تقسیم نامه زمین بین وراث

تقسیم نامه زمین بین وراث یکی از عقود پرکاربرد است که بین وراث شخص فوت شده تنظیم می‌شود. بعد از فوت، دیون و حقوقی که به اموال متوفی تعلق گرفته است، از همان اموال، پرداخت خواهد شد. سپس با پرداخت مالیات بر ارث ، نوبت به تقسیم اموال می‌رسد. با توجه به قوانین ایران، وراث می‌توانند هر یک از اموال را به صورت جداگانه تقسیم کنند. بنابراین تنظیم نمونه تقسیم نامه زمین بین وراث ، یک اقدام قانونی است و در نتیجه امکان تقسیم ارث قانونی یا تقسیم ارث توافقی وجود خواهد داشت.

ماهیت متن تقسیم نامه زمین بین وراث

متن تقسیم نامه زمین بین وراث در دسته انواع عقد صلح قرار می‌گیرد. قانون مدنی، هدف از تنظیم این عقد را رفع نزاع بین طرفین یا جلوگیری از تحقق نزاع در آینده دانسته است. به نظر می‌رسد این تعریف، به کاربرد اصلی این عقد اشاره کرده است، زیرا در حال حاضر، عقد صلح می‌تواند جایگزین عقد بیع یا عقد هبه نیز باشد.

ویژگی‌های نمونه تقسیم نامه زمین وراث

نمونه تقسیم نامه زمین بین شرکا ویژگی‌هایی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

لازم بودن

منظور از لازم بودن یک عقد، عدم امکان بهم زدن آن است. طرفین یک عقد لازم، نمی‌توانند عقد را به صورت یک طرفه، بهم بزنند مگر آنکه اختیار قانونی مبنی بر فسخ عقد وجود داشته باشد یا طرفین، نسبت به اقاله عقد، با یکدیگر به توافق برسند. اختیار فسخ ممکن است ناشی از تدلیس، غبن یا به صورت صریح و با ذکر خیار فسخ باشد.

معین بودن

نمونه تقسیم نامه زمین بین وراث یک عقد معین است، زیرا به نکات و شرایط آن، در متن قوانین اشاره می‌شود. به عبارت دیگر قانون گذار، ورثه و سایر اشخاصی که از عقد صلح استفاده می‌کنند را موظف دانسته است که شرایط تعیین شده در قوانین را مد نظر قرار دهند و بر اساس آن‌ها، عقد خود را تنظیم کنند. در حال حاضر، بخشی از قانون مدنی ایران، به این عقد اختصاص دارد.

شیوه‌های تنظیم نمونه تقسیم نامه زمین وراث

دو راه متفاوت برای تنظیم نمونه تقسیم نامه زمین بین شرکا وجود دارد. این راه‌ها به شرح زیر هستند:

  1. تفکیک
  2. افراز

تفکیک موضوع نمونه تقسیم نامه زمین بین وراث

منظور از تفکیک زمین، تقسیم آن به بخش‌های کوچک‌تر است. تفکیک زمین معمولا زمانی انجام می‌شود که ورثه قصد دارند زمین را آسان‌تر به فروش رسانند. همچنین بعد از تفکیک زمین توسط اداره ثبت، امکان تقسیم زمین با تنظیم نمونه تقسیم نامه زمین وراث وجود دارد. البته مالکیت مشاع ورثه همچنان باقی خواهد ماند اما سهام آن‌ها تعیین می‌شود و می‌توانند سهم خود را به سایر اشخاص انتقال دهند.

افراز موضوع متن تقسیم نامه زمین بین وراث

افراز نیز به معنای جدا کردن قطعات زمین از یکدیگر است. با افراز یک قطعه زمین، اسناد جداگانه برای هر بخش صادر می‌شود و در نتیجه حالت اشاعه نیز از بین می‌رود. بسیاری از اوقات مشاهده می‌کنیم که ورثه شخص فوت شده، زمین‌ها را به قسمت‌های متعددی تقسیم می‌کنند و سپس سهم خود را با حفر چاله یا حتی احداث دیوار، مشخص می‌کنند. به نظر می‌رسد این اقدامات، مصادیق افراز هستند. توجه داشته باشید که اگر بعد از انجام عملیات تفکیک، برای تنظیم نمونه تقسیم نامه زمین بین شرکا اقدام نشود، ورثه، چاره‌ای جز افراز زمین یا فروش آن و تقسیم بها ندارند.

نمونه تقسیم نامه زمین بین وراث

نکات مهم نمونه تقسیم نامه زمین بین وراث

در ادامه این مطلب، مهم‌ترین نکاتی که به عقد تقسیم اختصاص دارند را بررسی می‌کنیم.

اشتباه

مطابق ماده ۷۶۲ قانون مدنی: «اگر در شخص یا موضوع مصالحه، اشتباهی تحقق یابد، عقد تنظیم شده باطل است.» بنابراین در فرضی که ورثه گمان کنند شخص شماره یک نیز وارث است اما در واقعیت، با وارث مواجه نباشند، به دلیل اشتباه در شخص طرف عقد، مصالحه باطل است. همچنین در فرضی که موضوع عقد را زمین دیگری تعیین کنند و بعد از تنظیم آن، متوجه اشتباه در موضوع شوند، به دلیل تحقق این مساله، متن تقسیم نامه زمین بین وراث نیز باطل خواهد بود.

اکراه

منظور از اکراه، اجبار و تهدید شخص به تنظیم یا امضای نمونه تقسیم نامه زمین وراث است. برای تحقق این اقدام، باید چند شرط در کنار هم وجود داشته باشد:

  1. موضوع اکراه، غیر قانونی باشد.
  2. موضوع اکراه، شخص تهدید شونده و اشخاص متعارف مانند او را تحت تاثیر قرار دهد.
  3. تهدید کننده، توانایی انجام موضوع تهدید را داشته باشد.
  4. شخص تهدید شونده، توانایی دفاع در مقابل تهدید را نداشته باشد.

تدلیس

منظور از تدلیس، ارتکاب عملیات فریب کارانه از سوی یکی از وراث یا اشخاص ثالث است. این عمل غیر قانونی، می‌تواند انگیزه تنظیم یا امضای عقد را برای شخص دیگر ایجاد کند. نتیجه این عمل نیز معمولا زیان دیدن شخص از تنظیم عقد خواهد بود. به همین دلیل است که قانون مدنی، اختیار فسخ را برای شخص زیان دیده در نظر گرفته است. به عبارت دیگر، تدلیس، خیار تدلیس را برای شخص زیان دیده به همراه دارد و شخص زیان دیده نیز می‌تواند با استناد به این خیار، برای فسخ نمونه تقسیم نامه زمین بین شرکا اقدام کند.

پیشنهاد ما

تنظیم تقسیم نامه زمین بین وراث بسیار تخصصی است و نیاز به اطلاع از متون قانونی حاکم بر عقود دارد. بنابراین شما می‌توانید تنظیم اختصاصی عقد خود را به کارشناسان حقوقی و وکلای مرجع تخصصی ارث (دادازما) بسپارید. با تنظیم عقد توسط کارشناسان، می‌توانید از راهنمایی‌ها و راهکارهایی که ارائه می‌دهند، بهره مند شوید. برای استفاده از این خدمات، بر روی تنظیم اوراق قضایی بزنید.

همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای تیم حقوقی دادازما بهره مند شوید. با هزینه‌ای پایین، مشاوره حقوقی دریافت کنید و با اطلاعات حقوقی کافی، برای تنظیم تقسیم نامه زمین اقدام کنید. برای استفاده از این خدمات نیز می‌توانید بر روی مشاوره حقوقی تلفنی بزنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *