انحصار وراثت در سامانه ثنا

انحصار وراثت در سامانه ثنا یک راه مناسب برای وراثی است که قصد دارند برای انحصار وراثت اقدام کنند اما زمان کافی برای انجام مراحل به صورت حضوری ندارند. به عبارت دیگر انحصار وراثت ثنا نوعی انحصار وراثت آنلاین است که زمینه را برای دریافت سند انحصار وراثت فراهم می‌کند. در نتیجه وراث می‌توانند فرآیند ثبت درخواست را در منزل و از طریق اینترنت به انجام رسانند.

در مطلب امروز، به نکات مهم انحصار وراثت الکترونیکی یا انحصار وراثت در سامانه ثنا اشاره می‌کنیم. البته قبل از بررسی این مساله، ضروری است کلیاتی را در زمینه انحصار وراثت بیان کنیم.

منظور از انحصار وراثت چیست؟

انحصار وراثت یک سند حقوقی است که توسط شورای حل اختلاف تنظیم می‌شود. این سند، با توجه به درخواست وراث یا سایر اشخاص صاحب منفعت تنظیم خواهد شد. در این سند، به مشخصات کلیه وراث، نسبت آن‌ها با متوفی و میزان سهم قانونی آن‌ها اشاره شده است.

اهمیت دریافت سند

بدون دریافت سند انحصار وراثت، انجام اقدامات حقوقی نیز منتفی خواهد بود. به عبارت دیگر در هر مقطع زمانی که وراث، قصد فروش سهم الارث یا تقسیم ارث را دارند، وجود سند انحصار وراثت ضروری است. بدون دریافت این سند، امکان مراجعه به ادارات و همچنین مراجع حقوقی همچون دادگاه‌ها، شوراهای حل اختلاف، دفاتر ثبت اسناد رسمی و غیره وجود نخواهد داشت.

اسناد لازم برای انحصار وراثت

ورثه وظیفه دارند مجموعه‌ای از اسناد را برای دنبال کردن فرآیند انحصار وراثت، به همراه داشته باشند. این اسناد، به شرح زیر هستند:

  1. گواهی فوت
  2. شناسنامه متوفی
  3. شناسنامه وراث
  4. استشهادیه محضری
  5. وصایای شخص فوت شده
  6. عقدنامه یا رونوشت آن
  7. فرم ۱۹ مالیات بر ارث برای وراث مشمول قانون سابق

انحصار وراثت آنلاین

عنوان انحصار وراثت آنلاین ، برای دو مساله متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  1. مراجعه به سامانه الکترونیکی برای دریافت گواهی فوت
  2. ثبت درخواست انحصار وراثت در سامانه ثنا

هر یک از این موارد را جداگانه بررسی می‌کنیم.

انحصار وراثت آنلاین

انحصار وراثت الکترونیکی برای دریافت گواهی فوت

مفهوم گواهی فوت برای وراث مشخص است. کلیه وراث موظف هستند حداکثر تا ۱۰ روز بعد از وفات متوفی، برای دریافت گواهی فوت اقدام کنند. امکان دریافت آنلاین این گواهی، در تهران و اکثر شهرستان‌های ایران وجود دارد. کافی است به سامانه زیر مراجعه کنید و درخواست صدور گواهی فوت را به ثبت رسانید:

death.sabteahval.ir

توجه داشته باشید که وب سایت اشاره شده تنها برای صدور گواهی فوت کاربرد دارد و با انحصار وراثت در سامانه ثنا متفاوت است. در حقیقت این وب سایت، ارتباطی با سند انحصار وراثت ندارد.

انحصار وراثت آنلاین ثنا

سامانه ثنا یک وب سایت دولتی است که با مراجعه به آن می‌توانید درخواست خود را برای صدور سند انحصار وراثت به ثبت رسانید. اقدام ورثه در سامانه ثنا مشابه اقدامی است که در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می‌شود. بنابراین شما می‌توانید با مراجعه به دامنه زیر، برای ثبت انحصار وراثت ثنا اقدام کنید:

adliran.ir

البته ثبت درخواست در این سامانه، به معنای ثبت نام قطعی برای دریافت سند انحصار وراثت نیست. بنابراین ورثه موظف هستند مجددا به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند. نکته مهم این است که مراجعه به معنای انجام دوباره اقدامات قبل نیست. به هر حال وراث، ثبت نام اولیه برای دریافت سند انحصار وراثت را به انجام رسانده‌اند. در این گام، دفتر خدمات الکترونیک قضایی هویت هر یک از وراث را بررسی می‌کند. علاوه بر این، ارائه امضای الکترونیکی از سوی هر یک از وراث الزامی است. بدون وجود امضای الکترونیک، دادخواست تنظیم شده در این دفتر، اعتبار قانونی ندارد. ثبت امضا ، ارتباط مستقیمی با قصد هر یک از وراث دارد. در نتیجه بدیهی است که دادخواستی که قصد وراث را به همراه ندارد، معتبر نخواهد بود.

مزیت انحصار وراثت در سامانه ثنا

سوالی که ممکن است توسط وراث مطرح شود، مزایای ثبت درخواست در سامانه ثنا است. چه دلیلی دارد که درخواست خود را در این وب سایت به ثبت رسانیم در حالی که دفاتر خدمات قضایی نیز همین اقدام را انجام می‌دهند؟

اشاره کردیم که یکی از دغدغه‌های وراث برای دریافت سند انحصار وراثت، عدم اتلاف وقت و دریافت سند در سریع‌ترین زمان است. عدم ثبت درخواست و واگذاری این وظیفه به دفتر خدمات قضایی نیز منجر به اتلاف وقت وراث خواهد شد. به هر حال، اشخاص متعدد دیگری نیز در دفترخانه حضور دارند و البته دفترخانه نیز موظف است کلیه اسناد و مدارکی که توسط وراث تقدیم می‌شود را بررسی کند. بدیهی است بررسی کلیه این مسائل نیازمند زمان کافی است و ممکن است روزهای متعدد را به خود اختصاص دهد. به همین علت، پیشنهاد می‌کنیم که انحصار وراثت در سامانه ثنا یا انحصار وراثت غیر حضوری را در اولویت قرار دهید تا به جز احراز هویت، ثبت امضا و انتظار کشیدن برای ثبت درخواست در روزنامه کثیرالانتشار، دغدغه دیگری نداشته باشید.

پیشنهاد ما

مشاوره با وکیل ارث یکی از مهم‌ترین خدماتی است که توسط تیم متخصص دادازما به کاربران ارائه می‌شود. شما می‌توانید پاسخ سوالات خود را از طریق مشورت با وکلا و حقوقدانان این مرجع تخصصی به دست آورید و اقدامات حقوقی را به راحتی دنبال کنید. برای بهره مندی از این خدمات، بر روی مشاوره حقوقی تلفنی بزنید.

علاوه بر این، شما می‌توانید تقسیم نامه ارث را از طریق عکس زیر دریافت کنید.

نمونه تقسیم نامه ارث

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *