تقسیم ارث عمه

بسیاری از اوقات و در متون قانونی مطالعه می‌کنیم که بعد از فوت، عده‌ای از افراد، به عنوان وراث، برای تقسیم ارث اقدام می‌کنند. شخص متوفی ممکن است هر یک از اعضای خانواده باشد. این احتمال وجود دارد که عمه یک خانواده فوت کند در حالی که اولاد و پدر و مادر برای دریافت سهم او حضور ندارند. در این صورت، سوالی تحقق می‌یابد: تقسیم ارث عمه بین چه کسانی انجام خواهد شد؟

در مطلب امروز تصمیم گرفتیم نحوه تقسیم ارث عمه را بررسی کنیم. همچنین به ورثه‌ای که احتمالا از اموال عمه سهم دارند، اشاره خواهیم کرد. در حقیقت اولاد برادر از اموال عمه خود سهم خواهند داشت. با این وجود، سهم بردن فرزندان برادر وابسته به شرایطی است و در نتیجه تقسیم ارث عمه ممکن است بین سایر وراث نیز انجام شود.

وراث عمه

ابتدا به پرسشی که در بخش قبل نیز به آن اشاره کردیم، پاسخ خواهیم داد. به ورثه اشخاص، در متن ماده ۸۶۲ قانون مدنی اشاره شده است. ورثه شخص فوت شده، به سه طبقه مختلف تقسیم می‌شوند. این طبقات به شرح زیر هستند.

طبقه اول وراث در تقسیم ارث عمه

  1. افراد حاضر در درجه اول: ابوین متوفی، اولاد او
  2. وراث درجه دوم: اولاد اولاد
  3. ورثه درجه سوم: اولاد اولاد اولاد

طبقه دوم وراث در تقسیم ارث عمه

  1. درجه اول: برادران و خواهران، جد و جده
  2. درجه دوم: فرزندان برادران و خواهران

طبقه سوم وراث در تقسیم ارث عمه

  1. درجه اول: عمو، عمه، خاله، دایی
  2. درجه دوم: فرزندان آن‌ها

نکات مهم طبقات وراث

  1. توجه داشته باشید که با حضور حداقل یک شخص در هر یک از طبقات، نوبت به سهم بردن سایر وراث نمی‌رسد. بنابراین در فرضی که در طبقه اول، اولاد حضور داشته باشند و شما نیز برای سهم بردن از اموال عمه، در طبقه دوم حضور دارید، به دلیل حضور وارث طبقه اول، سهمی به شما تعلق نمی‌گیرد.
  2. حتی اگر وراث طبقه اول نیز حضور نداشته باشند، اولویت در سهم بردن با وارث حاضر در درجه اول از طبقه دوم است. بنابراین در فرضی که برادران و خواهران عمه حضور دارند، شما نمی‌توانید سهمی را از اموال او دریافت کنید. البته اگر پدر شما بعد از عمه فوت کرده است، به عنوان قائم مقام او، می‌توانید برای دریافت سهم، اقدام کنید.
  3. در نظام حقوقی ما، اشخاص نمی‌توانند وراث خود را از ارث بردن محروم کنند.
  4. شرط سهم بردن از اموال متوفی، زنده بودن در زمان فوت او است. افرادی که قبل از فوت متوفی از دنیا رفته‌اند، سهمی از اموال او نخواهند داشت.

نحوه تقسیم ارث عمه

قوانین حاکم بر نحوه تقسیم ارث عمه

در حال حاضر دو متن قانونی بیشتر از سایر قوانین، مباحث مربوط به ارث را شرح داده‌اند:

  1. قانون مدنی ایران
  2. قانون امور حسبی

اولین سند حقوقی اشاره شده (قانون مدنی)، مهم‌ترین قانونی است که در صد سال گذشته، در ایران به تصویب رسیده است. این قانون، مباحث متعددی را شامل می‌شود. احکام عقود، نکاح و طلاق، حجر، وقف و غیره از جمله موضوعاتی است که در این متن قانونی بررسی شده است. البته توجه داشته باشید که قوانین خاصی نیز در خصوص مواردی که اشاره کردیم، به تصویب رسیده‌اند.

به هر حال، نحوه تقسیم ارث عمه در این متن قانونی بررسی می‌شود. در این قانون مشاهده می‌کنیم که قانون گذار، به سهم هر یک از ورثه اشاره می‌کند. بنابراین حتی اگر ورثه نخواهند تقسیم ارث توافقی را برای دریافت سهم خود انتخاب کنند، می‌توانند سهام تعیین شده در این متن را مورد توجه قرار دهند.

نحوه تقسیم ارث عمه

ورثه حق دارند راه‌های متفاوتی را برای تقسیم ارث عمه خود انتخاب کنند. مراجعه به مراجع قضایی می‌تواند گزینه خوبی برای تقسیم سهام باشد. همچنین می‌توان تقسیم ارث قانونی را با استفاده از صلح نامه سهم الارث به انجام رساند. به هر حال، دو راه زیر برای دریافت سهم قانونی توسط ورثه، پیشنهاد می‌شود:

  1. تقسیم ماترک با تنظیم تقسیم نامه ارث
  2. تقسیم ارث توسط دادگاه

البته مراجع قضایی ابتدا بررسی می‌کنند که آیا توافقی بین وراث شخص فوت شده وجود دارد یا خیر؟ در صورتی که این مساله بین ورثه وجود داشته باشد، مرجع قضایی، همان را به عنوان معیار قرار می‌دهد.

پیشنهاد ما

مشاوره با وکیل ارث در زمینه تقسیم ارث عمه یا سایر مسائل حقوقی، می‌تواند به افزایش سرعت در انجام اقدامات قضایی منجر شود. بنابراین شما می‌توانید بر روی مشاوره حقوقی تلفنی بزنید و از خدمات مشاوره‌ای تیم متخصص ما بهره مند شوید. همچنین می‌توانید بر روی تنظیم اوراق قضایی بزنید و وظیفه نگارش عقود اختصاصی خود را به تیم ما واگذار کنید.

اسناد مورد نیاز شما

برای انجام اقدامات حقوقی خود، می‌توانید از نمونه اسنادی استفاده کنید که توسط کارشناسان حقوقی دادازما تنظیم شده است. بنابراین با در نظر گرفتن توضیحاتی که در ادامه بیان می‌شود، سند مورد نیاز خود را دریافت کنید.

اگر قصد دارید تقسیم ارث در زمان حیات را به انجام رسانید، بر روی عکس زیر بزنید و سند تنظیم شده را دریافت کنید.

نمونه تقسیم نامه قبل از فوت

اگر مراحل انحصار وراثت را طی کرده‌اید و می‌خواهید اموال شخص فوت شده را بین خود تقسیم کنید، بر روی عکس زیر بزنید.

نمونه تقسیم نامه ارث

ممکن است بخواهید سهم الارث خود را به سایر اشخاص انتقال دهید. این انتقال ممکن است با تنظیم صلح نامه بخشش سهم الارث یا قرارداد صلح نامه سهم الارث با دریافت عوض انجام شود. به هر حال از طریق عکس زیر می‌توانید سند مورد نیاز خود را دریافت کنید.

نمونه صلح نامه سهم الارث

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *