تقسیم نامه عادی زمین

تقسیم نامه عادی زمین از جمله عقود کاربردی است که توسط ورثه شخص فوت شده تنظیم می‌شود. با تنظیم این عقد، ورثه می‌توانند برای تقسیم زمین شخص فوت شده اقدام و سهم قانونی خود را دریافت کنند. در حال حاضر دو راه برای قسمت کردن زمین متوفی وجود دارد:

  1. تنظیم نمونه تقسیم نامه عادی زمین
  2. مراجعه به دادگاه

مورد اول به تقسیم ارث توافقی و تقسیم ارث قانونی تقسیم می‌شود. همچنین مورد دوم را در مبحث تقسیم ارث توسط دادگاه بررسی کردیم. با تنظیم عقد تقسیم، ورثه می‌توانند زمین را با در نظر گرفتن متن قانون یا حتی به صورت توافقی بین خود تقسیم کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند به طور کامل سهم خود را بگیرند و به شراکت پایان دهند یا تنها سهم خود را در متن تقسیم نامه تعیین کنند و در نتیجه همچنان به شراکت خود با یکدیگر ادامه دهند.

نمونه تقسیم نامه عادی زمین چیست؟

با در نظر گرفتن قوانین ثبتی و سایر قوانین تصویب شده در ایران، در حال حاضر عقود به دو شکل متفاوت تنظیم می‌شوند:

  1. به صورت عادی و بدون ثبت در دفترخانه ثبت اسناد رسمی، مانند زمانی که ملکی به وسیله یک عقد ساده به شخص دیگری منتقل می‌شود.
  2. به صورت رسمی و با ثبت عقد در دفترخانه ثبت اسناد رسمی، مانند ثبت نمونه تقسیم نامه عادی زمین که بعد از این اقدام، عنوان رسمیت برای آن در نظر گرفته می‌شود.

در حال حاضر قانون گذار، وراث را موظف می‌داند که برای رسمی کردن عقد در دفترخانه اقدام کنند. الزامی کردن به دلیل مشکلاتی است که برای عقود عادی به وجود می‌آید، به عنوان مثال امکان انکار یا جعل عقود عادی وجود دارد در حالی که عقود رسمی را نمی‌توان انکار کرد. همچنین جعل آن نیز به راحتی امکان پذیر نیست.

روش‌های تقسیم

با تنظیم نمونه تقسیم نامه عادی زمین ، ورثه می‌توانند زمین را از دو راه بین خود تقسیم کنند:

  1. افراز
  2. تفکیک

هر یک از موارد بالا را در ادامه این مطلب بررسی می‌کنیم.

افراز

منظور از افراز، تقسیم کردن زمین به بخش‌های مختلف و تعیین مالکیت برای هر یک از این بخش‌ها است. در حقیقت با افراز زمین، رابطه مشارکت بین ورثه از بین می‌رود و هر یک از ورثه، سهم خود را از زمین متوفی دریافت می‌کنند. همچنین برای هر یک از وراث نیز سند جداگانه‌ای تنظیم می‌شود.

در خصوص افراز، به نکات زیر توجه داشته باشید.

  1. برای اجرای افراز، حتما باید بین ورثه شخص فوت شده اختلاف وجود داشته باشد.
  2. افراز ممکن است توسط دادگاه یا خود ورثه انجام شود.
  3. انتخاب سهم ممکن است بر اساس تراضی در نمونه تقسیم نامه عادی زمین انجام شود. همچنین این امکان وجود دارد که تعیین سهم، به وسیله قرعه انجام شود.
  4. مال موضوع متن تقسیم نامه عادی زمین ، باید اجزای مساوی داشته باشد. زمین‌هایی که اجزای مساوی ندارند، قابل افراز نیستند.

تفکیک

منظور از تفکیک، تقسیم مال غیر منقول به قطعات کوچک‌تر است، به عنوان مثال ممکن است ورثه تصمیم داشته باشند یک زمین ۵۰۰۰ متری را به قطعات ۲۰۰ متری تقسیم کنند. در حقیقت هدف از تفکیک، ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  1. تفکیک به منظور انتقال قطعات تفکیک شده به صورت مفروز (جدا جدا)
  2. تفکیک به منظور صدور سند مالکیت مفروزی یا ابطال سند اولیه
  3. تفکیک به منظور تنظیم متن نمونه تقسیم نامه عادی زمین

توجه داشته باشید که برای استیلا بر سهم مفروزی توسط هر یک از ورثه، تنظیم نمونه تقسیم نامه عادی زمین ضروری است. در غیر این صورت، تفکیک زمین، اقدامی بیهوده است و اگر تفکیک نیز انجام شده باشد، ورثه چاره‌ای جز افراز نخواهند داشت. در حقیقت در تفکیک، توجه به مقدار سهم ورثه نسبت به کل شش دانگ زمین الزامی نیست و بعد از تفکیک، در زمان تنظیم متن عقد تقسیم، موضوع حقوق و میزان سهم هر یک از مالکان مشاع مطرح می‌شود که با توافق ورثه، این مسائل نیز مشخص خواهد شد.

نمونه تقسیم نامه عادی زمین

شرایط قانونی حاکم بر نمونه تقسیم نامه عادی زمین

در این قسمت از نوشتار خود، به مهم‌ترین شرایط قانونی حاکم بر تقسیم نامه اشاره می‌کنیم. در همان ابتدا باید گفت که تقسیم نامه عادی زمین یک نوع عقد صلح است و نکات و شرایط حاکم بر عقد صلح نیز در خصوص آن اجرا می‌شود. بنابراین می‌توان گفت نمونه تقسیم نامه عادی زمین یک عقد لازم است و به دلیل تعیین شرایط آن در متن قوانین ایران، ویژگی معین بودن را نیز دارد.

اهلیت تنظیم تقسیم نامه عادی زمین

به طور کلی دو نوع اهلیت وجود دارد:

  1. اهلیت تمتع
  2. اهلیت استیفا

منظور از اهلیت استیفا، شایستگی شخص برای تصرف در حقوق و اموال است. به عبارت دیگر ورثه موضوع نمونه تقسیم نامه عادی زمین ، باید اهلیت معاملاتی (بلوغ، عقل و رشادت) داشته باشند. به این نکته در ماده ۲۱۱ قانون مدنی اشاره شده است و ماده ۹۵۸ نیز همین موضوع را بیان می‌کند. در فرضی که حداقل یکی از ورثه محجور باشند، تقسیم مال توسط دادگاه و با حضور ولی یا قیم انجام می‌شود.

اشتباه

در صورت وجود اشتباه در شخص یا موضوع مصالحه، نمونه تقسیم نامه عادی زمین تنظیم شده بین طرفین، باطل خواهد بود. فرض کنید ورثه، نام شخصی را در متن عقد بیان و تصور کنند که آن شخص، یکی از وراث شخص فوت شده است. بعد از مدتی مشخص می‌شود که آن‌ها اشتباه کرده‌اند. در این صورت، متن عقد، باطل خواهد بود. همچنین است در فرضی که اشتباهی در خصوص زمین محقق شود، مانند زمانی که ورثه به اشتباه گمان کنند که اجزای زمین، ارزش کاملا مساوی دارد، در حالی که چنین نیست.

اکراه

در صورتی که ورثه با اجبار و تهدید، عقد تقسیم را امضا کنند، عقد تنظیم شده به دلیل مخدوش بودن قصد بعضی از ورثه، غیر نافذ است. در حقیقت نفوذ عقد، وابسته به رضایت وارث موضوع تهدید است. در نتیجه اگر رضایت خود را بعد از تنظیم اعلام نکند، عقد تنظیم شده باطل خواهد بود.

توجه داشته باشید که وجود شروط زیر برای تحقق اکراه ضروری است:

  1. شخص تهدید کننده، باید قدرت بر انجام موضوع تهدید را داشته باشد.
  2. تهدید، باید شخص موضوع تهدید و اشخاصی که در عرف مانند او هستند را تحت تاثیر قرار دهد.
  3. اگر اکراه شونده، قدرت بر رفع خطر داشته باشد، اکراه محقق نخواهد شد.
  4. موضوع اکراه باید غیر قانونی باشد.

پیشنهاد ما

با زدن بر روی عکس زیر، می‌توانید تقسیم نامه عادی زمین را دریافت کنید. همچنین می‌توانید تنظیم اختصاصی عقد خود را به ما بسپارید. برای بهره مندی از این خدمات، بر روی تنظیم اوراق قضایی بزنید. علاوه بر موارد اشاره شده، کارشناسان دادازما به عنوان مرجع تخصصی در زمینه ارث و وصیت، آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای به کاربران خود هستند. شما می‌توانید سوالات و مباحث حقوقی خود را با تیم مجرب و متخصص ما در میان بگذارید. با زدن بر روی مشاوره حقوقی تلفنی ، از این خدمات بهره مند شوید.

نمونه تقسیم نامه ارث

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *