انحصار وراثت المثنی

بعد از انجام فرآیند انحصار وراثت ، یک سند حقوقی تنظیم می‌شود و در اختیار ورثه قرار می‌گیرد. وراث، با استفاده از این سند می‌توانند اقدامات حقوقی همچون تقسیم ارث ، فروش ارث و غیره را به انجام رسانند. با این وجود، ممکن است به دلایل مختلفی همچون گم شدن سند انحصار وراثت، مخدوش شدن آن، مخفی شدن توسط سایر اشخاص و غیره، اشخاص دیگر بخواهند برای انجام فرآیند انحصار وراثت المثنی اقدام کنند.

انحصار وراثت مجدد ، ساده‌تر از درخواست اولیه برای صدور سند است. بنابراین در مطلب امروز، فرآیند دریافت انحصار وراثت المثنی را بعد از شرح کلیاتی در خصوص انحصار وراثت، بررسی می‌کنیم.

هدف از دریافت انحصار وراثت

برای انجام کلیه اقدامات حقوقی مانند خرید و فروش اموال و غیره، به سند انحصار وراثت نیاز داریم. در حقیقت در این سند حقوقی، به مشخصات هر یک از وراث، نسبت فامیلی آن‌ها با متوفی و میزان سهم هر نفر اشاره شده است. بنابراین با وجود این سند حقوقی، ضرورتی به ارائه سایر مدارک به بعضی از ادارات وجود نخواهد داشت.

دریافت انحصار وراثت المثنی !

در مطالب مهم دیگری نیز اشاره کردیم که اشخاص، با جمع آوری اسناد زیر، می‌توانند برای دریافت سند انحصار وراثت اقدام کنند:

  1. گواهی فوت
  2. استشهادیه محضری
  3. شناسنامه متوفی
  4. شناسنامه وراث
  5. وصایا
  6. گواهی مالیات بر ارث برای وراثی که مورثین خود را قبل از سال ۱۳۹۵ از دست داده‌اند.

با این وجود، همانطور که در ابتدای مبحث نیز بیان کردیم، به دلیل وجود مشکلاتی همچون مخدوش شدن یا آسیب دیدن سند انحصار وراثت، گم شدن یا پنهان شدن آن توسط عده‌ای از وراث و غیره، سایر ورثه یا سایر ذی نفعان می‌توانند برای دریافت انحصار وراثت المثنی اقدام کنند. در این حالت، به دلیل انجام اقدامات ضروری در گام اول، انحصار وراثت مجدد ، به سادگی تحقق خواهد یافت.

فرآیند دریافت انحصار وراثت المثنی

اگر قصد دارید برای انحصار وراثت مجدد اقدام کنید، باید اسنادی همچون شناسنامه وراث، گواهی فوت و شناسنامه متوفی را به همراه داشته باشید. بعد از ارائه این اسناد به شورای حل اختلاف صالح، شورا، مدارک را با آنچه از قبل ثبت کرده است، مقایسه می‌کند. بعد از تطبیق مدارک، سند انحصار وراثت المثنی صادر خواهد شد.

در صورتی که گواهی فوت را در این مدت از دست داده‌اید یا در دسترس شما نیست، می‌توانید آن را از وب سایت سازمان ثبت احوال دریافت کنید. علاوه بر این، اگر در دسترسی به شناسنامه شخص فوت شده، با مشکل مواجه هستید یا سایر وراث، آن را در اختیار شما قرار نمی‌دهند، می‌توانید بعد از اقامه دعوا در دادگاه و صدور رای توسط این مرجع قانونی، شناسنامه دیگری را از سازمان ثبت احوال دریافت کنید. تشخیص لزوم صدور شناسنامه، با دادگاه خواهد بود. همچنین صدور این شناسنامه، توسط سازمان ثبت احوال انجام خواهد شد. در این شناسنامه، به فوت مورث نیز اشاره می‌شود.

پیشنهاد ما

سوالات حقوقی خود در زمینه انحصار وراثت المثنی را با کارشناسان و وکلای مرجع تخصصی ارث (دادازما)، به اشتراک بگذارید. برای استفاده از خدمات مشاوره‌ای، بر روی مشاوره حقوقی تلفنی بزنید.

همچنین می‌توانید بر روی عکس زیر بزنید و تفاهم نامه تقسیم ارث را دریافت کنید.

نمونه تقسیم نامه ارث

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *