تقسیم نامه زمین مشاع

یکی از راه‌هایی که به وسیله آن، می‌توان زمین مشاعی را بین ورثه شخص فوت شده تقسیم کرد، تنظیم تقسیم نامه زمین مشاع است. تا قبل از پرداخت دیون و توجه به حقوق متوفی، برای اموال او، یک شخصیت حقوقی به وجود می‌آید. بعد از پرداخت این دیون، شخصیت حقوقی از بین می‌رود و مالکیت اموال، به ورثه تعلق می‌گیرد. عقد موضوع این نوشتار، یکی از انواع عقودی است که با توجه به قواعد تقسیم نامه زمین تنظیم می‌شود. قوانین عقد صلح، نسبت به این متن حقوقی حاکم است و کلیه طرفین نیز ملزم به رعایت این مسائل حقوقی هستند.

اهمیت نمونه متن تقسیم نامه زمین مشاعی

به طور کلی، ورثه می‌توانند از دو راه، برای تقسیم زمین مشاع اقدام کنند:

  1. تقسیم ارث با تنظیم تقسیم نامه زمین مشاع
  2. تقسیم ارث توسط دادگاه

توجه داشته باشید که مورد اول ممکن است به صورت تقسیم ارث توافقی یا تقسیم ارث قانونی باشد. در صورت مراجعه به دادگاه، دادگاه ابتدا وجود یا عدم وجود توافق بین ورثه را بررسی می‌کند. در صورتی که توافقی بین ورثه وجود نداشته باشد، دادگاه زمین را با در نظر گرفتن متن قانون، بین ورثه تقسیم خواهد کرد.

با توجه به توضیحات اشاره شده، تنظیم نمونه فرم تقسیم نامه زمین مشاعی ، از هر گونه اختلافات احتمالی که در آینده ممکن است محقق شود، جلوگیری می‌کند. در واقع تقسیم نامه، یک راه مفید و قانونی است و به شما کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان، برای دستیابی به سهم قانونی خود اقدام کنید. این مسیر ساده، هزینه‌های بسیار کمتری نیز برای شما به همراه دارد.

اشاعه

منظور از مشاع یا اشاعه، مالکیت هر یک از شریکان در تمام اجزای یک مال است. در واقع هر یک از ورثه شخص فوت شده نسبت به زمین مشاعی، مالکیت کامل دارند و می‌توانند با رضایت سایر شرکا، در آن تصرف کنند. در مال مشاع، ممکن است که سهم ورثه نیز مشخص باشد اما حدود تصرف آن‌ها مشخص نیست. توجه داشته باشید که اجاره مال مشاع در صورتی که با رضایت همه شریکان باشد، امکان پذیر است. همچنین هر یک از شریکان می‌توانند برای انتقال سهم خود اقدام کنند. در این صورت، شخص خریدار، شریک جدید خواهد بود.

ویژگی‌های نمونه تقسیم نامه زمین مشاعی

نمونه فرم تقسیم نامه زمین مشاعی ویژگی‌هایی دارد که در این بخش از مطلب خود، آن‌ها را بررسی می‌کنیم. مهم‌ترین این ویژگی‌ها، به شرح زیر هستند:

  1. معین بودن
  2. لازم بودن

معین بودن نمونه متن تقسیم نامه زمین مشاعی

در حقوق ایران، عقود در دو دسته قرار می‌گیرند:

  1. عقود معین
  2. عقود غیر معین

منظور از معین بودن یک عقد این است که شرایط و نکاتی که به عقد اختصاص دارد، در متن قوانین بیان شده است. در نتیجه توافقات ورثه باید با در نظر گرفتن متن قانون ایجاد شود. در غیر این صورت، عقد تنظیم شده باطل خواهد بود. البته در مواردی که قوانین تکمیلی هستند، ضروری به تبعیت از متن قانون نیست. در واقع منظور ما، مواد آمره و مرتبط با نظم عمومی است.

لازم بودن نمونه متن تقسیم نامه زمین مشاعی

لازم بودن یک عقد، به معنای عدم امکان فسخ آن است. در حقیقت این دسته از عقود، تنها زمانی از بین می‌روند که اختیارات قانونی وجود داشته باشد یا طرفین (در اینجا وراث)، برای بهم زدن آن‌ها، با یکدیگر به توافق برسند. این ویژگی به ورثه اطمینان می‌دهد که با آرامش، در سهم قانونی خود تصرف کنند. در حقیقت با در نظر گرفتن این ویژگی، این یقیین به وجود می‌آید که هیچ کس حق از بین بردن عقد را نخواهد داشت.

نمونه تقسیم نامه زمین مشاعی

نکات و شرایط قانونی

نکات و شرایط قانونی مربوط به ورقه تقسیم را در ادامه بررسی می‌کنیم. اعتبار تقسیم نامه زمین مشاعی به وجود این شرایط وابسته است. توجه نداشتن به این نکات، می‌تواند در آینده، مشکلاتی را برای ورثه به وجود آورد، به عنوان مثال در صورتی که اشتباه در عقد محقق شده باشد اما ورثه به آن بی توجهی کنند، در صورت اقامه دعوا، به دلیل باطل بودن سند اشاره شده، دادگاه آن را به عنوان دلیل نمی‌پذیرد.

اهلیت تنظیم تقسیم نامه زمین مشاع

برای تنظیم نمونه تقسیم نامه زمین مشاعی ، ورثه باید اهلیت معاملاتی داشته باشند. به این اهلیت در ماده ۹۵۸ قانون مدنی اشاره شده است. در واقع در فرضی که ورثه، عاقل، بالغ و رشید باشند، می‌توانند به صورت مستقل، برای امضای عقد اقدام کنند. در غیر این صورت تقسیم زمین به وسیله دادگاه و با حضور قیم یا ولی انجام می‌شود.

اشتباه

بر اساس متن ماده ۸۶۲ قانون مدنی، اشتباه در طرف مصالحه یا در مورد صلح، می‌تواند به بطلان عقد منجر شود. اشتباه در شخص، زمانی محقق می‌شود که شخص، علت عمده عقد باشد. در فرضی که حضور شخص خاصی مد نظر است و در همین خصوص نیز اشتباهی به وجود آید، می‌توان گفت که مصالحه باطل شده است.

به عنوان مثال در صورتی که ورثه گمان کنند شخص شماره یک، همان برادری است که چند سال قبل از کشور خارج شده است و به اشتباه، او را به عنوان وارث در نظر گیرند اما بعد از مدتی مشخص شود که این شخص، برادر آن‌ها نبوده است، به دلیل اشتباه در شخص، نمونه فرم تقسیم نامه زمین مشاعی باطل است.

همچنین ممکن است تصور ورثه از مال، واقعی نباشد. فرض کنید ورثه قصد تقسیم زمین واقع در تهران را دارند اما به اشتباه و در زمان تنظیم عقد، زمین واقع در گیلان را بین خود تقسیم می‌کنند. در این صورت، اشتباه در موضوع معامله محقق شده است و در نتیجه اعتبار تقسیم نامه زمین مشاعی از بین می‌رود.

اکراه

هیچ کس حق ندارد وراث را به تنظیم نمونه متن تقسیم نامه زمین مشاعی تهدید کند. در صورتی که شخصی مرتکب این عمل شود، اثر حقوقی عقد، وابسته به رضایت بعدی شخص موضوع تهدید است. البته اکراه در صورتی محقق می‌شود که شخص موضوع تهدید و اشخاصی که از نظر عرف مانند او هستند، تحت تاثیر قرار گیرند. همچنین شخص تهدید کننده باید قدرت اجرا کردن تهدید را داشته باشد. در غیر این صورت، اکراه محقق نمی‌شود.

تدلیس

منظور از تدلیس، فریب دادن وراث توسط سایر اشخاص است. این اشخاص، ممکن است خود ورثه یا حتی اشخاص ثالث باشند. به هر حال در فرضی که نمونه فرم تقسیم نامه زمین مشاعی بر اساس گفتار یا رفتار دروغین تنظیم شود، اختیار فسخ عقد برای فرد زیان دیده ایجاد خواهد شد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید برای دریافت نمونه تقسیم نامه زمین مشاع ، بر روی عکس زیر بزنید یا حتی تنظیم عقد خود را به صورت اختصاصی به تیم حقوقی ما بسپارید. برای بهره مندی از خدمات تنظیم عقد، بر روی تنظیم اوراق قضایی بزنید. علاوه بر این، مشاوره، یکی از راه‌های دستیابی به پاسخ سوالات حقوقی و دریافت راهکارهای قانونی است. کارشناسان مرجع تخصصی ارث (دادازما)، با آگاهی از متن قانون، شما را در حل مسائل حقوقی راهنمایی می‌کنند. برای دریافت این نوع از خدمات، بر روی مشاوره حقوقی تلفنی بزنید.

نمونه تقسیم نامه ارث

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *