تفاهم نامه تقسیم ارث

تفاهم نامه تقسیم ارث نوعی عقد صلح است که بین وراث متوفیان تنظیم می‌شود. برای تقسیم ارث ، راه‌های متفاوتی تعیین شده است. در حقیقت ورثه می‌توانند وظیفه تنظیم عقد را به یک وکیل یا حتی مراجع قضایی واگذار کنند. به هر حال در حال حاضر دو روش زیر، کاربرد بیشتری برای تقسیم اموال دارند:

  1. تقسیم ارث قانونی یا تقسیم ارث توافقی با تنظیم تفاهم نامه تقسیم ارث
  2. تقسیم ارث توسط دادگاه

با توجه به توضیحات بالا، متن تفاهم نامه تقسیم ارث ممکن است با در نظر گرفتن متن قوانین یا اتفاق نظر ورثه تنظیم شود. تنظیم این عقد، مزایای متعددی را به همراه دارد، به عنوان مثال استفاده از این تفاهم نامه، هزینه‌های بسیار اندکی را برای ورثه شخص فوت شده ایجاد می‌کند. همچنین با تهیه این عقد، در زمان، به عنوان مهم‌ترین سرمایه، صرفه جویی می‌شود.

ویژگی‌های متن تفاهم نامه تقسیم ارث

متن تفاهم نامه تقسیم ارث ویژگی‌های خاصی دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  1. لازم بودن
  2. معین بودن

لازم بودن متن تفاهم نامه تقسیم ارث

منظور از لازم بودن یک عقد، غیر قابل فسخ بودن آن توسط هر یک از طرفین است. در حقیقت، عقود لازم، تنها با توافق طرفین یا وجود خیار فسخ، از بین می‌روند. به همین دلیل است که تنظیم این عقد، اطمینان را برای وراث به همراه دارد. در حقیقت آن‌ها یقیین دارند که سایر وراث، بدون دلیل قانونی، حق بهم زدن متن تفاهم نامه تقسیم ارث را ندارند.

معین بودن متن تفاهم نامه تقسیم ارث

معین بودن یک عقد به این معنا است که شرایط، نکات و اصولی که باید در متن آن رعایت شود، در قوانین بیان شده است. بنابراین طرفین موظف هستند با در نظر گرفتن متن قوانین، با یکدیگر به توافق برسند. به عبارت دیگر مطابق ماده ۱۰ قانون مدنی ایران، کلیه توافقات طرفین که مغایر با شرع و قانون نباشد، محترم است و مراجع قضایی نیز موظف هستند این توافقات را مد نظر قرار دهند.

شرایط و نکات مهم متن تفاهم نامه تقسیم ارث

در تنظیم عقد موضوع این نوشتار، ضروری است به مجموعه‌ای از نکات و شرایط قانونی توجه داشته باشید. مهم‌ترین شرایط برای صحت عقد در ماده ۱۹۰ قانون مدنی بیان شده است. همچنین نکات مهمی در بخش عقد صلح تعیین شده است و لازم است که به آن‌ها نیز اشاره کنیم.

قصد تنظیم متن تفاهم نامه تقسیم ارث

اولین شرط برای صحت هر عقد، قصد واقعی برای تنظیم آن است. مطابق ماده ۱۹۱ قانون مدنی: «عقد محقق می‌شود به قصد انشا به شرط مقرون بودن بر چیزی که دلالت بر قصد داشته باشد.» بنابراین در فرضی که وراث، به وسیله امضا و اثرانگشت، قصد خود را ابراز می‌کنند، به نظر می‌رسد که این شرط، رعایت شده است.

رضا

یکی از مهم‌ترین شروط برای صحت متن تفاهم نامه تقسیم ارث ، وجود رضای نفسانی برای ورثه شخص فوت شده است. منظور از رضای نفسانی، تمایل واقعی هر یک از ورثه برای تقسیم اموال شخص فوت شده است. در غیر این صورت، عقد تنظیم شده غیر نافذ خواهد بود. بسیاری از اوقات مشاهده می‌کنیم که متن تفاهم نامه تقسیم ارث ، بدون حضور یکی از ورثه تنظیم می‌شود. به یاد داشته باشید که در صورت تنظیم عقد بدون حضور یکی از ورثه شخص فوت شده، عقد تنظیم شده باطل خواهد بود. علاوه بر این، هر عاملی که رضای طرفین را مخدوش کند، نفوذ عقد را نیز از بین می‌برد. به عنوان مثال اکراه، یکی از این موارد است.

اهلیت

منظور از واژه اهلیت، شایستگی شخص برای تصرف در حقوق و اموال او است. در حقیقت اگر شخص، ویژگی‌های خاصی داشته باشد که او را از سایر اشخاص تمایز می‌دهد، تصرف او در اموال، تحت نظر ولی یا قیم انجام می‌شود. این ویژگی‌ها نیز به شرح زیر هستند:

  1. صغر
  2. سفاهت
  3. جنون

منظور از صغر، خردسال بودن وارث است. تا قبل از رسیده به سن بلوغ که در ماده ۱۲۱۰ قانون مدنی به آن اشاره شده است، عنوان صغیر نسبت به اشخاص در نظر گرفته می‌شود. البته توجه داشته باشید که برای تصرف در حقوق و اموال، رشید بودن شخص نیز الزامی است. به همین دلیل است که تبصره ۲ ماده ۱۲۱۰ اشاره می‌کند که بعد از بلوغ، باید رشد شخص اثبات شود تا بتواند در اموال خود تصرف کند.

در نهایت اگر به وسیله حکم دادگاه، جنون یکی از وراث، تشخیص داده شود، امکان تقسیم اموال وجود نخواهد داشت. در حقیقت، با فرض حضور صغیر، سفیه یا مجنون در بین وراث، تقسیم ماترک ، زیر نظر مراجع قضایی و با حضور ولی یا قیم انجام خواهد شد.

متن تفاهم نامه تقسیم ارث

نکات عقد صلح

نکات زیادی در خصوص متن تفاهم نامه تقسیم ارث وجود دارد. در این نوشتار، به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اشتباه

مطابق ماده ۷۶۲ قانون مدنی، هر گونه اشتباه در خصوص موضوع و شخص طرف متن تفاهم نامه تقسیم ارث ، منجر به بطلان عقد می‌شود. فرض کنید ورثه قصد تقسیم ارث زمین کشاورزی را دارند. آن‌ها موافق تقسیم قطعه‌ای هستند که در تهران قرار دارد. با این وجود، در هنگام تقسیم، زمین واقع در مازندران تقسیم می‌شود. در این صورت، تقسیم نامه تنظیم شده بین وراث، باطل خواهد بود. همچنین در صورتی که متن تفاهم نامه تقسیم ارث با حضور شخصی انجام شود که سایر ورثه گمان می‌کنند او نیز یکی از وراث است، عقد تنظیم شده، اعتبار ندارد.

اکراه

بر اساس ماده ۲۰۲ قانون مدنی: «اکراه به اعمالی حاصل می‌شود که موثر در هر شخص با شعوری بوده و او را نسبت به جان، مال یا آبروی خود تهدید کند. از نظر عرف، این تهدید نباید قابل تحمل باشد. در مورد اعمال اکراه آمیز، سن، شخصیت، اخلاق، مرد یا زن بودن شخص باید در نظر گرفته شود.»

بنابراین در صورتی که یکی از ورثه یا حتی شخص ثالث، وارث دیگر را تهدید به امضای عقد کند و وارث نیز بدون رضایت نفسانی، این اقدام را انجام دهد، عقد تنظیم شده غیر نافذ خواهد بود. عدم نفوذ عقد نیز به این معنا است که تا زمانی که شخص، اجرای عقد را اجازه ندهد، عقد تنظیم شده، اثر حقوقی نخواهد داشت.

تدلیس

منظور از تدلیس، فریب کاری یا ارتکاب عملیات فریب کارانه است. این مساله زمانی محقق می‌شود که یکی از وراث، به واسطه گفتار یا رفتار یکی از ورثه یا شخص ثالث، برای امضای عقد اقدام کند. توجه داشته باشید که در صورت تحقق تدلیس، شخص زیان دیده یا فریب خورده، می‌تواند برای فسخ عقد اقدام کند.

یک پیشنهاد حقوقی!

شما می‌توانید تنظیم اختصاصی عقد خود را به ما بسپارید. تیم حقوقی مرجع تخصصی ارث (دادازما) با آگاهی از متن قوانین، شما را در تقسیم عادلانه اموال متوفی همراهی می‌کنند. برای استفاده از این خدمات، بر روی تنظیم اوراق قضایی بزنید.

همچنین می‌توانید سوالات و مباحث حقوقی خود را با وکلا و کارشناسان حقوقی ما به اشتراک بگذارید. برای بهره مندی از این خدمات نیز می‌توانید بر روی مشاوره حقوقی تلفنی بزنید.

قراردادهای کاربردی دادازما

در این قسمت از مطلب، به قراردادهایی اشاره می‌کنیم که تا امروز، توسط بسیاری از کاربران دادازما مورد استفاده قرار گرفته است. شما می‌توانید توضیحات مربوط به هر یک از عقود را مطالعه و با توجه به نیاز خود، عقد مناسب را دریافت کنید.

قسمت بندی اموال قبل از فوت!

اگر تصمیم دارید اموال مورث را قبل از فوت او بین خود تقسیم و از هر گونه اختلافی که ممکن است در آینده ایجاد شود جلوگیری کنید، بر روی عکس زیر بزنید.

نمونه تقسیم نامه قبل از فوت

تقسیم اموال بعد از وفات!

بر روی عکس زیر بزنید و تقسیم نامه ارث را دریافت کنید. با استفاده از این سند می‌توانید اموال خود را به صورت قانونی یا با توجه به توافق صورت گرفته، بین خود تقسیم کنید.

نمونه تقسیم نامه ارث

انتقال سهم الارث!

در صورتی که تصمیم دارید برای انتقال سهم الارث خود اقدام کنید، سند زیر دقیقا مناسب شما است. این انتقال ممکن است با دریافت وجه یا بدون دریافت آن و به صورت مجانی انجام شود.

نمونه صلح نامه سهم الارث

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *