تقسیم نامه زمین مسکونی

تقسیم نامه زمین مسکونی زمانی تنظیم می‌شود که ورثه تصمیم دارند برای تقسیم زمین اقدام کنند. این سند قانونی در دسته انواع تقسیم نامه زمین قرار می‌گیرد و در نتیجه نوعی عقد صلح نیز محسوب می‌شود. در حقیقت با تنظیم این سند، می‌توان زمین مسکونی شخص فوت شده را بین وراث تقسیم کرد. این روش، راه حل مناسبی برای جلوگیری از صرف هزینه و زمان در مراجع قضایی است.

ورثه شخص فوت شده می‌توانند یکی از راه‌های زیر را برای تقسیم هر نوع مال موروثی انتخاب کنند:

  1. تقسیم ارث توافقی یا تقسیم ارث قانونی
  2. تقسیم ارث توسط دادگاه

راه حل اول، با تنظیم ورقه تقسیم انجام خواهد شد. در حقیقت مبنای عقد موضوع این نوشتار، توافق یا متن قانون است. به همین دلیل است که اکثر ورثه، این راه را برای تقسیم زمین انتخاب می‌کنند. مراجع قضایی نیز ابتدا این مساله را بررسی می‌کنند که آیا تقسیم نامه‌ای بین ورثه وجود دارد یا خیر؟ در صورتی که این سند قانونی وجود داشته باشد، مبنای تقسیم نیز همان عقد خواهد بود.

روش‌های تقسیم زمین مسکونی

در حال حاضر، ورثه حق دارند یکی از راه‌های زیر را برای تقسیم زمین موضوع نمونه تقسیم نامه زمین مسکونی انتخاب کنند:

  1. افراز
  2. تفکیک

منظور از افراز، جدا کردن زمین به قطعات مختلف و صدور سند مالکیت مستقل نسبت به هر یک از آن‌ها است. در واقع بعد از افراز زمین، مالکیت مشاعی از بین می‌رود و ورثه می‌توانند بعد از صدور سند مالکیت، سهم خود را دریافت و در آن تصرف کنند. توجه داشته باشید که افراز، با در نظر گرفتن قانون افراز ملک مشاع انجام خواهد شد. این اقدام قانونی ممکن است به تراضی یا با تصمیم دادگاه انجام شود. به هر حال این روش در جایی کاربردی است که اختلافاتی بین ورثه وجود داشته باشد.

در مقابل، تفکیک به معنای تقسیم زمین به قطعات کوچک‌تر است. تفاوت مهم افراز و تفکیک، از بین نرفتن حالت اشاعه در تفکیک است. در حقیقت بعد از انجام عملیات تفکیک در مرجع ثبتی، نمونه متن تقسیم نامه زمین مسکونی بین ورثه تقسیم خواهد شد. سپس سهم هر یک از ورثه در این متن قانونی تعیین می‌شود و در نتیجه هر زمان که وارث، قصد انتقال سهم خود را داشت، می‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد.

شرایط اساسی صحت عقد

برای صحت هر یک از عقود، وجود شرایط خاصی الزامی است. در واقع قانون گذار، مجموعه‌ای از شروط را در متن قانون بیان کرده است. به دلیل آمره بودن این بخش از قانون، تنظیم نمونه تقسیم نامه زمین مسکونی نیز با توجه به این شروط انجام می‌شود. توجه نداشتن به این موارد، منجر به بطلان عقد می‌شود.

قصد تنظیم تقسیم نامه زمین مسکونی

قصد انشا یکی از اصلی‌ترین شرایط برای تنظیم یک عقد سالم است. اصل بر حاکمیت اراده است و در نتیجه هر آنچه طرفین اراده کنند، از نظر حقوقی منعی نخواهد داشت، مشروط بر آنکه موضوع قصد، مشروع باشد. البته در اینجا، منظور از قصد، وجود اراده باطنی برای تنظیم نمونه متن تقسیم نامه زمین مسکونی است. بنابراین در صورتی که این اراده، به واسطه عاملی از بین برود، عقد، باطل خواهد شد. به عنوان مثال در صورتی که یکی از ورثه، انگشت دیگری را در زمان خواب، بر روی نمونه متن تقسیم نامه زمین مسکونی بزند، به دلیل فقدان قصد، عقد تنظیم شده باطل است.

نمونه تقسیم نامه زمین مسکونی

رضا

ورثه شخص فوت شده باید رضایت کامل از تنظیم نمونه متن تقسیم نامه زمین مسکونی داشته باشند. در صورتی که رضایتی وجود نداشته باشد، اصولا عقد تنظیم شده غیر نافذ خواهد بود، مانند زمانی که عقد، به صورت اکراهی تنظیم شود یا حتی شخصی به جای وارث (به صورت فضولی)، برای امضای عقد اقدام کند.

اهلیت

منظور از اهلیت، شایستگی شخص برای تصرف در حقوق و اموال است. این شرط مهم نه تنها در ماده ۱۹۰ قانون مدنی مورد توجه قرار گرفته است بلکه در مواد متعددی مانند مواد ۲۱۱، ۷۵۳، ۹۵۸، ۱۲۱۰ نیز آن را مشاهده می‌کنیم. در یک توصیف ساده، برای آنکه ورثه بتوانند نمونه تقسیم نامه زمین مسکونی را تنظیم کنند، باید عاقل، بالغ و رشید باشند. در غیر این صورت، تقسیم با حضور ولی یا قیم و زیر نظر مراجع قضایی انجام می‌شود.

سایر نکات مهم تقسیم نامه زمین مسکونی

در متن قوانین، به بسیاری از نکات حاکم بر عقود اشاره شده است. در این بخش از نوشتار، مهم‌ترین آن‌ها را بیان می‌کنیم.

اشتباه

اشتباه در شخص یا موضوع مصالحه، موجب بطلان عقد است. فرض کنید ورثه قصد تنظیم نمونه متن تقسیم نامه زمین مسکونی را دارند. در صورتی که گمان کنند شخص شماره یک نیز یکی از وراث است و به همین دلیل، بخشی از زمین را به او انتقال دهند، به دلیل اشتباه در شخص، عقد تنظیم شده باطل خواهد بود. همچنین در فرضی که زمین دیگری غیر از زمین متوفی توسط ورثه تقسیم شود، به نظر می‌رسد که به دلیل اشتباه در موضوع، عقد اشاره شده باطل است.

اکراه

هر گونه تهدید نسبت به جان، مال و آبروی یک شخص که نتیجه آن، تنظیم نمونه تقسیم نامه زمین مسکونی باشد، موجب عدم نفوذ عقد است. شروط تحقق اکراه نیز به شرح زیر خواهد بود:

  1. اکراه باید یک اقدام غیر قانونی باشد.
  2. اکراه باید شخص اکراه شونده و اشخاص متعارف مانند او را تحت تاثیر قرار دهد.
  3. شخص اکراه شونده نباید توانایی دفاع از خود در مقابل این تهدید را داشته باشد.
  4. شخص تهدید کننده، باید قدرت بر انجام موضوع تهدید را داشته باشد.

تدلیس

در نهایت، هر گونه فریب و حیله از سوی سایر ورثه، اختیار فسخ عقد را برای طرف زیان دیده به همراه خواهد داشت. بنابراین ورثه می‌توانند با تعیین این شرط در نمونه متن تقسیم نامه زمین مسکونی ، از مزایای آن، استفاده کنند.

ارث تخصص ما است!

شما می‌توانید تنظیم نمونه تقسیم نامه زمین مسکونی خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم عقد، بر روی تنظیم اوراق قضایی بزنید. همچنین مرجع تخصصی ارث (دادازما) با بهره مندی از کارشناسان مجرب و متخصص، خدمات مشاوره‌ای با کیفیتی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با ثبت درخواست در صفحه مشاوره حقوقی تلفنی ، از این خدمات ارزشمند و کاربردی بهره مند شوید برای ثبت درخواست، بر روی لینک قبل بزنید.

نمونه تقسیم نامه ارث

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *