انحصار وراثت قبل از فوت

انحصار وراثت مجموعه مراحلی است که منجر به دریافت سندی خاص می‌شود. این سند، حاوی اطلاعاتی است که در تقسیم ارث و فروش سهم الارث موثر هستند. سوالی که توسط بسیاری از اشخاص مطرح می‌شود، امکان دنبال کردن فرآیند انحصار وراثت قبل از فوت است. آیا امکان دارد که وراث، قبل از فوت مورث خود، برای دریافت انحصار وراثت اقدام کنند؟ ملازمه منطقی این مساله نیز امکان تقسیم ارث قبل از فوت یا انتقال اموال به سایر اشخاص است. بنابراین در این مطلب، ابتدا انحصار وراثت را به طور کلی بررسی می‌کنیم و سپس دو عنوان دیگر را نیز توضیح می‌دهیم.

انحصار وراثت

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، دنبال کردن مجموعه‌ای از مراحل برای دستیابی به سند انحصار وراثت، هدف اصلی انحصار وراثت است. در حقیقت این سند، توسط شورای حل اختلاف و به درخواست ورثه یا هر یک از ذی نفعان متوفی صادر می‌شود. در این سند کاربردی به مشخصات هر یک از وراث شخص فوت شده و نسبت آن‌ها با متوفی اشاره شده است. علاوه بر این شما می‌توانید سهم هر یک از وراث را در سند انحصار وراثت مشاهده کنید.

اهمیت انحصار وراثت

قبل از بررسی انحصار وراثت قبل از فوت ، ضروری است اهمیت انحصار وراثت را بررسی کنیم. در صورتی که ورثه قصد داشته باشند برای تقسیم یا انتقال اموال اقدام کنند، چاره‌ای جز دریافت این سند وجود نخواهد داشت. همچنین معمولا در عقود بیع یا مصالحه نیز اشاره می‌شود که خریدار، با اهتمام و دقت کامل، سند انحصار وراثت را ملاحظه کرده است و حق هیچ گونه اعتراض در این خصوص را ندارد. بنابراین اهمیت دنبال کردن این فرآیند، بسیار واضح است. همچنین اشخاصی که متوفیان خود را قبل از تاریخ ۱۳۹۵/۱/۱ از دست داده‌اند، برای دریافت این سند، وظیفه دارند مالیات بر ارث کل اموال را به دولت بپردازند. بنابراین دریافت این سند آنچنان اهمیت دارد که بعضی از ورثه، به ناچار، وجه مالیات بر کل اموال را به دولت پرداخت می‌کنند.

برای دریافت این سند، وجود مجموعه‌ای از اسناد حقوقی الزامی است:

  1. گواهی فوت
  2. استشهادیه محضری
  3. شناسنامه و کارت ملی متوفی
  4. شناسنامه وراث
  5. گواهی مالیات بر ارث برای متوفیان قبل از سال ۱۳۹۵
  6. وصایا

انحصار وراثت قبل از مرگ

بحث اصلی این مطلب، انحصار وراثت قبل از فوت است. مطالب انحصار وراثت در مقالات خاص خود، بررسی شده‌اند. ممکن است شنیده باشید که اشخاصی، اموال متوفی را قبل از فوت متوفی تقسیم می‌کنند. تقسیم ارث در زمان حیات عنوان رایجی است که اشخاص غیر متخصص برای تقسیم اموال، مورد استفاده قرار می‌دهند. این در حالی است که این افراد، سند انحصار وراثت را دریافت نکرده‌اند و با این وجود ادعا دارند که اقدام آن‌ها کاملا قانونی و مشروع است.

باید توجه داشت که تقسیم اموال در این زمان، مشروعیت ندارد و اقدامی قانونی نیست. این احتمال وجود دارد که اشخاص، در زمان حیات، اموال خود را با استفاده از عقود متفاوت، به فرزندان خود یا سایر وراث انتقال دهند اما تقسیم ماترک مبحثی جداگانه است و اصولا با چنین انتقالی ارتباط ندارد.

به همین ترتیب، انحصار وراثت قبل از فوت نیز مد نظر قانون گذار نیست و وراث نمی‌توانند تا زمانی که مورث در قید حیات است، برای دریافت این سند اقدام کنند. در ابتدای نوشتار نیز اشاره کردیم که یکی از اسناد لازم برای دنبال کردن فرآیند انحصار وراثت، گواهی فوت متوفی است. درخواست این گواهی نیز حداکثر تا ۱۰ روز بعد از فوت انجام خواهد شد که در این صورت، شناسنامه شخص، باطل می‌شود.

پیشنهاد ما

برای دریافت خدمات مشاوره‌ای تیم حقوقی دادازما (مرجع تخصصی ارث) در زمینه انحصار وراثت قبل از مرگ و سایر مباحث، می‌توانید بر روی مشاوره حقوقی تلفنی بزنید. همچنین می‌توانید تقسیم نامه ارث را از طریق عکس زیر دریافت کنید.

نمونه تقسیم نامه ارث

علاوه بر این اگر قصد دارید اموال خود را به شیوه قانونی، به وراث خود یا سایر اشخاص انتقال دهید، از سند زیر استفاده کنید.

نمونه تقسیم نامه قبل از فوت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *