مدارک لازم مالیات بر ارث

پرداخت مالیات بر ارث، یکی از وظایف مهمی است که به عهده ورثه یا نماینده آن‌ها قرار دارد. این افراد وظیفه دارند میزان مالیات را تا قبل از تقسیم ماترک متوفی یا انتقال آن‌ها، به دولت بپردازند. قبل از مراجعه به سازمان مالیات، توجه به مدارک لازم مالیات بر ارث بسیار اهمیت دارد. برای جلوگیری از صرف زمان بیشتر در اداره مالیات و انجام هر چه بهتر کارها، وراث ابتدا مدارک را به طور کامل جمع آوری می‌کنند و سپس برای مراجعه و پرداخت مالیات، اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

به طور کلی ورثه‌ای که مشمول قانون تصویب شده در سال ۱۳۶۶ هستند، وظیفه داشتند حداکثر تا شش ماه بعد از فوت، برای تقدیم ورقه اظهار و مدارک لازم مالیات بر ارث اقدام کنند. در حال حاضر نیز امکان تقدیم مدارک و ورقه اظهار برای این دسته از اشخاص وجود دارد اما با توجه به دیرکرد در ارائه این مدارک، موظف هستند جریمه مالیات بر ارث را به دولت بپردازند. از طرف دیگر مشمولان قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴، حداکثر تا یک سال بعد از فوت، وظیفه دارند این مدارک را به اداره امور مالیاتی تقدیم کنند. بنابراین کلیه مشمولان اعم از اشخاصی که مورث خود را قبل از تاریخ ۱۳۹۵/۱/۱ از دست داده‌اند یا بعد از آن، باید مدارک مالیات بر ارث را در اسرع وقت به دولت تقدیم کنند.

اهمیت مدارک لازم مالیات بر ارث

ثبت پرونده‌های مالیاتی توسط مودیان مالیاتی از طریق سازمان مالیات انجام می‌شود. با این وجود در حال حاضر، ثبت اطلاعات و مدارک از طریق اینترنت و سامانه مجازی انجام می‌شود و در نتیجه مانند گذشته، نیازی به مراجعه حضوری و تکمیل اطلاعات وجود ندارد. البته تکمیل پرونده در شرایط امروزی نیز شرایط و تشریفات خاص خود را به همراه دارد. در صورتی که ورثه قصد داشته باشند پرونده مالیاتی را به ثبت برسانند، مدارک لازم جهت مالیات بر ارث برای آن‌ها الزامی است. بدون این مدارک، سازمان مالیات میزان دین قانونی را تعیین نمی‌کند و در نتیجه ورثه نمی‌توانند تقسیم ارث را انجام دهند.

مدارک لازم برای مالیات بر ارث

 مدارک لازم مالیات بر ارث

از جمله مهم‌ترین مدارک لازم برای مالیات بر ارث که باید به سازمان مالیات تقدیم شود، به شرح زیر است:

  1. کپی شناسنامه متوفی و ورثه
  2. کپی کارت ملی متوفی و ورثه
  3. تقدیم گواهی فوت متوفی که از اداره ثبت احوال دریافت شده است.
  4. تقدیم درخواست مبنی بر صدور گواهی موضوع ماده ۳۴ قانون مالیات‌های مستقیم
  5. تقدیم ورقه اظهار مالیاتی موضوع ماده ۲۶ قانون مالیات‌های مستقیم
  6. گواهی حصر ورثه
  7. کپی انحصار وراث قبلی
  8. گواهی واریز مالیات قبلی
  9. کپی شناسنامه و کپی کارت ملی وکیل در صورت استفاده از وکیل مالیات بر ارث
  10. مدارکی که اقامتگاه اعم از محل سکونت یا محل کار شخص متوفی را مشخص کند.
  11. در صورت پرداخت مالیات بعضی از اموال، ارائه گواهی دریافت شده از سازمان مالیات ضروری است.

سایر مدارک لازم مالیات بر ارث

  1. کپی اسناد املاک شخص فوت شده برای ارائه به سازمان مالیات
  2. کپی مدارک مرتبط با سپرده بانکی، فیش حج، سهام و غیره
  3. قبوض تلفن ثابت به نام شخص فوت شده
  4. کپی پایان کار ساختمان یا فیش مربوط به عوارض که هر سال برای نوسازی ملک توسط شهرداری صادر می‌شود.
  5. کپی سند وسایل نقلیه‌ای که به نام شخص فوت شده است.
  6. ارائه کپی اوراق مالکیت و سند سایر اموالی که در اداره ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده‌اند. (سایر اموال موضوع ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم)

متخصصان حقوقی ما به شما پیشنهاد می‌دهند!

برای کسب اطلاع بیشتر از مدارک مالیات بر ارث و انجام هر گونه اقدامات حقوقی و قانونی، مشاوره با یک متخصص حقوقی به شما پیشنهاد می‌شود. وکیل و کارشناسان حقوقی با اطلاع از متن قوانین و همچنین برخورداری از تجارب چند ساله، تلاش می‌کنند بهترین راه حل را در خصوص مسائل حقوقی، به شما ارائه دهند. برای استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، می‌توانید بر روی لینک مربوط به آن بزنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *