مبایعه نامه فروش سهم الارث

مبایعه نامه فروش سهم الارث یکی از عقود کاربردی است که با استفاده از آن، ورثه می‌توانند برای فروش سهم الارث به سایر اشخاص، اقدام کنند. همانطور که در مطالب قبل نیز اشاره کردیم، وراث می‌توانند با استفاده از صلح نامه سهم الارث نیز برای انتقال سهم به سایر اشخاص، اقدام کنند. با این وجود، اگر قصد دارید سهم الارث خود را به اشخاصی غیر از ورثه انتقال دهید، نمونه مبایعه نامه فروش سهم الارث ، دقیقا مناسب شما است! در مطلب امروز، به شرایط مهم و نکات حاکم بر این عقد کاربردی اشاره می‌کنیم.

ماهیت متن مبایعه نامه فروش سهم الارث

در ماده ۳۳۸ قانون مدنی ایران، به یک تعریف کلی از عقد بیع اشاره شده است. مطابق این ماده: «بیع عبارت است از تملیک عین به عوض معلوم» بنابراین نمونه فرم مبایعه نامه فروش سهم الارث عقدی است که در نتیجه تنظیم آن، هر یک از طرفین، چیزی را در مقابل چیز دیگر مبادله می‌کنند.

تحقق رابطه حقوقی بین وارث و شخص دریافت کننده سهم الارث، نیازمند اعلام ایجاب و قبول از سمت هر یک از طرفین است. در گذشته، تنها با بیان الفاظ خاصی، ایجاب و قبول تحقق می‌یافت و معمولا اشخاصی که دغدغه بیشتری داشتند، برای تنظیم نوشته اقدام می‌کردند. این در حالی است که امروزه، برای انتقال اموال مهم، تنظیم سند حقوقی ضروری است. بنابراین امضا و اثر انگشت نمونه مبایعه نامه فروش سهم الارث ، به معنای ارائه ایجاب و قبول از سوی هر یک از طرفین است. این دو اصطلاح، ارتباط مستقیمی با اعلام قصد دارد که در ادامه همین مطلب، آن را بررسی می‌کنیم.

شرایط سهم الارث

برای تنظیم متن مبایعه نامه فروش سهم الارث ، ضروری است به مجموعه‌ای از شرایط که به سهم الارث یا موضوع عقد ارتباط دارند، توجه داشته باشید. فراموش نکنید که بدون در نظر گرفتن این شرایط، نمی‌توانید یک رابطه حقوقی بدون دغدغه را تجربه کنید.

وجود سهم الارث در هنگام تنظیم عقد

زمانی که نمونه فرم مبایعه نامه فروش سهم الارث را تنظیم می‌کنید، باید از وجود سهم الارث اطمینان داشته باشید. فروش سهم، ممکن است قبل از تقسیم ارث یا بعد از آن انجام شود. در هر صورت مال موضوع سهم الارث باید وجود داشته و مالکیت آن به شخص متوفی یا شخص وارث تعلق داشته باشد. توجه داشته باشید که وراث یا شخص فوت شده، مالکیت مال را به سایر اشخاص، منتقل نکرده باشند. در اکثر اوقات مشاهده می‌کنیم که در جلسه تقسیم ارث قبل از فوت ، مالکیت اموال به اشخاص دیگری منتقل می‌شود. در این صورت، هر گونه انتقال مال توسط سایر ورثه، مصداق فروش مال غیر یا معامله فضولی است و نه تنها برای فروشنده بلکه برای شخص دریافت کننده نیز مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

مالیت داشتن موضوع عقد

معیار شناسایی مالیت، عرف است. بسیاری از اوقات مشاهده می‌کنیم که مالی نزد تعدادی از اشخاص، ارزش مادی دارد در حالی که برای سایر افراد، چنین نیست. به هر حال اگر سهم الارث موضوع نمونه مبایعه نامه فروش سهم الارث ، برای طرفین عقد، مالیت داشته باشد، امکان معامله آن وجود دارد، مانند فروش عکس خانوادگی قدیمی به یکی از وراث که به نظر می‌رسد معامله آن، مشکلی را برای ورثه به همراه نخواهد داشت.

قابل فروش بودن سهم الارث

این شرط در اکثر اوقات توسط ورثه رعایت خواهد شد. به هر حال موضوع متن مبایعه نامه فروش سهم الارث ، یک مال قانونی و شرعی است و در نتیجه وراث، می‌توانند برای نقل و انتقال آن اقدام کنند.

معین بودن موضوع متن مبایعه نامه فروش سهم الارث

زمانی که عقد فروش را تنظیم می‌کنید، دقیقا مشخص کنید که قصد انتقال سهم الارث خود از کدام یک از اموال را دارید؟ مال موضوع نمونه فرم مبایعه نامه فروش سهم الارث ، نباید مبهم باشد. علاوه بر این، فروشنده باید قدرت بر تسلیم عین موضوع عقد را داشته باشد. فرقی ندارد که این مال، به وسیله فروشنده به شخص دریافت کننده تقدیم شود یا شخص دریافت کننده، مسئولیت تسلط بر مال را به عهده گیرد.

متن مبایعه نامه فروش سهم الارث

شرایط اساسی برای صحت عقد

بر اساس ماده ۱۹۰ قانون مدنی ایران: «برای صحت هر معامله، شرایط زیر اساسی است:

  1. قصد
  2. رضا
  3. اهلیت
  4. معین بودن موضوع معامله
  5. مشروعیت جهت معامله»

قصد تنظیم مبایعه نامه فروش سهم الارث

اشاره کردیم که هر یک از طرفین، باید قصد ایجاد رابطه حقوقی را داشته باشند. به عبارت دیگر تصمیم هر یک از طرفین باید قطعی باشد و معامله، با اراده‌ای آزاد، انجام شود. در نتیجه ایجاب و قبول هر یک از طرفین در متن عقد با امضای آن تحقق خواهد یافت و بدون وجود این مساله، رابطه حقوقی ایجاد نخواهد شد. توجه داشته باشید که انعقاد عقد در شرایط مستی، خواب آلودگی یا در شرایطی که شخص، از سلامتی کامل عقل بهره مند نیست (مانند وجود حالت جنون)، به دلیل مخدوش بودن یا عدم وجود قصد، امکان پذیر نیست.

رضا

منظور از رضا، تمایل شخص برای ایجاد رابطه حقوقی است. شخص باید رضایت باطنی برای ورود به این رابطه را داشته باشد. در غیر این صورت، به دلیل مخدوش بودن یا عدم وجود رضا، عقد تنظیم شده، غیر نافذ خواهد بود. به همین دلیل است که تنظیم نمونه مبایعه نامه فروش سهم الارث ، در شرایطی که شخص، موضوع تهدید یا اکراه قرار گیرد، قانونی نیست. در صورت تحقق این مساله، شخص موضوع اکراه، می‌تواند بعد از تنظیم عقد، عدم رضایت خود را به مرجع قضایی صالح اعلام کند. در این صورت، امکان ابطال تقسیم نامه ارث وجود دارد.

اهلیت

منظور از اهلیت معاملاتی، شایستگی شخص برای تصرف در اموال و حقوق شخصی او است. این اصطلاح، سه مورد زیر را شامل می‌شود:

  1. بلوغ
  2. عقل
  3. رشادت

در صورت بهره مندی از این صفات، اشخاص می‌توانند به راحتی اقدامات حقوقی را به انجام رسانند. در غیر این صورت، انتقال سهم الارث منوط به وجود شرایط خاصی است که در مطلب فروش سهم الارث محجور ، آن‌ها را بررسی کردیم.

معین بودن موضوع معامله

بیان کردیم که به موضوع نمونه فرم مبایعه نامه فروش سهم الارث ، باید به صورت کاملا دقیق اشاره شده باشد. جهل نسبت به موضوع یا مردد بودن آن، می‌تواند به بطلان عقد یا تحقق سایر اتفاقات در آینده منجر شود.

مشروعیت جهت معامله

منظور از جهت معامله، انگیزه شخص برای ایجاد رابطه حقوقی است. هیچ ضرورتی برای اعلام جهت یا انگیزه انجام معامله وجود ندارد. با این وجود، اگر قصد اشاره به انگیزه را دارید، حتما به مشروعیت آن توجه داشته باشید تا بتوانید از بطلان عقد خود، جلوگیری کنید، به عنوان مثال انگیزه سکونت در ملک، کاملا قانونی است و بیان آن، مشکلی را برای شما به همراه نخواهد داشت.

پیشنهاد ما

برای ارتباط با وکیل ارث و به اشتراک گذاشتن سوالات و مباحث خود با این شخص متخصص، می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای مرجع تخصصی ارث (دادازما)، بهره مند شوید. کافی است بر روی مشاوره حقوقی تلفنی بزنید و درخواست خود را ثبت کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *