مالیات بر ارث زمین تجاری

مالیات بر ارث زمین تجاری که در دسته انواع مالیات بر ارث زمین قرار می‌گیرد، یکی از مهم‌ترین دیون قانونی است که بعد از فوت، به زمین تجاری شخص فوت شده تعلق می‌گیرد. کاربری تجاری، بخش عمده‌ای از زمین‌های موجود در شهرهای کوچک و بزرگ را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. ارزش این زمین با توجه به جنبه تجاری آن، بسیار بالا است و معمولا در مناطق پر رفت و آمد، خرید و فروش می‌شود. در طول حیات شخص مالک، او موظف است مجموعه‌ای از مالیات‌های قانونی را به دولت پرداخت کند، به عنوان مثال مالیات بر درآمد، مالیات بر دارایی که غیر از مالیات بر ارث باشد، مانند مالیات سالانه املاک و غیره از جمله دیونی است که شخص مالک، آن‌ها را به دولت پرداخت می‌کند.

بعد از فوت شخص نیز، برای اموال او مالیاتی تحت عنوان مالیات بر ارث تعیین شده است که وراث وظیفه دارند با در نظر گرفتن متن قوانین تصویب شده، آن را محاسبه کنند و میزان دین قانونی را بپردازند. زمان محاسبه مالیات بر ارث زمین تجاری و سایر اموال شخص فوت شده، از تاریخ فوت تا حداکثر زمان تعیین شده توسط قانون گذار است و در نتیجه وراث موظف هستند برای تقدیم اظهارنامه مالیاتی، در تاریخ مربوطه، به اداره امور مالیاتی مراجعه کنند.

مالیات بر ارث زمین تجاری

جز در مواردی که ممکن است اموال در دسته معافیت مالیات ارث قرار گیرند، کلیه وراث موظف هستند میزان مالیات مربوط به هر یک از اموال و به خصوص زمین تجاری را به دولت پرداخت کنند. همانطور که اشاره کردیم، یکی از رایج‌ترین کاربری‌هایی که برای زمین وجود دارد، کاربری تجاری است. بنابراین در بسیاری از اوقات شاهد هستیم که در میان اموال شخص فوت شده، زمین تجاری نیز وجود دارد و در نتیجه مالیات بر ارث، به این نوع مال نیز تعلق می‌گیرد.

متون قانونی حاکم بر مالیات بر ارث زمین تجاری

آنچه بیشتر از سایر مسائل اهمیت دارد، اطلاع از قانون حاکم بر مالیات‌ها است. میزان مالیات با توجه به این قوانین محاسبه و به دولت پرداخت می‌شود. بنابراین در این قسمت، هر یک از قوانین مالیاتی را بررسی می‌کنیم.

متن قانون سابق!

قانون سابق یا قانون مالیات‌های مستقیم که در سال ۱۳۶۶ به تصویب رسیده است، اولین متن معتبر برای محاسبه مالیات بر ارث زمین تجاری است. مطابق این قانون، ورثه موظف هستند حداکثر تا شش ماه بعد از فوت متوفی، برای تقدیم اظهارنامه مالیاتی، به اداره امور مالیاتی مراجعه کنند. البته با توجه به آنکه مشمولان این قانون، متوفیان قبل از تاریخ ۱۳۹۵/۱/۱ هستند، در حال حاضر، اگر کسی تمایل به پرداخت مالیات بر ارث زمین تجاری بر اساس این قانون داشته باشد، موظف است میزان مالیات را به همراه جریمه مالیات بر ارث به دولت پرداخت کند. البته توجه داشته باشید که اگر مشمول قانون سابق هستید، امکان پرداخت مالیات بر ارث زمین تجاری را به صورت جداگانه ندارید بلکه این مالیات، در کنار مالیات بر ارث سایر اموال شخص فوت شده، محاسبه و به دولت پرداخت خواهد شد.

علاوه بر این بر خلاف متن قانون اصلاح شده، در این قانون، درصد مشخصی برای مالیات بر ارث زمین تجاری وجود ندارد. در زمان حاکمیت این قانون برای تمام وراث، رویکرد این بود که وراث، با در نظر گرفتن ارزش همه اموال، درصدی کلی را از این ارزش کسر می‌کردند. علاوه بر این امکان پرداخت مالیات بر ارث هر یک از اموال، به صورت جداگانه وجود نداشت. بنابراین وراث وظیفه داشتند تمام مالیات را در یک زمان، به دولت پرداخت کنند.

متن قانون اصلاح شده!

این متن قانونی در سال ۱۳۹۴ به تصویب رسید. همانطور که اشاره کردیم، قانون سابق برای متوفیانی کاربرد دارد که قبل از تاریخ ۱۳۹۵/۱/۱ فوت کرده‌اند. بنابراین برای متوفیانی که بعد از تاریخ مذکور از دنیا رفته‌اند، قانون اصلاح شده در سال ۱۳۹۴ کاربرد دارد. مطابق این قانون، وراث وظیفه دارند ورقه اظهار خود را حداکثر تا یک سال بعد از فوت متوفی، به مراجع تعیین شده تقدیم کنند. در صورت عدم تقدیم این سند، استناد به متن ماده ۲۶ مبنی بر کسر کسورات قانونی و دیون شرعی و عبادی و غیره امکان پذیر نخواهد بود.

اگر یکی از وراث مشمول قانون اصلاح شده هستید و قصد پرداخت مالیات بر ارث زمین تجاری مورث خود را دارید، لازم است به مجموعه‌ای از نکات مربوط به این قانون که با قانون سابق متفاوت است، توجه داشته باشید. مهم‌ترین تفاوتی که این قانون نسبت به قانون سابق دارد، این است که قانون اصلاح شده، برای مالیات بر ارث زمین تجاری و مالیات سایر اموال شخص فوت شده، درصد جداگانه‌ای را در نظر گرفته است. بنابراین مالیات بر ارث زمین کشاورزی، به صورت جدا از سایر اموال، محاسبه و به دولت پرداخت می‌شود. همچنین وراث موظف نیستند در همان زمان تقدیم ورقه اظهار، میزان مالیات را به اداره امور مالیاتی بپردازند. آن‌ها می‌توانند تا قبل از آنکه تصمیم به تقسیم زمین تجاری بگیرند، مالیات متعلق به آن را پرداخت نکنند و در نتیجه هیچ گونه مجازات مالی نیز برای آن‌ها تعیین نخواهد شد.

بررسی مالیات بر ارث زمین تجاری

درصد مالیات بر ارث زمین تجاری با توجه به متون قانونی

گفتیم که در متن قانون سابق، درصدی کلی برای همه اموال تعیین شده است. بنابراین میزان مالیات، با توجه به این درصد مالیاتی محاسبه خواهد شد. این در حالی است که مطابق متن قانون اصلاح شده، وراث موظف هستند میزان مالیات را با در نظر گرفتن درصدهای مشخصی محاسبه و پرداخت کنند.

توجه داشته باشید که وراث نمی‌توانند مالیات بر ارث را با در نظر گرفتن قانونی که مشمول آن نیستند، محاسبه کنند. به عبارت دیگر با توجه به تاریخی که بیان کردیم، وراث موظف هستند قانون مربوط به خود را بررسی کنند و میزان درصد تعیین شده در متن آن را مد نظر قرار دهند.

در ادامه میزان مالیات را بر اساس هر یک از قوانین مالیاتی بیان می‌کنیم.

قانون سابق!

در این قانون، مالیات بر ارث زمین تجاری در کنار سایر اموال شخص فوت شده محاسبه می‌شود. ارزش‌های معاملاتی تعیین شده در این قانون، در چهار دسته قرار می‌گیرند:

  1. ارزش اموال حداکثر ۵ میلیون تومان
  2. ارزش اموال حداقل ۵ میلیون تومان و حداکثر ۲۰ میلیون تومان
  3. ارزش اموال حداقل ۲۰ میلیون تومان و حداکثر ۵۰ میلیون تومان
  4. ارزش اموال بیش از ۵۰ میلیون تومان

با توجه به ارزش زمین تجاری در کشور ما، به نظر می‌رسد باید درصدهای مالیاتی که در دسته چهارم قرار می‌گیرد را بررسی کنیم. این درصدها برای هر یک از طبقات وراث، به شرح زیر هستند:

  1. وراث طبقه اول: ۳۵ درصد
  2. وراث طبقه دوم: ۴۵ درصد
  3. وراث طبقه سوم: ۶۵ درصد

مالیات بر ارث زمین تجاری در قانون اصلاح شده!

مطابق این قانون، وراث موظف هستند میزان مالیات را با توجه به درصدهایی که در ادامه بیان می‌شوند، به دولت پرداخت کنند:

  1. وراث طبقه اول: میزان درصد تعیین شده برای این طبقه از وراث، ۷/۵ درصد است.
  2. وراث طبقه دوم: برای این دسته از وراث، ۱۵ درصد مالیات بر ارث تعیین شده است.
  3. وراث طبقه سوم: مقدار مالیاتی که برای این دسته از وراث در نظر گرفته می‌شود، ۳۰ درصد است.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *