اعتبار تقسیم نامه ارث

اعتبار تقسیم نامه ارث یکی از موضوعاتی است که ممکن است در مجلس تقسیم ارث مطرح شود. با فوت مورث، ورثه او می‌توانند با تنظیم تقسیم نامه ارث ، برای تقسیم ارث قانونی یا تقسیم ارث توافقی اقدام کنند. در حالی که در اکثر اوقات، تقسیم اموال با تنظیم این سند قانونی انجام می‌شود، سوالات زیادی همچون اعتبار تقسیم نامه در ارث مطرح خواهد شد. به هر حال ممکن است اموالی که موضوع این عقد قانونی قرار می‌گیرند، ارزش زیادی داشته باشند و اطمینان از اعتبار عقد، برای وراث شخص فوت شده بسیار اهمیت دارد.

با در نظر گرفتن توضیحات بالا، در این مطلب، قصد داریم اعتبار تقسیم نامه ارث را بررسی کنیم. همه ما اطلاع داریم که تقسیم ارث توسط دادگاه نیز می‌‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای تقسیم اموال انتخاب شود. با این وجود، هزینه و زمانی که صرف این راه می‌شود، محبوبیت آن را کاهش می‌دهد.

یک نگرانی از جنس اعتبار!

مخاطبانی که مطلب امروز را می‌خوانند، ممکن است اموال را بعد از فوت تقسیم نکرده باشند. احتمال زیادی وجود دارد که تقسیم ارث قبل از فوت انجام شده باشد. با این وجود نمی‌توان ادعا کرد که ورثه‌ای که بعد از فوت، برای تقسیم اموال اقدام می‌کنند، در خصوص اعتبار تقسیم نامه ارث ، هیچ گونه نگرانی ندارند.

بنابراین هر یک از فروض اشاره شده را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم. البته قبل از بررسی این موارد، لازم است به یکی از ویژگی‌های مهم این سند حقوقی اشاره کنیم؛ یک ویژگی خاص که با اعتبار تقسیم نامه ارث نیز ارتباط نزدیکی دارد.

عقد لازم

بر اساس اصل لزوم، در فرضی که عقدی به صورت صحیح تنظیم می‌شود، اصل بر این است که بین طرفین، لازم الاتباع است و در نتیجه آن‌ها نمی‌توانند عقد را بهم بزنند. در حقیقت اصل بر لازم بودن یک عقد است مگر آنکه جایز بودن آن، در متن قوانین بیان شده باشد. بنابراین در فرضی که اختیارات قانونی وجود نداشته باشد یا طرفین برای اقاله عقد با یکدیگر به توافق نرسند، می‌توان گفت که خروج از عقد تنظیم شده یا بهم زدن آن، امکان پذیر نیست.

تقسیم نامه اموال نیز در دسته انواع عقود لازم قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر بعد از تنظیم آن به شیوه‌ای صحیح، هیچ یک از ورثه نمی‌توانند ادعای خروج از عقد را داشته باشند، مگر آنکه دیگران نیز با از اعتبار انداختن عقد موافقت کنند یا شخص اشاره شده، با اختیارات قانونی، عقد را فسخ کند.

اعتبار تقسیم نامه در ارث

اعتبار تقسیم نامه ارث قبل از وفات

در مطالب گوناگون بیان کرده‌ایم که مفهوم ارث، بعد از وفات مورث محقق می‌شود. در حقیقت تا قبل از وفات مورث، اموال، به خود او تعلق دارد و ورثه نمی‌توانند او را مجبور کنند که برای تقسیم آن‌ها اقدام کند. با توجه به توضیحات بالا، این مبحث مطرح می‌شود که اعتبار تقسیم نامه ارث قبل از وفات چه وضعیتی دارد؟

همانطور که گفتیم، تقسیم اموال در این وضعیت و امضای سند به عنوان دریافت سهم قانونی، نمی‌تواند اعتباری را به همراه داشته باشد. در واقع مالک می‌تواند با تنظیم عقد صلح، اموال خود را به هر یک از ورثه منتقل کند به طوری که مالکیت این اموال، حتی بعد از وفات نیز به ورثه تعلق داشته باشد، اما هر گونه تنظیم نوشتار که نشان دهنده اظهار وارث مبنی بر دریافت سهم قانونی است، به دلیل مردود بودن موضوع، اعتباری نخواهد داشت.

نتیجه این مساله نیز امکان دریافت مجدد سهم قانونی بعد از فوت مورث است. به عبارت دیگر، این احتمال وجود دارد که وارث، قبل از وفات مورث نیز مبلغی را دریافت کرده باشد اما با این وجود، حق اقامه دعوا برای دریافت سهم را خواهد داشت.

اعتبار تقسیم نامه ارث بعد از وفات

اعتبار تقسیم نامه در ارث با تنظیم صحیح این عقد، حفظ خواهد شد. توجه داشته باشید که هر یک از وراث شخص فوت شده باید عقد تنظیم شده را امضا کنند. در اکثر اوقات مشاهده می‌کنیم که بعضی از وراث در جلسه تقسیم اموال حضور ندارند و با این وجود، اموال متوفی بین ورثه تقسیم می‌شود. نباید این اقدام را انجام دهید! وارثی که غایب است، به دلیل عدم اعتبار تقسیم نامه ارث ، هر زمانی می‌تواند علیه شما اقامه دعوا کند. همچنین حتی اگر وراث نیز حضور داشته باشند اما عقد تنظیم شده را امضا نکنند، به دلیل عدم امضای وارث، عقد تنظیم شده باطل است.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم اختصاصی عقد خود را به تیم حقوقی مرجع تخصصی ارث (دادازما) بسپارید. کارشناسان متخصص ما با آگاهی از متن قوانین، شما را در تقسیم عادلانه اموال متوفی یاری می‌دهند. برای ثبت درخواست بر روی تنظیم اوراق قضایی بزنید.

ممکن است بخواهید سوالات خود و مباحث حقوقی را به یک وکیل ارث یا کارشناس حقوقی در میان بگذارید. به شما پیشنهاد می‌دهیم که از خدمات مشاوره‌ای تیم حقوقی ما بهره مند شوید. با استفاده از این خدمات، به راحتی با یک وکیل ارث مشورت کنید و سوالات خود را با او در میان بگذارید. برای ثبت درخواست، بر روی مشاوره حقوقی تلفنی بزنید.

عقد مورد نیاز خود را دریافت کنید!

مجموعه‌ای از عقود وجود دارند که به صورت پیوسته توسط کاربران دادازما مورد استفاده قرار گرفته است. برای دسترسی آسان کاربران به این عقود و جلوگیری از صرف زمان برای گفتگو با متخصصان حقوقی در این زمینه، این عقود را به صورت دسته بندی شده قرار داده‌ایم. کافی است توضیحات مربوط به هر یک از عقود را مطالعه و سپس عقد مورد نیاز خود را دریافت کنید.

تقسیم اموال قبل از وفات مورث

شما می‌توانید از عقد زیر استفاده کنید و اموال مورث را با حضور او، بین خود تقسیم کنید. این تقسیم، از طریق انتقال اموال به وسیله مالک آن‌ها انجام خواهد شد. به عبارت دیگر شخص مالک می‌تواند با تنظیم این سند، اموال خود را به هر یک از وراث انتقال دهد. تعیین میزان سهم نیز به صلاحدید مالک انجام خواهد شد.

نمونه تقسیم نامه قبل از فوت

تقسیم اموال بعد از فوت

وراث می‌توانند اموال را با تنظیم سند زیر بین خود تقسیم کنند. این تقسیم، بعد از انحصار وراثت انجام خواهد شد. تعیین سهم با در نظر گرفتن متن قانون یا توافق وراث (بعد از اطلاع از میزان سهم قانونی) انجام می‌شود.

نمونه تقسیم نامه ارث

انتقال سهم الارث به سایر اشخاص

با استفاده از سند زیر، می‌توانید سهم الارث خود را به سایر اشخاص انتقال دهید. انتقال سهم، ممکن است با دریافت عوض یا بدون دریافت آن و به صورت مجانی انجام شود.

نمونه صلح نامه سهم الارث

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *