مالیات بر ارث سرقفلی

مالیات بر ارث سرقفلی یکی از مالیات‌های مهم است که برای حق دریافت شده از مغازه، در نظر گرفته می‌شود. در زمان حیات شخص، مالکیت بسیاری از اموال به شخص تعلق می‌گیرد. این مالکیت ممکن است نسبت به حقوق یا اعیان در نظر گرفته شود. به عنوان مثال در صورتی که یک خودرو از سوی فروشنده به خریدار منتقل شود، یک عین موضوع انتقال بوده است. این در حالی است که اگر حقی به دیگری انتقال داده شود، اگر چه می‌توانیم احکام انتقال اموال را برای آن در نظر بگیریم اما بدیهی است که در دسته اعیان قرار نخواهند گرفت.

حق سرقفلی نمونه‌ای از حقوق است که امروزه در جامعه ما به اشخاص منتقل می‌شود. برای اطلاع دقیق از مفهوم سرقفلی، ضروری است قبل از بیان نحوه محاسبه مالیات بر ارث سرقفلی ، آن را بررسی کنیم.

مفهوم سرقفلی

قوانینی که در کشور ما به تصویب رسیده‌اند، به طور صریح، مفهوم سرقفلی را بیان نکرده‌اند. حق اشاره شده از جمله حقوقی است که قانون گذار برای حمایت از اشخاصی که اماکن تجاری را اجاره می‌کنند، در نظر گرفته است. در حقیقت با استفاده از این حق، شخص می‌تواند در بنگاه تجاری مشغول به فعالیت شود و ماهانه، هزینه‌ای را بابت اجاره به مالک محل تجاری پرداخت کند. این عرف سال‌ها است که در کشور ما وجود دارد. به عبارت دیگر شخص می‌تواند به صورت نامحدود از بنگاه تجاری استفاده کند اما به هر حال مانند یک مستاجر خواهد بود و موظف است در هر مقطع، مبلغی را به مالک بپردازد.

مالیات بر ارث سرقفلی مغازه

در متن قانون مالیات‌های مستقیم، درصدهایی را مشاهده می‌کنیم که قانون گذار برای هر یک از اموال شخص فوت شده در نظر گرفته است. مالیات بر ارث آپارتمان ، مالیات بر ارث خودرو ، مالیات بر ارث سهام و غیره از جمله مهم‌ترین مالیات‌هایی هستند که در گذشته در خصوص آن‌ها بحث کرده‌ایم.

درصد مالیات بر ارث سرقفلی نیز به عنوان یکی از دیون متوفی که در ماده ۸۶۹ قانون مدنی بیان شده‌اند، باید قبل از تقسیم ارث توسط ورثه پرداخت شود. بنابراین ورثه موظف هستند با توجه به درصدهایی که برای آن‌ها تعیین شده است، این دین را بپردازند، اما ورثه چه کسانی هستند؟ آیا تمام خویشاوندان را شامل می‌شوند؟ پاسخ به این سوال را در بند بعد ذکر خواهیم کرد.

مالیات بر ارث حق سرقفلی و طبقات وراث

ماده ۸۶۲ قانون مدنی، به طبقات سه گانه وراث اشاره می‌کند. با وجود ورثه در طبقات بالاتر، نوبت به دریافت سهم توسط طبقات پایین‌تر نمی‌رسد. به همین ترتیب، مالیات بر ارث سرقفلی نیز توسط ورثه‌ای که سهام را دریافت می‌کنند، پرداخت خواهد شد. البته توجه داشته باشید که منظور از پرداخت، برداشت از اموال شخص فوت شده است. بنابراین اگر میزان اموال کافی نباشد، ورثه موظف به پرداخت مالیات از اموال خود نخواهند بود. با توجه به این توضیحات، هر یک از طبقات را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

طبقه اول

ورثه حاضر در طبقه اول به شرح زیر هستند:

  1. پدر و مادر متوفی، فرزندان
  2. نوه‌ها هر مرتبه که پایین روند.

طبقه دوم

بعد از ورثه طبقه اول، نوبت به وراث حاضر در طبقه دوم خواهد رسید که به ترتیب زیر هستند:

  1. برادران و خواهران متوفی به همراه جد و جده
  2. فرزندان برادر و خواهر متوفی

طبقه سوم

در نهایت ورثه طبقه سوم از اموال شخص فوت شده سهم خواهند داشت. این ورثه عبارت‌اند از:

  1. دایی، خاله، عمو، عمه
  2. فرزندان آن‌ها

مالیات بر ارث سرقفلی مغازه

نکات مهم مربوط به مالیات ارث سرقفلی

  1. ورثه باید این نکته مهم را مد نظر داشته باشند که تا قبل از پرداخت مالیات ارث سرقفلی ، حق نقل و انتقال آن را ندارند. البته امکان دریافت گواهی حصر ورثه از شورای حل اختلاف وجود خواهد داشت. با این وجود برای تقسیم یا انتقال این حق، پرداخت مالیات تعیین شده ضروری است.
  2. ورثه موظف هستند اظهارنامه مالیات بر ارث را حداکثر تا یک سال بعد از فوت متوفی، به سازمان امور مالیاتی تقدیم کنند. ارائه به موقع این سند به اداره مالیات، این امکان را برای ورثه فراهم می‌کند تا از کسر واجبات مالی و عبادی و هزینه‌های کفن و دفن بهره مند شوند.
  3. امکان پرداخت مالیات هر یک از اموال اعم از حقوق و اعیان به صورت جداگانه وجود دارد. بنابراین شما می‌توانید ابتدا برای پرداخت مالیات بر ارث سرقفلی اقدام کنید.

نحوه محاسبه مالیات بر ارث سرقفلی

قانون گذار اشاره صریحی به درصد مالیات بر ارث سرقفلی برای طبقات دوم و سوم نداشته است. با این وجود می‌توان با در نظر گرفتن متن ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم و همچنین درصد طبقه اول، میزان مالیات را برای این دسته از ورثه نیز در نظر گرفت.

ماده مذکور، مالیات بر ارث سرقفلی مغازه را یک و نیم برابر میزان تعیین شده در ماده ۵۹ این قانون می‌داند. ماده اشاره شده، حق واگذاری سرقفلی را به میزان ۲ درصد در نظر گرفته است. در نتیجه میزان مالیات بر ارث حق سرقفلی برابر با سه و نیم درصد از ارزش روز انتقال حق سرقفلی خواهد بود. میزان ارزش روز را اداره امور مالیاتی محاسبه و به شما اعلام می‌کند. اشاره کردیم که این میزان برای ورثه حاضر در طبقه اول کاربرد دارد. بنابراین میزان درصد مالیات بر ارث سرقفلی برای هر یک از طبقات دوم و سوم، به ترتیب هفت درصد و چهارده درصد خواهد بود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید از مشاوره با وکیل مالیات بر ارث بهره مند شوید. مرجع تخصصی ارث با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی به شما این امکان را می‌دهد که مباحث حقوقی یا مالیاتی مربوط به ارث را با کارشناسان مجرب و متخصص در میان بگذارید. برای دریافت خدمات، بر روی لینک مربوط به مشاوره بزنید. همچنین شما می‌توانید تنظیم اوراق قضایی خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم، بر روی لینک قبل بزنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *