تقسیم ارث شوهر

تقسیم ارث شوهر اقدامی حقوقی است که توسط ورثه او انجام می‌شود. این مبحث، زیر مجموعه مطلب مهم مربوط به تقسیم ارث است. بخشی از حقوق مدنی ما به تقسیم اموال شخص فوت شده اختصاص دارد و در نتیجه می‌توان گفت این مبحث نیز مانند سایر مباحث حقوقی، بسیار با اهمیت است. در حقیقت نکات قانونی مربوط به ارث که در قانون مدنی ایران بیان شده است، به طور مستقیم از منابع فقهی شیعه دریافت شده است. البته پیروان سایر مذاهب و ادیان نیز حق دارند که تقسیم اموال را با توجه به آموزه‌های مکتب خود به انجام رسانند. برای اطلاع از نحوه تقسیم ارث شوهر ، با ما همراه باشید.

تقسیم ارث بعد از فوت شوهر

تا قبل از فوت همسر یا شوهر، ورثه نمی‌توانند در خصوص اموالی که به شوهر تعلق دارند، تعیین تکلیف کنند. در حقیقت تا قبل از فوت، اختیار تصمیم گیری در خصوص کلیه اموالی که مالکیت آن‌ها به شوهر تعلق دارد، به او تعلق دارد. در نتیجه همانطور که در مبحث تقسیم ارث قبل از فوت نیز توضیح دادیم، شخص می‌تواند با در نظر گرفتن شرایطی خاص، برای تقسیم اموال خود اقدام کند.

اما بعد از فوت، نحوه تقسیم ارث شوهر به چه شکلی خواهد بود؟ ورثه شوهر چه کسانی هستند؟! در فرض حضور فرزند یا در فرض عدم حضور فرزند، اموال چگونه بین ورثه تقسیم می‌شود؟ مجموعه این سوالات در مبحث امروز بررسی می‌شوند.

طبقات وراث

ممکن است همسر یا فرزندان متوفی برای اطلاع از میزان سهم قانونی خود، این صفحه را مطالعه کنند یا حتی پدر و مادر متوفی نیز حضور داشته باشند و بعد از دستیابی به یک توافق، برای تقسیم ارث توافقی اقدام کنند.

بنابراین معیار ما در توضیح مطالب، نزدیک‌ترین وراث یعنی ورثه حاضر در طبقه اول هستند. با این وجود به طبقات سه گانه نیز در همین بخش اشاره می‌کنیم.

طبقه اول

  1. درجه اول: اولیاء یا پدر و مادر متوفی، فرزندان شخص فوت شده
  2. درجه دوم: نوه‌ها
  3. درجه سوم: نبیره‌ها

طبقه دوم

  1. درجه اول: برادران و خواهران متوفی، جد و جده
  2. درجه دوم: فرزندان برادران و خواهران متوفی

طبقه سوم

  1. درجه اول: عمو، عمه، خاله و دایی متوفی
  2. درجه دوم: فرزندان عمو، عمه، خاله و دایی

در خصوص این طبقات به نکات زیر نیز توجه داشته باشید:

  1. در هر یک از طبقات دو شماره وجود دارند. این دو شماره در قانون درجه نام دارند و قانون گذار برای درجات وراث شرایطی را تعیین کرده است. بنابراین در فرضی که ورثه حاضر در درجات اول حضور داشته باشند، نوبت به به درجات دوم برای دریافت سهم نخواهد رسید. البته در این خصوص استثنایی وجود دارد. اگر قبل از فوت متوفی، تمام فرزندان از دنیا رفته باشند، نوه‌ها نیز می‌توانند در هنگام تقسیم ارث شوهر بدون فرزند از اموال او سهم ببرند. در نتیجه حتی حضور اولیاء شوهر نیز مانع از سهم بردن این اشخاص نخواهد بود.
  2. با وجود حداقل یکی از ورثه در هر یک از طبقات، ورثه دیگر از اموال متوفی سهمی نخواهند داشت. بنابراین در صورت حضور یکی از فرزندان در طبقه اول، نوبت به ورثه حاضر در طبقات دوم و سوم نمی‌رسد.
  3. همسر به هر حال از عین اموال منقول و بهای اموال غیر منقول ارث می‌برد. همچنین در فرض حضور چند همسر، میزان تعیین شده به نسبت مساوی بین آن‌ها تقسیم خواهد شد.

نحوه تقسیم ارث شوهر

نحوه تقسیم ارث شوهر بدون فرزند

در هنگام تقسیم ارث شوهر ممکن است فرزندی حضور نداشته باشد. در این صورت تکلیف همسر یا پدر و مادر شوهر چیست؟ در صورت عدم حضور فرزند، به همسر شوهر، به میزان یک چهارم از اموال تعلق می‌گیرد. همچنین در صورت حضور پدر و مادر، به میزان یک سوم از اموال به مادر متوفی (در صورت عدم حضور حاجب) و به میزان یک ششم از اموال متوفی (در صورت حضور حاجب) تعلق خواهد گرفت. به هر حال با در نظر گرفتن این فروض، باقیمانده اموال به پدر تعلق می‌گیرد. البته ممکن است تنها پدر یا مادر در قید حیات باشند. در این صورت، بعد از تقدیم سهم همسر، باقیمانده اموال به شخصی که در قید حیات است، تعلق خواهد گرفت.

تقسیم ارث بعد از فوت شوهر در صورت حضور فرزند

در صورتی که فرزند حضور داشته باشد و علاوه بر فرزند، اولیاء و همسر متوفی نیز حضور داشته باشند، نحوه تقسیم اموال متفاوت خواهد بود. مصادیق مربوط به نحوه تقسیم ارث شوهر با حضور فرزند را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

  1. در صورتی که تنها یکی از فرزندان حضور داشته باشند و وارث دیگری جز همسر حضور نداشته باشد، بعد از تقدیم سهم همسر، کلیه اموال به فرزند تعلق خواهد گرفت.
  2. در هنگام تقسیم ارث بعد از فوت شوهر در صورتی که اولیاء به همراه یک دختر حضور داشته باشند، به هر یک از آن‌ها به ترتیب یک ششم از اموال تعلق خواهد گرفت. سپس به میزان سه ششم از اموال به دختر تقدیم می‌شود و باقیمانده (دو ششم)، به وراث رد خواهد شد.
  3. در صورتی که اولیاء به همراه چند دختر حضور داشته باشند، یک ششم از اموال به هر کدام از آن‌ها تعلق خواهد گرفت. چهار ششم باقیمانده نیز بین ورثه دختر تقسیم خواهد شد.

ادامه مبحث

  1. در صورت حضور تنها یکی از اولیا و چند دختر، یک ششم به شخص در قید حیات و چهار ششم نیز به دختران تقدیم می‌شود. یک ششم باقیمانده نیز با توجه به سهم ورثه به آن‌ها رد خواهد شد.
  2. در فرض حضور یکی از اولیاء یا هر دو و حضور فرزندان پسر و دختر، یک ششم به هر یک از آن‌ها تقدیم خواهد شد. سپس باقیمانده اموال به نسبت پسر دو برابر دختر تقسیم می‌شود.
  3. در صورت حضور یکی از اولیاء یا هر دو نفر آن‌ها به همراه پسر یا پسران، مجددا به ترتیب یک ششم از اموال برای هر یک از آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. سپس باقیمانده اموال به پسر یا پسران تعلق خواهد گرفت که در فرض وجود چند فرزند، به میزان مساوی بین آن‌ها تقسیم خواهد شد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی مرجع تخصصی ارث (دادازما) بهره مند شوید. برای بهره مندی از مشاوره با وکلا، بر روی لینک قبل بزنید. تیم ما با اطلاع از نکات حقوقی و راهکارهای قانونی، آماده ارائه خدمات غیر حضوری به کاربران دغدغه مند خود خواهد بود. بنابراین علاوه بر مشاوره، می‌توانید تنظیم اوراق قضایی خود را به ما بسپارید و بدون نگرانی، فرآیند تقسیم اموال یا روند دادرسی را به نتیجه رسانید. برای استفاده از این خدمات نیز می‌توانید بر روی لینک قبل بزنید.

می‌توانید نمونه عقد تقسیم اموال را از طریق عکس زیر دریافت کنید. برای دانلود این سند حقوقی، بر روی عکس بزنید.

نمونه تقسیم نامه ارث

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *