لایحه تقسیم ماترک

لایحه تقسیم ماترک یکی از اوراق قضایی است که توسط خواهان، خوانده یا وکلای آن‌ها تنظیم و به دادگاه تقدیم می‌شود. هنگامی که بعضی از وراث قصد تقسیم ارث را دارند اما سایر ورثه، اجازه انجام این اقدام را نمی‌دهند، ورثه‌ای که خواهان سهم قانونی خود هستند، دادخواست تقسیم ماترک را تنظیم می‌کنند. با تنظیم این گواهی و بررسی شرایط صحت آن توسط دادگاه، رسیدگی به دعوای تقسیم ماترک آغاز می‌شود.

در جلساتی که توسط دادگاه و با هدف حل و فصل اختلافات بین خواهان و خوانده تشکیل می‌شوند، طرفین دعوا معمولا به دو صورت برای ادای توضیحات خود اقدام می‌کنند:

  1. حضور در محکمه، بیان ادله و پاسخ به سوالات
  2. تنظیم نمونه لایحه تقسیم ماترک و درج تمام مطالب قابل پیش بینی در آن

مطلب امروز نیز به این لایحه و کاربرد آن اختصاص دارد. در حال حاضر بسیاری از اشخاص برای ادای توضیحات از این ورقه قضایی استفاده می‌کنند، چرا که زمان آن‌ها صرف رفت و آمد به دادگاه و ادای توضیحات نمی‌شود و از طرف دیگر اگر دلایل خود را به درستی مطرح کرده باشند، می‌توانند با تقدیم این لایحه، رای را به نفع خود دریافت کنند. در ادامه، توضیحات و نکات مهم مربوط به این ورقه قضایی را بررسی می‌کنیم.

لایحه و دعاوی

تا به امروز، همه ما واژه لایحه را شنیده‌ایم و تصورات گوناگونی نسبت به آن داریم. معمولا از واژه لایحه زمانی استفاده می‌شود که دولت قصد دارد شرح بودجه‌ای که برای سال بعد در نظر گرفته است را تنظیم و به مجلس قانون گذاری تقدیم کند. بعد از مدتی مجلس قانون گذاری با طی کردن شرایط قانونی و تشکیل کمیسیون‌های گوناگون، نسبت به تصویب لایحه بودجه برای سال بعد اقدام می‌کند. در این لایحه، منابع درآمدی و هزینه‌های کشور تعیین شده است و دولت موظف است بعد از تاریخ یک فروردین هر سال، شیوه وصول درآمدها و پرداخت هزینه‌ها را با در نظر گرفتن لایحه تصویب شده برای همان سال، تنظیم کند.

این در حالی است که در دعاوی حقوقی، لایحه مفهوم دیگری دارد. در حقیقت لوایحی همچون لایحه تقسیم ماترک ، نوعی متن درخواست است که هر یک از طرفین اعم از خوانده و خواهان می‌توانند آن را به دادگاه ارائه دهند. تنظیم این ورقه بیشتر زمانی انجام می‌شود که یکی از طرفین، قصد دفاع از خود در مقابل طرف دیگر را دارد. در حقیقت به دلیل قانونی و حقوقی بودن و از طرف دیگر به دلیل تنظیم به شیوه‌ای تخصصی، اگر این متن با در نظر گرفتن تمام جوانب نوشته شود، می‌تواند اتمام فرآیند دادرسی را سرعت بخشد و حتی در اکثر اوقات، نتیجه را به نفع مدافع تغییر دهد.

اهمیت تنظیم لایحه تقسیم ماترک

تصور کنید با اقامه دعوا، قصد دریافت سهم قانونی خود از اموال مورث را دارید. دادگاه دادخواست شما را بررسی کرده و زمانی را به شما اعلام می‌کند. مطابق قانون، حضور شما در دادگاه الزامی است. با این وجود این امکان وجود دارد که از نمونه لایحه دفاعیه تقسیم ماترک نیز استفاده کنید. سوال مهمی که در این قسمت از نوشتار مطرح می‌شود، علت استفاده از لایحه است. چه دلیلی دارد که افراد از این ورقه قضایی استفاده کنند و از این طریق، اقدامات لازم را انجام دهند؟

در ادامه به بعضی از مهم‌ترین دلایل در خصوص اهمیت تنظیم نمونه لایحه تقسیم ماترک اشاره می‌کنیم.

نمونه لایحه تقسیم ماترک

مهم‌ترین دلایل برای استفاده از لایحه تقسیم ماترک

  1. زمان: اولین دلیل به مهم‌ترین سرمایه شما اشاره می‌کند. طی کردن فرآیند دادرسی در جلسه یا جلسات متعدد و ارائه توضیحات شفاهی ممکن است شما را در ساعات مهمی از روز درگیر کند. در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها و اقدامات مربوط به کار، در ساعات اداری انجام می‌شوند و همانطور که می‌دانید، ساعات تعیین شده توسط دادگاه نیز همان ساعات اداری هستند. حال در صورتی که یک متن حقوقی صریح و محکم وجود داشته باشد و بتواند ادعا، ادله و استدلال‌های شما را به قاضی ارائه دهد، به طوری که رای به نفع شما یا موکل شما صادر شود، چه دلیلی به حضور در دادگاه است؟!
  2. اضطراب: ارائه توضیحات شفاهی در جلسات رسیدگی به دعوا اقدامی است که ممکن است اضطراب شخص یا وکیل او را به همراه داشته باشد. وکلا نیز به خوبی می‌دانند که ممکن است در جلسات دادرسی، اضطراب مانع از ارائه توضیحات لازم شود. گاهی میزان اضطراب تا آنجا پیش می‌رود که شخص از ارائه بسیاری از ادله عاجز است یا حتی ادله را ارائه می‌کند اما شیوه بیان او، سوء تفاهم را برای مخاطب به همراه دارد. با استفاده از نمونه لایحه تقسیم ماترک این مشکل نیز برطرف می‌شود.
  3. تکمیل کننده: ممکن است در هنگام نگارش متن دادخواست، توضیحات کامل نباشد، به طوری که برای دادگاه واضح نبوده یا ادله کافی در این متن بیان نشده باشد. در این صورت تنظیم لایحه می‌تواند به عنوان یک متن مکمل برای ادای توضیحات، موثر باشد.

نکات مهم مربوط به نمونه لایحه تقسیم ماترک

  1. کاربرد لایحه تقسیم ماترک تنها در دفاع خلاصه نمی‌شود. به طور کلی برای هر نوع درخواست مشروع و قانونی از دادگاه، می‌توانید لایحه تنظیم کنید. این درخواست می‌تواند ارجاع به نظر کارشناس، تغییر محل اقامت و غیره باشد.
  2. در تنظیم متن لایحه دقت کنید یا در صورت امکان، تنظیم آن را به وکیل دادگستری یا کارشناس حقوقی واگذار کنید. فراموش نکنید که لایحه، ادای توضیحات شما در جلسه دادرسی است. بنابراین صدور رای به نفع یا به ضرر شما نیز به همین متن حقوقی اختصاص دارد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی تیم ما استفاده کنید. با استفاده از این خدمات، سوالات حقوقی خود و مباحث مهم را مطرح و پاسخ به آن‌ها را دریافت خواهید کرد. برای بهره مندی از این خدمات، بر روی لینک قبل بزنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *