مالیات بر ارث طلا

مالیات بر ارث طلا یکی از انواع دیون قانونی است که در دسته مالیات بر ارث قرار می‌گیرد. بعد از فوت اشخاص، اموالی به عنوان میراث از آن‌ها باقی می‌ماند. تا قبل از تقسیم یا انتقال این دسته از اموال، دیون قانونی تعیین شده در متن قانون، از آن‌ها کسر خواهد شد. در نتیجه وراث برای تقسیم اموال متوفی بین خود، وظیفه دارند این دیون قانونی را به صاحبان آن‌ها پرداخت کنند.

یکی از دیونی که به اموال شخص فوت شده تعلق می‌گیرد مالیات بر ارث است. این مالیات، تمام اموال شخص متوفی به جز مواردی که در مبحث معافیت مالیات ارث بیان شده است را شامل می‌شود.

مبحث امروز ما به مالیات بر ارث طلا اختصاص دارد. قانون گذار در کنار سایر اموال، طلا و جواهرات را نیز مشمول مالیات بر ارث دانسته است. در واقع هر یک از متون قانونی، درصدهای خاصی را برای مالیات موضوع این نوشتار تعیین کرده‌اند و وراث نیز با در نظر گرفتن همین درصدهای قانونی، این مالیات را پرداخت می‌کنند.

قوانین مالیاتی حاکم بر مالیات بر ارث طلا

به طور کلی در حال حاضر، دو متن قانونی وجود دارند که مباحث مربوط به مالیات بر ارث را مورد بررسی قرار می‌دهند:

  1. قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶
  2. اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴

قانون مالیات‌های مستقیم سابق برای وراثی کاربرد دارد که مورث خود را قبل از تاریخ ۱۳۹۵/۱/۱ از دست داده‌اند. بنابراین در صورتی که وراث این دسته از متوفیان، تصمیم داشته باشند برای پرداخت مالیات بر ارث اقدام کنند، موظف هستند میزان مالیات را با توجه به این قانون، به اداره امور مالیاتی بپردازند و در نتیجه امکان انتخاب قانون اصلاح شده توسط آن‌ها وجود ندارد.

مطابق متن قانون سابق، وراث موظف بودند حداکثر تا شش ماه بعد از فوت متوفی، برای تقدیم اظهارنامه مالیاتی به اداره امور مالیاتی مراجعه کنند. در صورت عدم مراجعه، جریمه مالیات بر ارث به آن‌ها تعلق می‌گرفت.

از طرف دیگر امکان پرداخت مالیات بر ارث طلا به صورت جداگانه وجود نداشت. به عنوان مثال در صورتی که متوفی، علاوه بر طلا، اموال دیگری نیز داشت، وراث وظیفه داشتند مالیات بر ارث تمام اموال را به صورت همزمان به دولت پرداخت کنند. همچنین دریافت گواهی حصر ورثه تا قبل از پرداخت مالیات بر ارث کل اموال، امکان پذیر نبود. به همین دلیل، مشاهده می‌کنیم که در زمان حاکمیت این قانون بر اموال کلیه متوفیان، فرار از مالیات بر ارث ، بسیار رایج بود.

ادامه بررسی متن قوانین حاکم

در مقابل قانون سابق، قانون اصلاح شده برای متوفیانی کاربرد دارد که بعد از تاریخ ذکر شده، از دنیا رفته‌اند. بر اساس این قانون، میزان مالیات بر ارث طلا با توجه به درصدی خاص و جدا از سایر اموال محاسبه و پرداخت می‌شود. در حقیقت قانون گذار در متن قانون اصلاح شده، درصدهای خاصی را برای هر یک از اموال شخص فوت شده در نظر گرفته است.

علاوه بر این، برای دریافت گواهی حصر ورثه، هیچ محدودیتی وجود ندارد. در واقع وراث می‌توانند بدون ارائه هیچ گونه سندی، درخواست صدور گواهی مزبور را در شورای حل اختلاف مطرح کنند. البته وراث مشمول این قانون، موظف هستند قبل از تقسیم یا انتقال هر یک از اموال، برای پرداخت مالیات بر ارث اقدام کنند. به عنوان مثال در صورتی که ورثه تصمیم بگیرند طلای متوفی را به شخص دیگری انتقال دهند، ابتدا وظیفه دارند مالیات بر ارث طلا را پرداخت کنند و سپس اقدامات لازم برای خرید و فروش یا مصالحه طلا را انجام دهند.

توجه داشته باشید که مطابق متن قانون اصلاح شده، وراث می‌توانند حداکثر تا یک سال بعد از فوت متوفی، برای تقدیم ورقه اظهار اقدام کنند. البته در صورت عدم تحویل سند مذکور در زمان تعیین شده، جریمه‌ای به ورثه تعلق نمی‌گیرد.

محاسبه مالیات بر ارث طلا

میزان مالیات بر ارث طلا

در این قسمت از نوشتار خود، قصد داریم به درصدهای تعیین شده در خصوص مالیات بر ارث طلا اشاره کنیم. همانطور که بیان کردیم، هر یک از قوانین مالیاتی، طریقه خاصی را برای محاسبه این مالیات در نظر گرفته‌اند. در ادامه این قوانین را از نظر میزان مالیات، بررسی می‌کنیم.

قانون سابق

درصد گذاری متن قانون سابق، تابع ارزش معاملاتی اموال شخص متوفی است. به عبارت دیگر قانون گذار با در نظر گرفتن بازه‌های ارزشی، درصدهای خاصی را برای هر طبقه از وراث تعیین کرده است. در ادامه مالیات بر ارث طلا و سایر اموال شخص فوت شده را بررسی می‌کنیم.

ارزش اموال حداکثر ۵ میلیون تومان

  1. وراث حاضر در طبقه اول: ۵ درصد
  2. وراث حاضر در طبقه دوم: ۱۵ درصد
  3. وراث حاضر در طبقه سوم: ۳۵ درصد

ارزش اموال حداقل ۵ میلیون تومان و حداکثر ۲۰ میلیون تومان

  1. ورثه تعیین شده در طبقه اول: ۱۵ درصد
  2. ورثه تعیین شده در طبقه دوم: ۲۵ درصد
  3. ورثه تعیین شده در طبقه سوم: ۴۵ درصد

ارزش اموال حداقل ۲۰ میلیون تومان و حداکثر ۵۰ میلیون تومان

  1. ورثه طبقه اول: ۲۵ درصد
  2. ورثه طبقه دوم: ۳۵ درصد
  3. ورثه طبقه سوم: ۵۵ درصد

ارزش اموال مازاد بر ۵۰ میلیون تومان

  1. طبقه اول: ۳۵ درصد
  2. طبقه دوم: ۴۵ درصد
  3. طبقه سوم: ۶۵ درصد

مالیات بر ارث طلا در قانون اصلاح شده

با توجه به اینکه قانون گذار، برای مالیات بر ارث طلا ، درصدهای جداگانه‌ای را تعیین کرده است، میزان درصدهایی که در ادامه بیان می‌شوند، نسبت به مالیات سایر اموال تفاوت دارند. به هر حال میزان مالیات اختصاص یافته به هر یک از طبقات وراث، به شرح زیر هستند:

  1. مالیات بر ارث طلا نسبت به طبقه اول وراث: ۱۰ درصد
  2. مالیات بر ارث طلا نسبت به طبقه دوم وراث: ۲۰ درصد
  3. مالیات بر ارث طلا نسبت به طبقه سوم وراث: ۴۰ درصد

پیشنهاد ما

شما می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، پاسخ سوالات حقوقی و مالیاتی خود را به دست آورید. اعضای تیم حقوقی دادآزما مشتمل بر وکیل و مشاوران حقوقی، آماده ارائه خدمات به کاربران خود هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *