دادخواست تقسیم ماترک

یکی از راه‌هایی که به وسیله آن می‌توان به صورت قانونی حق خود را مطالبه کرد، تنظیم دادخواست تقسیم ماترک است. تنظیم دادخواست به این معنا است که خواهان، قصد مطرح کردن دعوایی را علیه شخص دیگری دارد. در واقع در حالتی که بین وراث شخص متوفی در خصوص کیفیت تقسیم یا در مالکیت اموال، اختلافی به وجود آید، می‌توانند دادخواست تقسیم ماترک متوفی را تنظیم کنند و با تشکیل پرونده تقسیم ارث ، سایر وراث را به دادگاه دعوت کنند تا دادگاه، به اختلافات به وجود آمده رسیدگی کند.

تقدیم دادخواست تقسیم ماترک متوفی

با در نظر گرفتن مواد قانونی، اشخاصی که حق تنظیم دادخواست تقسیم ترکه متوفی را دارند، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ورثه شخص فوت شده

بر اساس متن مواد ۳۰۰ قانون امور حسبی و ۵۸۹ قانون مدنی، دادگاه موظف است به درخواست وراث توجه کند و در صورتی که مال، قابل تقسیم بین ورثه باشد، آن را تقسیم کند. در غیر این صورت با در نظر گرفتن درخواست متقاضیان و همچنین ماده ۹ آیین نامه افراز و فروش املاک مشاع مصوب ۱۳۵۸، این مرجع دستورفروش ملک را صادر می‌کند و سهم ورثه نیز، بعد از فروش مال، به ایشان پرداخت خواهد شد.

پدر یا جد پدری

در صورتی که یکی از ورثه به سن قانونی نرسیده باشد و از اهلیت لازم برای تصرف در اموال خود برخوردار نباشد، پدر یا جد پدری او می‌تواند فرم دادخواست تقسیم ماترک را به مراجع قضایی تقدیم کند. این حالت با در نظر گرفتن ماده ۱۱۹۴ قانون مدنی، بیشتر برای اطفال مطرح می‌شود.

وصی

در صورتی که متوفی برای اداره اموال خود، شخصی را تعیین کرده باشد، این شخص (وصی)، حق تقدیم دادخواست تقسیم ما ترک را دارد. این حق با در نظر گرفتن متن مواد ۱۱۸۸ و ۱۱۸۹ قانون مدنی، برای وصی به وجود می‌آید.

قیم

در صورتی که در بین ورثه، محجورین حضور داشته باشند و برای آن‌ها قیم تعیین شده باشد، قیم حق تنظیم نمونه دادخواست تقسیم ما ترک را به طرفیت از سایر وراث دارد. به اشخاصی که تحت حمایت قیم قرار می‌گیرند، در ماده ۱۲۱۸ قانون مدنی اشاره شده است.

دلایل ضمیمه شده به نمونه دادخواست تقسیم ما ترک

مدعیان تقسیم اموال شخص فوت شده موظف هستند دلایلی که شراکت و وراثت را نسبت به آن‌ها ثابت می‌کنند، به دادخواست تقسیم ماترک ضمیمه کنند. از جمله این دلایل گواهی حصر ورثه است که توسط ورثه و از شورای حل اختلاف دریافت می‌شود. علاوه بر این سند قانونی، این دسته از اشخاص وظیفه دارند اسناد مالکیت ثبتی و عادی، استشهادیه محلی، مدارک مربوط به کارشناسی، تامین دلیل، مندرجات پرونده سرپرستی، استعلامات اداری و غیره را به دادخواست ضمیمه کنند.

بنابراین با در نظر گرفتن ماده ۵۷ قانون آیین دادرسی مدنی، خواهان موظف است رونوشت اسنادی همچون گواهی انحصار وراثت، تصویر مصدق اسناد و مدارک مالکیت متوفی اعم از منقول و غیر منقول، مشاع یا مفروز یا طرح تقسیم موضوع ماده ۳۰۷ قانون امور حسبی را به دادخواست ضمیمه کند. علاوه بر این ضمیمه کردن رونوشت سندی که نشان دهنده سمت تقدیم کننده دادخواست تقسیم ماترک یا ارتباط او با متوفی باشد، الزامی است. برای آشنایی با اصطلاحاتی همچون افراز، تفکیک و غیره، می‌توانید مطلب تقسیم ارث توافقی را مطالعه کنید.

دادخواست تقسیم ماترک متوفی

نحوه تنظیم دادخواست تقسیم ماترک

رعایت مجموعه‌ای از نکات در هنگام تنظیم دادخواست تقسیم ماترک الزامی است. در این بخش از نوشتار خود، تصمیم داریم به این نکات و بندهای قرارداد، اشاره کنیم.

تعیین مشخصات خواهان و خوانده

در تنظیم دادخواست تقسیم ماترک متوفی ، خواهان یا وکیل او موظف است مشخصات دقیق خود و خوانده را در بخش تعیین شده بنویسد. این مشخصات، نام و نام خانوادگی، نام پدر، شغل و اقامتگاه شخص را در بر می‌گیرد. مطابق ماده ۱۰۰۲ قانون مدنی: «اقامتگاه هر شخصی عبارت است از محلی که شخص در آن محل سکونت داشته و مرکز مهم امور او نیز در آن محل باشد. اگر محل سکونت شخصی غیر از مرکز مهم امور او باشد، مرکز امور او اقامتگاه محسوب می‌شود.»

در صورتی که مشخصات خواهان به طور کامل و دقیق نوشته نشود، دادگاه ظرف مدت دو روز، قرار بر رد دادخواست را صادر می‌کند. رد دادخواست، بدون اطلاع رسانی به خواهان انجام می‌شود. بنابراین ضروری است که این شخص، دقت نظر کافی در تکمیل مشخصات خود را داشته باشد. در مقابل در صورتی که مشخصات خوانده به صورت دقیق بیان نشود، دادگاه اخطاریه رفع نقص را صادر می‌کند و به خواهان فرصت می‌دهد که حداکثر تا ده روز بعد از تاریخ ابلاغ، برای اصلاح مشخصات خوانده اقدام کند. در غیر این صورت قرار بر رد دادخواست صادر خواهد شد و شخص خواهان می‌تواند حداکثر تا ده روز به این اقدام اعتراض کند. اگر در این فرصت مراجعه کند و دادگاه نیز رد دادخواست را فسخ کند، دعوا بار دیگر آغاز می‌شود.

تعیین خواسته و بهای آن

بر اساس بند سوم ماده ۵۱ قانون آیین دادرسی، تعیین خواسته و بهای آن، اقدامی الزامی است مگر آنکه تعیین بها ممکن نباشد یا خواسته مالی نباشد.» خواسته شخصی که فرم دادخواست تقسیم ماترک را تنظیم می‌کند، همیشه تقسیم ترکه است. با در نظر گرفتن این نکته که دعوای تقسیم ماترک یک دعوای غیر مالی است، تعیین میزان بهای خواسته در آن الزامی نیست. این در حالی است که اگر خواهان، خواستار مطالبه سهم الارث باشد، با توجه به مالی بودن این درخواست، تعیین بها در آن ضروری است.

دلایل و پیوست‌های دادخواست تقسیم ماترک

همانطور که اشاره کردیم خواهان یا وکیل او، وظیفه دارد دلایل و ادله اثبات خود را به دادخواست تقسیم ماترک ضمیمه کند. بنابراین دلایل بیان شده، در این قسمت از دادخواست ذکر می‌شوند و کپی یا اصل آن‌ها، به دادخواست پیوست خواهند شد.

شرح خواسته در دادخواست تقسیم ماترک

در این بخش، درخواست خواهان یا وکیل او بیان می‌شود. در تکمیل این قسمت از دادخواست، خواهان می‌تواند به مواد قانونی استناد کند. علاوه بر این امکان ارجاع دادن به پیوست‌های دادخواست نیز وجود دارد.

پیشنهاد دادآزما

شما می‌توانید از خدماتی که تیم حقوقی دادآزما به کاربران خود ارائه می‌دهد، بهره مند شوید. مشاوره حقوقی تلفنی یکی از کاربردی‌ترین خدماتی است که از طریق آن، رابطه بین وکیل و کاربران بر قرار می‌شود. بنابراین در صورت تمایل به طرح سوالات حقوقی و دریافت پاسخ آن‌ها از کارشناسان متخصص دادآزما، می‌توانید بر روی لینک قبل بزنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *