مالیات بر ارث ملک مسکونی

مالیات بر ارث ملک مسکونی یکی از انواع دیون قانونی است که در دسته مالیات بر ارث قرار می‌گیرد. در کنار سایر دیونی که طلبکاران از وراث متوفیان دریافت می‌کنند، مالیات بر ارث ملک مسکونی نیز از ارزش ملک متوفی کسر می‌شود و به دولت تعلق می‌گیرد. در مطلب امروز نیز قصد داریم به این نوع دین قانونی اشاره کنیم و نکات مهم حاکم بر آن را بیان کنیم. علاوه بر این، قوانین مالیاتی که برای وراث متوفیان تعیین شده است را مد نظر قرار می‌دهیم و به تفاوت‌های آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مالیات‌ها

مالیات‌ها بخش عمده‌ای از درآمدهای یک کشور را تشکیل می‌دهند. در کشور ما در کنار سایر درآمدهایی که دولت دریافت می‌کند، مالیات بر ارث یکی از منابع مهم درآمدی است. در حال حاضر مالیات‌ها به دو قسمت تقسیم می‌شوند:

  1. مالیات‌های مستقیم
  2. مالیات‌های غیر مستقیم

مالیات‌های مستقیم آن دسته از مالیات‌هایی هستند که مودیان با تقدیم اظهارنامه به دولت، آن‌ها را پرداخت می‌کنند. مالیات بر ارث ملک مسکونی ، مالیات بر درآمد، مالیات بر مستغلات و غیره در این دسته قرار می‌گیرند. در مقابل مالیات غیر مستقیم، مالیاتی است که معمولا بدون اطلاع مودیان از آن‌ها دریافت می‌شود، به عنوان مثال در حال حاضر، مالیات بر ارزش افزوده، در کنار ارزش کالاها محاسبه و از اشخاص دریافت می‌شود.

قانون مالیات بر ارث ملک مسکونی

وراثی که قصد تقسیم ارث یا انتقال اموال را دارند، موظف هستند ابتدا برای پرداخت مالیات تعیین شده برای آن‌ها اقدام کنند. در غیر این صورت، امکان تقسیم یا انتقال وجود ندارد. برای محاسبه میزان مالیات بر ارث ملک مسکونی نیز توجه به قانون حاکم بر آن بسیار با اهمیت است. در حال حاضر قانون مالیات مستقیم تنها قانونی است که نسبت به اموال شخص فوت شده حاکمیت دارد. بنابراین برای محاسبه مالیات بر اساس قانون مالیات بر ارث ملک مسکونی ، باید به متن قانون مالیات‌های مستقیم مراجعه کنیم.

البته به این نکته مهم توجه داشته باشید که میزان مالیات با در نظر گرفتن قانون تصویب شده در سال ۱۳۶۶ و قانون تصویب شده در سال ۱۳۹۴ متفاوت است. در واقع ورثه‌ای که متوفیان خود را قبل از تاریخ ۱۳۹۵/۱/۱ از دست داده‌اند، مشمول قانون تصویب شده در سال ۱۳۶۶ هستند. در مقابل وراث متوفیانی که بعد از تاریخ ذکر شده فوت کرده‌اند، مشمول اصلاحات قانونی تصویب شده در سال ۱۳۹۴ هستند.  تفاوت هر یک از قوانین را در ادامه بررسی می‌کنیم.

تفاوت قوانین مالیاتی با یکدیگر

  1. وراثی که مشمول قانون سابق هستند، موظف بودند اظهارنامه مالیات را حداکثر تا شش ماه بعد از فوت متوفی، به سازمان مالیات تقدیم کنند. در غیر این صورت برای آن‌ها جریمه مالیات بر ارث تعیین می‌شد. به عبارت دیگر در صورتی که تا به امروز، ورثه مشمول این قانون برای پرداخت مالیات اقدام نکرده باشند، موظف هستند مبلغی مازاد بر مالیات را به دولت بپردازند. در مقابل در قانون اصلاح شده تاکید شده است که ورثه وظیفه دارند ورقه اظهار را حداکثر تا یک سال بعد از فوت، به دولت تقدیم کنند. در غیر این صورت، مفاد صدر ماده ۲۶ این قانون، نسبت به آن‌ها اجرا نمی‌شود.
  2. در صورتی که ورثه مشمول قانون سابق باشند، وظیفه دارند مالیات بر ارث تمام اموال را تا قبل از دریافت گواهی حصر ورثه پرداخت کنند. تا زمانی که مالیات توسط این دسته از ورثه پرداخت نشود، امکان دریافت گواهی مذکور وجود ندارد. این در حالی است که مطابق قانون اصلاح شده، ضرورتی به پرداخت میزان مالیات بر ارث ملک مسکونی تا قبل از دریافت گواهی حصر ورثه وجود ندارد و ورثه حق دارند این گواهی را حتی در صورت عدم پرداخت مالیات، از شورای حل اختلاف دریافت کنند.

جدول مالیات بر ارث ملک مسکونی

سایر تفاوت‌های قانون مالیات بر ارث ملک مسکونی

  1. اگر وراث مشمول قانون سابق باشند، وظیفه دارند میزان مالیات کل اموال را در یک زمان به دولت بپردازند. به عبارت دیگر نحوه محاسبه مالیات بر ارث ملک مسکونی بر خلاف قانون اصلاح شده، چنین است که ارزش آن، در کنار ارزش سایر اموال شخص فوت شده در نظر گرفته می‌شود و سپس با توجه به ارزش کل اموال، درصدی تحت عنوان مالیات، در یک زمان، از ورثه دریافت خواهد شد. این در حالی است که وراث مشمول قانون اصلاح شده حق دارند مالیات هر یک از اموال شخص فوت شده را به صورت جداگانه به دولت پرداخت کنند. بنابراین در صورتی که ورثه قصد انتقال بخشی از اموال را داشته باشند، می‌توانند مالیات همان اموال را به دولت بپردازند و در آینده در خصوص سایر اموال، تصمیم گیری کنند.
  2. در متن قانون سابق، درصدهای جداگانه‌ای را برای هر یک از اموال شخص فوت شده مشاهده نمی‌کنیم بلکه همانطور که بیان کردیم، ابتدا ارزش کل اموال محاسبه می‌شود و سپس با توجه به درصدی کلی، مالیات بر ارث دریافت خواهد شد. این در حالی است که در متن قانون اصلاح شده، برای هر یک از اموال شخص فوت شده، درصد خاصی تعیین شده است و وراث حاضر در هر یک از طبقات، وظیفه دارند میزان مالیات اموال را به صورت جداگانه محاسبه و پرداخت کنند.

مالیات بر ارث ملک مسکونی چقدر است ؟

با در نظر گرفتن توضیحاتی که بیان کردیم، جدول مالیات بر ارث ملک مسکونی را در خصوص هر یک از طبقات وراث، مورد بررسی قرار می‌دهیم. این جدول، با توجه ارزش اموال و طبقات وراث، درصد گذاری شده است.

مالیات بر ارث ملک مسکونی چند درصد است ؟

میزان درصد مالیات بر ارث ملک مسکونی با توجه به قانون سابق و قانون اصلاح شده در ادامه بیان شده‌اند.

قانون سابق

  1. در صورتی که اموال، حداقل ۵ میلیون تومان ارزش داشته باشند، وراث حاضر در هر یک از طبقات، وظیفه دارند به ترتیب ۵، ۱۵ و ۳۵ درصد مالیات پرداخت کنند.
  2. اگر ارزش اموال، ۵ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان باشد، وراث حاضر در طبقه اول، ۱۵ درصد، وراث حاضر در طبقه دوم ۲۵ درصد و وراث حاضر در طبقه سوم ۴۵ درصد مالیات پرداخت می‌کنند.
  3. در شرایطی که ارزش اموال، مقادیری بین ۲۰ میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان باشد، به هر طبقه از وراث، به ترتیب ۲۵ درصد، ۳۵ درصد و ۵۵ درصد مالیات تعلق می‌گیرد.
  4. اگر ارزش کل اموال، مازاد بر ۵۰ میلیون تومان باشد، ورثه طبقه اول ۳۵ درصد، ورثه طبقه دوم ۴۵ درصد و ورثه طبقه سوم ۶۵ درصد مالیات را پرداخت می‌کنند.

قانون اصلاح شده

همانطور که بیان کردیم، با در نظر گرفتن متن قانون اصلاح شده، برای هر یک از اموال شخص متوفی، درصد خاصی تعیین شده است. بنابراین جدول مالیات بر ارث ملک مسکونی برای هر یک از طبقات وراث، به شرح زیر است:

  1. ورثه طبقه اول: ۷/۵ درصد
  2. ورثه طبقه دوم: ۱۵ درصد
  3. ورثه طبقه سوم: ۳۰ درصد

پیشنهاد ما

با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و مشورت با یک وکیل مالیات بر ارث می‌توانید پاسخ کلیه سوالات حقوقی و مالیاتی خود را به دست آورید. این خدمات با صرفه جویی در هزینه و زمان، شما را در فرآیند پرداخت مالیات و دعاوی حقوقی یاری می‌دهند. برای بهره مندی از آن‌ها، می‌توانید بر روی لینک مربوط به مشاوره بزنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *