توافق نامه تقسیم زمین

توافق نامه تقسیم زمین یک سند قانونی و کاربردی است که ورثه آن را تنظیم می‌کنند. همانطور که از عنوان این سند قانونی نیز مشخص است، متن توافق نامه تقسیم زمین با توجه به توافق ورثه تنظیم می‌شود. بنابراین ممکن است میزان سهمی که هر یک از ورثه برای خود در نظر می‌گیرند، کمتر از سهم تعیین شده در قوانین باشد.

در مطلب امروز، قصد داریم شرایط و نکات حاکم بر نمونه توافق نامه تقسیم زمین را بررسی کنیم. این متن نیز ویژگی‌های خاصی دارد و ضروری است که در هنگام تنظیم، به آن‌ها توجه شود. بنابراین به عنوان یکی از وراثی که قصد تنظیم عقد اشاره شده را دارید، مطلب امروز را از دست ندهید.

کاربرد متن توافق نامه تقسیم زمین

متن توافق نامه تقسیم زمین نوعی عقد صلح است. شرایط مربوط به این عقد، در متن قانون بیان شده است و در نتیجه ورثه موظف هستند علاوه بر توافق، مواد آمره قانون را مد نظر قرار دهند.

در حال حاضر، از دو راه می‌توان برای تقسیم زمین شخص فوت شده اقدام کرد:

  1. تنظیم نمونه توافق نامه تقسیم زمین و انتقال سهم به هر یک از ورثه
  2. تقسیم ارث توسط دادگاه

بدون شک مراجعه به دادگاه، ضمن صرف هزینه، زمان را به عنوان مهم‌ترین سرمایه از بین می‌برد. به همین دلیل حقوق دانان توصیه می‌کنند که ورثه، در تقسیم ارث ، با یکدیگر به توافق برسند. این توافق، ممکن است صورت‌های مختلفی داشته باشد. این صورت‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم.

افراز

شما می‌توانید افراز را برای تقسیم زمین خود انتخاب کنید. منظور از افراز، قطعه قطعه کردن زمین به قطعات جداگانه است. به عبارت دیگر بعد از افراز، برای هر یک از اجزای زمین، نوعی مالکیت مستقل ایجاد می‌شود و در نتیجه مالکیت مشاعی شرکا به پایان می‌رسد. لازمه اجرای افراز، وجود اختلاف بین ورثه است. افراز ممکن است به تراضی یا با تصمیم مراجع قضایی، نسبت به زمین، اجرا شود.

تفکیک

منظور از تفکیک، تقسیم کردن زمین به قطعات کوچک‌تر است. فرآیند تقسیم زمین به این شکل است که بعد از تفکیک زمین توسط مراجع ثبتی، متن توافق نامه تقسیم زمین بین ورثه تقسیم خواهد شد. سپس در این متن، میزان سهم هر یک از ورثه از زمین شخص فوت شده مشخص می‌شود. در این صورت، ورثه می‌توانند هر زمان که تصمیم داشتند، برای انتقال سهم خود اقدام کنند و حالت مشاعی نیز همچنان بین شرکا وجود خواهد داشت، مگر زمانی که بخواهند برای افراز زمین اقدام کنند.

نکات مهم نمونه توافق نامه تقسیم زمین

نکاتی که قصد بررسی آن‌ها را داریم، ممکن است بین عقود مشترک باشند. علاوه بر این، بخشی از آن‌ها به شرایط حاکم بر عقد و بخشی نیز به تعهدات و حقوق ورثه ارتباط دارند.

قصد تنظیم نمونه توافق نامه تقسیم زمین

برای تنظیم نمونه توافق نامه تقسیم زمین ، ورثه باید قصد تنظیم عقد را داشته باشند. در صورتی که به دلایل متفاوتی مانند اکراه، قصد انشا مخدوش شود، عقد غیر نافذ خواهد شد. همچنین در فرض اعلام قصد در زمان بیهوشی یا در زمان خواب، در زمان مستی یا حتی اعلام به شوخی، به دلیل فقدان قصد، عقد تنظیم شده باطل خواهد بود.

اهلیت

منظور از اهلیت، شایستگی شخص برای تصرف در اموال و حقوق است. در حقیقت برای آنکه ورثه بتوانند برای تنظیم نمونه توافق نامه تقسیم زمین اقدام کنند، باید عاقل، بالغ و رشید باشند. توجه داشته باشید که اهلیت، یکی از شرایط صحت عقود است. به این مساله مهم در مواد ۲۱۱، ۹۵۸، ۱۲۱۰ قانون مدنی اشاره می‌شود.

متن توافق نامه تقسیم زمین

اشتباه

این احتمال وجود دارد که در شخص یا موضوع مصالحه، اشتباه ایجاد شود. در این صورت، به دلیل اشتباه محقق شده، متن توافق نامه تقسیم زمین باطل خواهد بود. فرض کنید ورثه گمان می‌کنند شخص شماره یک نیز وارث است و در نتیجه از زمین متوفی سهم دارد. به همین دلیل، بخشی از زمین را به او تقدیم می‌کنند. بعد از تنظیم عقد، متوجه می‌شوند که او اصلا وارث نبوده است. در این صورت، به نظر می‌رسد که اشتباه در شخص تحقق یافته است. همچنین در فرضی که اشتباه در موضوع مصالحه تحقق یافته باشد، مانند زمانی که ورثه به اشتباه زمین دیگری را بین خود تقسیم کنند، عقد تنظیم شده، باطل خواهد شد.

اکراه

منظور از اکراه، تهدید یا اجبار شخص تنظیم کننده عقد است. در واقع این تهدید، ممکن است نسبت به جان، مال یا آبروی شخص باشد. همچنین این تهدید، ممکن است نسبت به نزدیکان شخص نیز اجرا شود. به هر حال وجود چند شرط برای تحقق اکراه ضروری است:

  1. اکراه، به صورت غیر قانونی مطرح شود. بنابراین در فرضی که قانون گذار یا مجریان قانون، شخص را ملزم به انجام کاری کنند، اکراه محقق نخواهد شد.
  2. موضوع اکراه، باید شخص تهدید شونده و اشخاص متعارف مانند او را تحت تاثیر قرار دهد.
  3. تهدید شونده، نباید توانایی دفاع از خود در مقابل تهدید را داشته باشد.
  4. تهدید کننده باید قدرت بر انجام موضوع تهدید را داشته باشد.

تدلیس

یکی از اختیاراتی که معمولا برای ورثه شخص فوت شده تعیین می‌شود، خیار تدلیس است. منظور از تدلیس، فریب دادن است. در حقیقت ممکن است بعضی از طرف‌ها، سایر افراد را به هر وسیله‌ای فریب دهند و در نتیجه اشخاص فریب خورده نیز، عقد اشاره شده را تنظیم کنند. در این صورت افراد زیان دیده حق دارند برای فسخ عقد تنظیم شده اقدام کنند. این اختیار فسخ، همان خیار تدلیس است.

پیشنهاد ما

تنظیم متن توافق نامه تقسیم زمین تخصص ما است. شما می‌توانید با ثبت درخواست در صفحه تنظیم اوراق قضایی ، این وظیفه را به تیم متخصص ما واگذار کنید. همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی مرجع تخصصی ارث (دادازما) بهره مند شوید. برای استفاده از این خدمات، بر روی لینک‌های آبی رنگ بزنید.

نمونه تقسیم نامه ارث

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *