است. در حقیقت وراثی که در زمان فوت مورث در قید حیات بوده‌اند، باید مشخصات دقیق خود را در این قسمت از متن تقسیم نامه بنویسند. مهم‌ترین مشخصاتی که به این بخش از تقسیم نامه تعلق دارد، به شرح زیر هستند:

  1. نام و نام خانوادگی
  2. شماره شناسنامه
  3. شماره کارت ملی
  4. نسبت با متوفی
  5. محل سکونت یا محل کار (اقامتگاه موضوع ماده ۱۰۰۲ قانون مدنی)

تعیین اموال باقیمانده

گام دوم در نوشتن تقسیم نامه ارث این است که ورثه، کلیه اموالی که از متوفی باقیمانده است را در متن این سند قانونی بنویسند. بدیهی است میزان اموال، بعد از کسر دیون، در متن تقسیم نامه درج خواهد شد. به عبارت دیگر شخصیت حقوقی اموال، با پرداخت این دیون از بین رفته است و مطابق قانون، ورثه می‌توانند تمام اموال باقیمانده را به عنوان موضوع تقسیم نامه، مورد توجه قرار دهند.

سهم هر یک از ورثه

همانطور که در ابتدای نوشتار نیز بیان کردیم، ورثه می‌توانند با توافق یکدیگر یا با استفاده از متن قانون مدنی، اموال شخص فوت شده را بین خود تقسیم کنند. به هر حال با انتخاب هر یک از این راه‌ها، تعیین سهم وراث از اموال شخص فوت شده، اقدامی ضروری است. در حقیقت وراثی که متن تقسیم نامه را امضاء و اثر انگشت می‌زنند، بیشتر از هر قسمت از متن نوشتار، قصد دارند میزان سهم قانونی خود را تایید کنند تا در آینده، ادعایی نسبت به آن‌ها مطرح نشود.

شرایط حاکم بر تقسیم نامه

به عنوان آخرین گام در نوشتن تقسیم نامه ارث ، ورثه حق دارند شرایطی همچون وجود حق فسخ ناشی از خیار فسخ، خیار تدلیس و غیره را در این بخش از تقسیم نامه تعیین کنند. علاوه بر این امکان در نظر گرفتن حق اصلاح تقسیم نامه در زمان مشخص شده نیز وجود دارد.

پیشنهاد ما

مسائل حقوقی به ویژه مباحث حاکم بر ارث، گستردگی و پیچیدگی خاص خود را به همراه دارند و بدون مشورت با شخص متخصص، به سختی می‌توان اقدامات صحیح را در زمان مناسب به انجام رساند. در مرجع تخصصی ارث (دادازما)، وکیل ارث و کارشناسان متخصصی حضور دارند که می‌توانند راهکارهای حقوقی و قانونی را به شما ارائه دهند و در نتیجه شما را در رسیدن به هدف، همراهی کنند. بنابراین برای دریافت خدمات مشاوره‌ای این تیم مجرب، بر روی مشاوره حقوقی تلفنی بزنید. همچنین می‌توانید تنظیم اسناد خود را به صورت اختصاصی به تیم حقوقی ما واگذار کنید. بر روی تنظیم اوراق قضایی بزنید و درخواست خود را به ثبت برسانید.

همین حالا می‌توانید بر روی عکس زیر بزنید و تقسیم نامه ارث را دریافت کنید.

نمونه تقسیم نامه ارث

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *