فروش ماشین ارثی

فروش ماشین ارثی یک اقدام جمعی است که توسط ورثه شخص فوت شده انجام می‌شود. با توجه به غیر قابل تقسیم بودن خودرو شخص فوت شده، معمولا ورثه، مالکیت آن را با تقسیم ارث توافقی یا فروش خودرو ارثی ، به اشخاص دیگری انتقال می‌دهند. در حقیقت بعد از فروش خودرو ارثی ، ورثه می‌توانند بهای حاصل از مال را بین خود تقسیم کنند. در این مطلب، تصمیم داریم به نکات مهم فروش خودرو و نحوه فروش ماشین ارثی اشاره کنیم.

چرا فروش ماشین ارثی ؟

بعد از فوت متوفی، ورثه می‌توانند راهکارهای متفاوتی را در خصوص وضعیت اموال، انتخاب کنند. مهم‌ترین این راهکارها، به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  1. تقسیم ارث
  2. فروش ارث

مورد اول، با در نظر گرفتن اتفاق نظر ورثه یا متن قانون انجام می‌شود اما مورد دوم، با رضایت تمام ورثه و توسط خودشان یا نماینده آن‌ها انجام خواهد شد. به هر حال به نظر می‌رسد مورد دوم، نتیجه عادلانه‌تری را برای ورثه شخص فوت شده به همراه دارد. این مساله در خصوص فروش ماشین ارثی نیز حاکم است. این احتمال وجود دارد که در هنگام تقسیم، خودرو به یکی از فرزندان خانواده تعلق گیرد و سایر ورثه، اموال دیگری را دریافت کنند. این در حالی است که در هنگام فروش ماشین ارثی ، هر یک از ورثه شخص فوت شده، می‌توانند از بهای حاصل از فروش خودرو، سهم داشته باشند.

گواهی حصر ورثه

با در نظر گرفتن ماده ۸۶۲ قانون مدنی، ورثه شخص فوت شده، در سه طبقه زیر قرار می‌گیرند:

  1. طبقه اول: پدر و مادر متوفی، فرزندان، نوه‌ها و نبیره‌ها
  2. طبقه دوم: جد و جده به همراه برادران و خواهران متوفی و فرزندان آن‌ها
  3. طبقه سوم، عمو، عمه، خاله، دایی و فرزندان آن‌ها

توجه داشته باشید که تمام افراد اشاره شده، از ثمن حاصل از فروش خودرو ارثی ، سهم نمی‌برند. بنابراین شما می‌توانید اسامی وراثی که از اموال متوفی سهم می‌برند را در متن گواهی حصر ورثه مشاهده کنید. این گواهی توسط شورای حل اختلاف و به تقاضای ورثه شخص فوت شده صادر می‌شود. در این سند حقوقی، به میزان سهم قانونی هر یک از ورثه شخص فوت شده نیز اشاره شده است.

نمایندگی فروش ماشین ارثی

به هر حال برای تنظیم عقد، ضروری است که هر یک از ورثه شخص فوت شده، حضور داشته باشند. علت لزوم حضور ورثه در جلسه معامله، وجود حالت اشاعه برای خودرو است. به عبارت دیگر هر یک از ورثه در تمام اجزای خودرو، با یکدیگر شریک هستند و نمی‌توانند بدون کسب رضایت از سایر شریکان، برای فروش ماشین ارثی اقدام کنند.

با این وجود یکی از اقداماتی که در اکثر اوقات توسط ورثه شخص فوت شده انجام می‌شود، اعطای وکالت فروش سهم الارث به یکی از وراث یا سایر اشخاص است. ورثه شخص فوت شده می‌توانند با اعطای نمایندگی رسمی به سایر اشخاص، وظیفه حضور در جلسه معامله را به شخص دیگری واگذار کنند، به عنوان مثال اگر تعداد وراث، نه نفر است، شخص نماینده می‌تواند به نمایندگی از تمام این اشخاص، برای امضا و اثر انگشت عقد اقدام کند. در این صورت، ضرورتی برای حضور ورثه شخص فوت شده، وجود نخواهد داشت.

نحوه فروش ماشین ارثی

نحوه فروش ماشین ارثی

بدون شک، انجام اقداماتی همچون دریافت گواهی حصر ورثه و پرداخت مالیات بر ارث خودرو برای فروش ماشین ارثی ضروری است. بنابراین قبل از اطلاع از نحوه فروش ماشین ارثی ، لازم است به این مسائل مهم ، توجه داشته باشید.

ورثه شخص فوت شده باید مراحل متعددی را طی کنند تا در نهایت بتوانند ثمن حاصل از فروش خودرو ارثی را دریافت و بین خود تقسیم کنند. این مراحل را در ادامه بررسی می‌کنیم.

تنظیم عقد

اولین اقدامی که باید توسط ورثه شخص فوت شده انجام شود، تنظیم عقد مناسبی است که با استفاده از آن، بتوان برای فروش ماشین ارثی اقدام کرد. این عقد کاربردی، ممکن است عقد صلح یا عقد بیع باشد. توجه داشته باشید که اطلاعاتی همچون مشخصات خودرو، ثمن یا قیمت معامله، زمان تعویض پلاک، زمان انتقال سند و غیره باید در متن عقد ذکر شود.

تعویض پلاک

انجام این کار ممکن است به شیوه‌های مختلفی انجام شود. این روش‌ها به شرح زیر هستند:

  1. ممکن است ورثه، به عنوان یکی از طرفین عقد به همراه شخص خریدار، برای تعویض پلاک، به مرکز صالح برای تعویض پلاک مراجعه کنند. در این صورت، لازم نیست که عقد نمایندگی رسمی نیز تنظیم شده باشد.
  2. فرض حضور یکی از طرفین با دریافت نمایندگی از طرف دیگر عقد نیز وجود خواهد داشت.
  3. در نهایت حضور شخص ثالث با دریافت نمایندگی از طرفین معامله نیز امکان پذیر خواهد بود.

انتقال سند رسمی

این اقدام، در یکی از دفاتر ثبت اسناد و املاک کشور انجام خواهد شد. معمولا در عقدی که بین ورثه شخص فوت شده و خریدار تنظیم می‌شود، در خصوص پرداخت هزینه‌های انتقال خودرو نیز تصمیم گیری خواهد شد. بنابراین طرفین عقد می‌توانند در خصوص هزینه‌هایی همچون حق التحریر، حق الثبت و غیره با یکدیگر به توافق برسند.

پیشنهاد ما

جهت بهره مندی از خدمات مشاوره‌ای تیم متخصص دادازما، می‌توانید بر روی مشاوره حقوقی تلفنی بزنید. از طریق این روش، سوالات خود را مطرح و پاسخ‌ها یا راهکارهای حقوقی را دریافت کنید. علاوه بر خدمات مشاوره‌ای، می‌توانید تنظیم اختصاصی عقود خود را به وکیل ارث و کارشناسان حقوقی دادازما واگذار کنید. برای بهره مندی از خدمات تنظیم عقود، بر روی تنظیم اوراق قضایی بزنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *