دادخواست توقیف سهم الارث

دادخواست توقیف سهم الارث ، نوشته‌ای معتبر است که اشخاص، برای رسیدگی به درخواست خود، مبنی بر توقیف سهم الارث سایر اشخاص، آن را تنظیم می‌کنند و در دفتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت می‌رسانند. در این نوشتار، به نکات مهم مربوط به نمونه درخواست توقیف سهم الارث و همچنین اشخاصی که می‌توانند تقاضای توقیف را از دادگاه بخواهند، اشاره خواهیم کرد.

چرا دادخواست توقیف سهم الارث را تنظیم می‌کنیم؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در مورد هر یک از دادخواست‌های قانونی مطرح می‌شود این است که چه کسانی حق تنظیم دادخواست مورد نظر را دارند؟ بنابراین ابتدا لازم است که به این پرسش، در خصوص دادخواست موضوع این نوشتار، پاسخ دهیم. تنظیم دادخواست اشاره شده، در همان زمانی که قصد اقامه دعوا را داریم، ضروری است. در حقیقت، در صورتی که دادخواست، توسط شخص شاکی تنظیم نشود و متن آن در اختیار دادگاه، قرار نگیرد، اصولا دعوای مورد نظر توسط دادگاه صالح، رسیدگی نخواهد شد. علاوه بر این، دقت در تکمیل و تنظیم این دادخواست، باعث جلوگیری از بروز هر گونه مشکلات احتمالی خواهد بود.

بنابراین اشخاصی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود، ابتدا باید دادخواست مورد نظر را به صورت دقیق تنظیم کنند و با استفاده از این دادخواست، تقاضای توقیف سهم الارث بدهکار یا توقیف سهم الارث همسر را در دادگاه صالح، مطرح کنند.

چه کسانی حق دارند دادخواست تنظیم کنند؟

زوجه برای مطالبه حق قانونی خود، می‌تواند سهم الارث همسر خود را توقیف کند. در صورتی که وارث یا زوج، سرمایه و اموال کافی برای پرداخت حق قانونی زن را نداشته باشد، زن می‌تواند حق خود را از این طریق مطالبه کند.

علاوه بر این، در صورتی که شخصی از وارث طلب داشته باشد اما وارث از پرداخت بدهی خود اجتناب ‌کند یا اموال کافی برای پرداخت به عنوان دین نداشته باشد، شخص بستانکار می‌تواند با تنظیم دادخواست، سهم الارث وارث را توقیف کند.

حق قانونی خود را چگونه دریافت کنیم؟

اگرچه عبارت دادخواست توقیف سهم الارث یا حتی نمونه درخواست توقیف سهم الارث، مورد استفاده بسیاری از مردم قرار می‌گیرد، اما در عمل، اقدامات دیگری توسط وکلای دادگستری و همچنین حقوقدانان، انجام می‌شود. در این قسمت از نوشتار، روش توقیف سهم الارث را توسط همسر و شخص طلبکار، بیان خواهیم کرد.

توقیف سهم الارث بابت مهریه

برای توقیف سهم قانونی همسر، زن می‌تواند ضمن تنظیم دادخواست مطالبه مهریه، از دادگاه خانواده تقاضا کند تا سهم الارث شوهر، بابت حق زوجیت، توقیف شود. به عبارت دیگر یکی از راه‌هایی که برای توقیف سهم قانونی همسر در نظر گرفته شده است، مراجعه به دادگاه است. در این صورت، دادگاه، بررسی‌های لازم را به انجام می‌رساند و در انتها، سهم قانونی مشخص شده را پرای پرداخت حق زن، توقیف خواهد کرد. به عبارت دیگر، زن می‌تواند بعد از ارائه دادخواست ذکر شده، اموال شخص متوفی را به دادگاه معرفی کند و از این طریق برای توقیف سهم الارث همسر خود، اقدام کند.

نمونه درخواست توقیف سهم الارث

توقیف سهم الارث برای مطالبه وجه

بستانکاران می‌توانند به عنوان خواهان پرونده، دادخواست مطالبه وجه را تنظیم کنند. سپس می‌توانند اقدامات لازم را برای توقیف سهم وارث به انجام رسانند. به عبارت دیگر، آن‌ها می‌توانند با معرفی اموال شخص فوت شده به دادگاه، بعد از دریافت گواهی انحصار وراثت، طلب خود را از سهم الارث وارث دریافت کنند.

بنابراین برای توقیف سهم الارث، افراد منتفع می‌توانند درخواست توقیف سهم الارث را در قالب دادخواست مطالبه مهریه یا دادخواست مطالبه وجه مطرح کنند و در ادامه، با معرفی اموال شخص متوفی برای توقیف سهم الارث، حق قانونی خود را دریافت کنند.

در این نوشتار، برای فهم عوام و اطلاع اشخاص، بیشتر از عبارت دادخواست توقیف سهم الارث یا نمونه درخواست توقیف سهم الارث استفاده شده است. به هر حال، افرادی که قصد توقیف سهم الارث شخص دیگری را دارند، باید به نکات ذکر شده، توجه لازم را داشته باشند.

نکات مهم حاکم بر توقیف سهم!

چنانچه ذکر کردیم، زن می‌تواند برای مطالبه حق قانونی خود، ضمن دادخواست تنظیم شده، اموال شخص متوفی را به دادگاه معرفی کند. در این دادخواست، مشخصات دقیق طرفین (زوجین)، مشخصات وکیل یا نماینده قانونی، درخواست خوانده از خواهان و میزان حق قانونی، دلایل و ضمیمه‌های دادخواست و… تعیین خواهد شد.

همچنین دائن بعد از ارسال اظهارنامه، می‌تواند دادخواست را تنظیم کند. از جمله مهم‌ترین نکاتی که در این دادخواست نوشته می‌شود، عبارت‌اند از: مشخصات دقیق خواهان و خوانده، میزان وجه درخواستی و همچنین خسارات قانونی، دلایل و منضمات دادخواست و….

پس از تنظیم دادخواست!

بعد از تنظیم دادخواست‌، خواهان می‌تواند به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و دادخواست خود را به ثبت برساند. به همراه داشتن اصل کارت ملی برای ثبت دادخواست الزامی است. علاوه بر این، خواهان باید هزینه ثبت دادخواست را با استفاده از کارت بانکی، پرداخت کند.

بدیهی است در صورتی که خواهان، مراحل ثبت نام در سامانه ثنا یا سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی را انجام نداده باشد، به دلیل الزامی بودن این ثبت نام، مراتب در دفتر خدمات الکترونیک قضایی پیگیری خواهد شد و سپس خواهان می‌تواند عملیات ثبت نام را در همین دفتر، به انجام برساند. پس از ثبت درخواست توقیف سهم الارث ، پرونده به دادگاه حقوقی صالح، ارجاع می‌شود. سپس بعد از گذشت زمانی کوتاه، پیامکی تلفنی شامل شماره پرونده و همچنین مشخصات مرجع رسیدگی کننده، به خواهان پرونده، ارسال خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *