فروش زمین ارثی

فروش زمین ارثی بعد از فوت متوفی و ادای دیون و حقوق موضوع ماده ۸۶۹ قانون مدنی ایران انجام می‌شود. بعد از انجام این اقدام، ورثه می‌توانند بهای حاصل از معامله زمین را بین خود تقسیم کنند. در حقیقت این روش، یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای تقسیم ارث شخص فوت شده است.

چرا فروش زمین ارثی را در اولویت قرار دهیم؟

فروش ارث همیشه به عنوان یکی از راه‌های اصلی به ورثه شخص فوت شده پیشنهاد می‌شود. در حقیقت ورثه با انجام این اقدام، می‌توانند تقسیم ارث قانونی یا تقسیم ارث توافقی را با توجه به صلاحدید خود و در خصوص بهای زمین، انجام دهند. این مساله، دشواری‌های تقسیم مال غیر منقول را به همراه نخواهد داشت. به عنوان مثال در اکثر اوقات مشاهده می‌کنیم که ورثه، برای اجرای عملیات‌های متفاوتی همچون افراز یا تفکیک، به مراجع متعدد ثبتی و قضایی مراجعه می‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد تنظیم نمونه قولنامه فروش زمین ارثی ، به خوبی می‌تواند انتظارات ورثه شخص فوت شده را پاسخگو باشد.

شرایط فروش زمین ارثی

واضح است که اشخاص مقابل شما، وراث شخص فوت شده هستند. اما قانون فروش زمین ارثی در خصوص معامله با این دسته از اشخاص، چه حکمی را ارائه می‌دهد؟ مطابق این قانون، یکی از شرایط فروش زمین ارثی ، حضور تمام ورثه شخص فوت شده در زمان تنظیم عقد است. به عبارت دیگر تا زمانی که تمام وراث، برای انتقال زمین، رضایت خود را اعلام نکنند، امکان تنظیم نمونه قولنامه فروش زمین ارثی نیز وجود نخواهد داشت.

البته ممکن است به غیر از ورثه شخص فوت شده، اشخاص دیگری به عنوان نماینده نیز حضور داشته باشند. به هر حال با توجه به شرایطی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، حضور این دسته از اشخاص نیز قانونی خواهد بود.

مالکیت زمین

چرا نسبت به این مساله تاکید می‌کنیم و آن را یکی از شرایط فروش زمین ارثی می‌دانیم؟ پاسخ این سوال مشخص است! در صورتی که مالکیت زمین ارثی، به شخصی غیر از متوفی تعلق داشته باشد، هر گونه انتقال مال به سایر اشخاص، مصداق معامله فضولی یا فروش مال غیر است و برای شخص یا اشخاص انتقال دهنده نیز مجازات تعیین خواهد شد. بنابراین در هنگام تنظیم نمونه قولنامه فروش زمین ارثی ، باید سند زمین را بررسی کنید. این سند ممکن است به صورت عادی یا رسمی باشد. به هر حال اگر شخص فوت شده، قبل از فوت، برای انتقال مال خود اقدام کرده است یا مالکیت زمین، به هر دلیل، به متوفی تعلق ندارد، از شرکت کردن در معامله خودداری کنید.

گواهی حصر ورثه به عنوان یکی از شرایط فروش زمین ارثی

بعد از فوت متوفی، ورثه او موظف هستند برای دریافت گواهی حصر ورثه اقدام کنند. دریافت این سند حقوقی، مقدمه انجام انواع اقدامات است. یکی از این اقدامات، فروش زمین است. در این گواهی، به مشخصات هر یک از ورثه شخص فوت شده اشاره شده است. همچنین شما می‌توانید میزان سهم قانونی که برای هر یک از ورثه در نظر گرفته شده است را در این سند حقوقی مشاهده کنید. توجه داشته باشید که انتقال رسمی ملک به شما تنها در فرض دریافت این گواهی امکان پذیر است.

عدم همکاری وراث با یکدیگر

اشاره کردیم که اگر ورثه، برای فروش زمین، با یکدیگر به توافق نرسند و در نتیجه در زمان تنظیم نمونه قولنامه فروش زمین ارثی ، در جلسه حاضر نشوند، شما نمی‌توانید آن زمین را معامله کنید. حتی در زمان تقسیم اموال نیز ممکن است ورثه شخص فوت شده، رضایت خود را اعلام نکنند. در آن صورت نیز دادگاه، رسیدگی‌های لازم را انجام می‌دهد.

قانون فروش زمین ارثی

حضور نماینده قانونی

هیچ منع قانونی یا حقوقی برای حضور نماینده وجود ندارد. وکالت فروش سهم الارث ، یک راه مناسب برای سپردن وظیفه فروش حق قانونی به سایر ورثه یا اشخاص ثالث است. بسیاری از اشخاص، این اختیار را به سایر افراد منتقل می‌کنند، زیرا برای حضور در مراجع مختلف یا حتی جلسه اطلاع از نحوه فروش زمین ارثی ، زمان کافی ندارند.

توجه داشته باشید که این نوع از نمایندگی، ممکن است توسط ورثه‌ای که در خارج از ایران ساکن هستند نیز اعطا شود. مساله‌ای که اطلاع از آن برای شما الزامی است، وجود رابطه رسمی نمایندگی بین این دسته از اشخاص است، به این معنا که سند نمایندگی باید توسط یکی از دفاتر ثبت اسناد کشور یا یکی از کنسولگری‌های ایران، به ثبت رسیده باشد.

عدم وجود حجر به عنوان یکی از شرایط فروش زمین ارثی

ورثه، نباید در یکی از دسته‌های زیر قرار بگیرند. در غیر این صورت، اجرای احکام اشاره شده در مطلب فروش سهم الارث محجور ، الزامی است.

  1. صغار
  2. اشخاص غیر رشید (اشخاص سفیه)
  3. مجانین

اصطلاحات مقابل عبارات بالا، به شرح زیر هستند:

  1. اشخاص بالغ
  2. اشخاص رشید
  3. اشخاص عاقل

ارائه وصیت نامه

این احتمال وجود دارد که وصیت نامه تقسیم ارث توسط متوفی تنظیم شده باشد. موضوع این سند حقوقی، ممکن است زمین ارثی و تعیین تکلیف در خصوص آن باشد. بنابراین اگر قصد دارید با وراث شخص فوت شده معامله کنید، حتما وجود یا عدم وجود این سند را بررسی کنید. اگر سند، به صورت رسمی تنظیم شده باشد، می‌توانید از طریق اداره ثبت پیگیری کنید. در غیر این صورت، تنها در صورتی که از عدم وجود سند اطمینان دارید، معامله را انجام دهید.

پرداخت ثمن فروش زمین ارثی به هر یک از ورثه

با توجه به تجربه حقوقدانان و وکلای دادازما، به شما پیشنهاد می‌دهیم که وجه یا ثمن حاصل از فروش زمین ارثی را به صورت مجزا به هر یک از ورثه شخص فوت شده تقدیم کنید. این اقدام به ویژه برای جلوگیری از ادعای ورثه شخص فوت شده نسبت به عدم دریافت حق خود، بسیار کاربردی است.

پرداخت وجه مالیات

تا زمانی که ورثه، برای پرداخت مالیات بر ارث زمین اقدام نکنند، امکان انتقال زمین توسط آن‌ها، وجود نخواهد داشت. بنابراین حتما گواهی مالیات بر ارث را از فروشندگان زمین ارثی مطالبه کنید. این گواهی بعد از پرداخت دین، توسط اداره دارایی صادر خواهد شد.

نحوه فروش زمین ارثی

اگر قصد فروش زمین ارثی را دارید، به راحتی می‌توانید نمونه قولنامه فروش زمین ارثی را تنظیم کنید. با استفاده از این عقد کاربردی، می‌توانید برای انتقال زمین در سریع‌ترین زمان اقدام کنید.

علاوه بر این روش، اگر یکی از ورثه، حاضر به همکاری با شما نیست یا قصد دارید وظیفه فروش زمین ارثی را به یک مرجع حقوقی واگذاری کنید، می‌توانید درخواست خود را در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت رسانید. البته توجه داشته باشید که صرف زمان و هزینه، دو علت اصلی برای خودداری از انجام این کار است. به هر حال در فرض عدم امکان افراز، زمین، در جلسه مزایده به فروش خواهد رسید و مرجع قضایی، سهم هر یک از ورثه را به آن‌ها پرداخت می‌کند.

پیشنهاد ما

خدمات مشاوره‌ای تیم حقوقی دادازما، فرصت دریافت پاسخ سوالات حقوقی را فراهم می‌کند. کافی است کلیه سوالات و مباحث حقوقی خود را با تیم متخصص ما به اشتراک بگذارید و در مقابل پاسخ‌ها و راهکارهای قانونی را دریافت کنید. برای بهره مندی از این خدمات کاربردی، بر روی مشاوره حقوقی تلفنی بزنید. همچنین می‌توانید تنظیم اختصاصی عقد خود را به وکیل ارث دادازما واگذار کنید. بر روی تنظیم اوراق قضایی بزنید و به راحتی، درخواست تنظیم عقد خود را به ثبت برسانید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *