صلح نامه تقسیم ارث

صلح نامه تقسیم ارث یکی از انواع عقود است که برای تقسیم ارث ، بین وراث شخص فوت شده تهیه می‌شود. بعد از فوت شخص، مجموعه‌ای از دیون از اموال او کسر می‌شود. بعد از کسر دیون، نوبت به تقسیم اموال می‌رسد که به صورت توافقی یا با در نظر گرفتن متن قانون انجام می‌شود. همچنین دو متن قانونی، نسبت به ارث و متن صلح نامه تقسیم ارث حاکمیت دارند:

  1. قانون مدنی
  2. قانون امور حسبی

هر کدام از قوانین اشاره شده، به نکات مهمی در خصوص صلح نامه تقسیم ارث بین وراث اشاره کرده‌اند. البته با توجه به آنکه صلح نامه، نوعی عقد است، در دسته انواع عقود قانون مدنی قرار می‌گیرد. بنابراین در مطلب امروز، ویژگی‌های نمونه صلح نامه تقسیم ارث را با در نظر گرفتن این قانون بررسی می‌کنیم. علاوه بر این، شیوه نوشتن آن را نیز ذکر خواهیم کرد.

نمونه صلح نامه تقسیم ارث چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، صلح نامه تقسیم ارث بین وراث ، نوعی عقد صلح است که در متن قانون مدنی به آن اشاره شده است. در نتیجه نگارش این عقد، نوعی رابطه حقوقی بین وراث شخص فوت شده ایجاد می‌شود. در حقیقت با استفاده از این عقد، هر یک از اموال متوفی، با توجه به توافقات طرفین، به وراث منتقل خواهد شد. اگرچه سهم هر یک از وراث در قانون تعیین شده است اما بعد از اطلاع از میزان حقوق قانونی، ورثه حق رسیدن به توافق را دارند. معمولا یکی از وراث شخص فوت شده به نمایندگی از سایر وراث، متن صلح نامه را تهیه می‌کند و سایر ورثه نیز آن را امضاء و اثر انگشت می‌زنند. توجه داشته باشید که نام دیگر این عقد کاربردی، تقسیم نامه ارث است.

اهمیت تهیه متن صلح نامه تقسیم ارث

در حال حاضر، حجم پرونده‌هایی که در مراجع قضایی تشکیل می‌شوند بسیار بالا است. بسیاری از پرونده‌های حقوقی با توجه به نوع خواسته و میزان ارزش خواسته، مدت زیادی در جریان دادرسی باقی می‌مانند و در اکثر اوقات، افراد، از ادامه دادرسی خودداری می‌کنند. در خصوص تقسیم اموال شخص فوت شده نیز قضیه به همین شکل است. بخش زیادی از پرونده‌های دادگستری به این موضوع اختصاص دارند و ممکن است زمان زیادی برای رسیدگی به آن‌ها طول بکشد. این در حالی است که وراث می‌توانند در همان ابتدا نمونه صلح نامه تقسیم ارث را تهیه کنند. این اقدام، حفظ رابطه خانوادگی، افزایش سرعت در تقسیم سهم و در نهایت حل مشکلات هر یک از وراث را به همراه خواهد داشت.

ویژگی‌های صلح نامه تقسیم ارث بین وراث

قبل از اشاره به ویژگی‌های این عقد، باید به این نکته مهم اشاره کنیم که تمام عقودی که امروزه بین اشخاص می‌شوند، تابع شرایط اساسی برای صحت معامله هستند. این شرایط در ماده ۱۹۰ قانون مدنی بیان شده است. بر اساس این ماده: «برای صحت هر معامله شرایط زیر اساسی است:

  1. قصد طرفین و رضای آن‌ها.
  2. اهلیت طرفین.
  3. موضوع معین که مورد معامله باشد.
  4. مشروعیت جهت معامله.»

در صورتی که شرایط اشاره شده، در زمان نگارش متن صلح نامه تقسیم ارث وجود نداشته باشند، عقد نوشته شده اعتبار نخواهد داشت.

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های متن صلح نامه تقسیم ارث را در ادامه بررسی می‌کنیم.

لازم یا جایز بودن؟!

معیار لازم یا جایز بودن یک عقد چیست؟ به عبارت دیگر، چه زمانی عقود در دسته‌های لازم یا جایز قرار می‌گیرند؟! منظور از جایز بودن یک عقد این است که طرفین، حق فسخ آن را در هر زمانی داشته باشند. به عبارت دیگر در صورتی که عقد تنظیم شده بین طرفین، عقد جایز باشد، اگر چه اصل لازم الاتباع بودن نسبت به آن جاری است اما طرفین، حق خارج شدن از آن را دارند.

در مقابل بر اساس ماده ۱۸۵ قانون مدنی، عقد لازم متنی قانونی است که هیچ یک از طرفین، حق فسخ آن را نداشته باشند مگر آنکه اختیارات قانونی برای آن‌ها وجود داشته باشد یا طرفین، نسبت به خروج از این عقد، با یکدیگر به توافق برسند. همچنین مطابق ماده ۷۶۰ قانون مدنی، نمونه صلح نامه تقسیم ارث عقدی لازم است. در نتیجه تنها در صورتی که اختیارات قانونی همچون خیار تدلیس، خیار شرط، خیار عیب و غیره وجود داشته باشند یا وراث با یکدیگر توافق کنند، امکان خروج از آن وجود دارد.

معین یا غیر معین بودن؟!

منظور از عقد معین عقدی است که مشخصاتی مانند نام و شرایط خاص مربوط به آن، در متن قانون بیان شده باشد. در مقابل عقود غیر معین، آن دسته از اوراق قانونی هستند که در متن قوانین، برای آن‌ها نام و شرایط خاصی تعیین نشده است بلکه اشخاص برای نوشتن آن‌ها وظیفه دارند متن ماده ۱۰ و ماده ۹۷۵ قانون مدنی را مد نظر قرار دهند. با در نظر گرفتن نکاتی که بیان کردیم، متن صلح نامه تقسیم ارث در دسته عقود معین قرار می‌گیرد و در نگارش آن، باید نکات قانونی مربوط به نظم عمومی رعایت شوند.

نمونه صلح نامه تقسیم ارث

طریقه نگارش صلح نامه تقسیم ارث بین وراث

در این قسمت از نوشتار، تصمیم داریم به طریقه نگارش این عقد اشاره کنیم. بنابراین در ادامه، مهم‌ترین بندهای تعیین شده برای این عقد را بیان خواهیم کرد.

مشخصات وراث

مشخصات ورثه شخص فوت شده، در صورتی که در قید حیات باشند یا بعد از فوت مورث خود، از دنیا رفته‌ باشند، باید در متن نمونه صلح نامه تقسیم ارث نوشته شود. مهم‌ترین مشخصاتی که این افراد باید در متن عقد صلح بنویسند، به شرح زیر هستند:

  1. نام و نام خانوادگی
  2. شماره شناسنامه
  3. شماره کارت ملی
  4. اقامتگاه (محل سکونت یا محل کار)
  5. نسبت با شخص فوت شده
  6. محل تولد

اموال قابل تقسیم

در بند بعد، مشخصات مربوط به هر یک از اموال شخص فوت شده نوشته خواهد شد، مشخصات اموال ممکن است شماره پلاک، نوع کاربری، بخش ثبتی، میزان متراژ، ارزش و سایر نکات مربوط به اموال باشند.

سهام ورثه از تقسیم اموال

در این قسمت، سهم هر یک از ورثه اعم از ذکور و اناث نسبت به تمام اموال شخص فوت شده، تعیین خواهد شد. همانطور که در ابتدا بیان کردیم، اموال ممکن است به صورت توافقی یا بر اساس مواد تعیین شده در متن قانون مدنی، بین ورثه تقسیم شود.

البته به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است صلح نامه، صرفا برای تقسیم بعضی از اموال شخص فوت شده تهیه شده باشد. به هر حال سهم دقیق هر یک از وراث باید در این قسمت نوشته شود و ورثه نیز باید عقد اشاره شده را با امضا و اثر انگشت خود، تایید کنند.

شرایط عقد

تمام شرایط قانونی که به حفظ عقد و در نتیجه ایجاد و تداوم رابطه حقوقی کمک می‌کنند، باید در این بخش نوشته شوند. ممکن است بعضی از خیارات قانونی در این بخش از صلح نامه تعیین شود یا امکان اصلاح این عقد، برای ورثه به وجود آید. به هر حال همانطور که بیان کردیم، ورثه حق دارند شرایط قانونی را در این قسمت بنویسند و هیچ مانعی برای انجام این اقدام، وجود ندارد.

پیشنهاد متخصصان حقوقی ما

شما می‌توانید با استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی که تیم حقوقی ما به شما ارائه می‌دهند، پاسخ تمام سوالات قانونی و حقوقی خود را به دست آورید. وکیل و مشاوران حاضر در دادازما با افتخار، در تلاش هستند خدمات مشاوره را با بهترین کیفیت به کاربران خود ارائه دهند. با زدن بر روی لینک تعیین شده، می‌توانید از این خدمات بهره مند شوید. همچنین می‌توانید تنظیم عقد صلح خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست، بر روی تنظیم اوراق قضایی بزنید.

روی عکس زیر بزنید و عقد مناسب خود را دریافت کنید.

نمونه تقسیم نامه ارث

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *