مالیات بر ارث انحصار وراثت

مالیات بر ارث انحصار وراثت از جمله مباحث مهمی است که به اموال بسیاری از اشخاص فوت شده مرتبط خواهد بود. این مالیات معمولا زمانی از وراث دریافت می‌شود که قصد دارند برای تقسیم اموال مورث خود اقدام کنند یا آن‌ها را به سایر اشخاص، انتقال دهند. بدیهی است برای تقسیم اموال حتی به صورت توافقی، دریافت گواهی انحصار وراثت ضروری است. با این وجود، قانون گذار، برای بعضی از اشخاص، این طریق پرداخت مالیات را در نظر گرفته است. به عبارت دیگر برخی از وراث، تا زمانی که مالیات بر ارث انحصار وراثت را پرداخت نکنند، نمی‌توانند برای دریافت گواهی اشاره شده، به شورای حل اختلاف مراجعه کنند. در ادامه، مفهوم انحصار وراثت و مالیات بر ارث را بیان می‌کنیم.

مالیات بر ارث گواهی انحصار وراثت چیست؟

در حقیقت مالیات بر ارث انحصار وراثت ، همان مالیات بر ارثی است که نسبت به اموال شخص فوت شده در نظر گرفته می‌شود. این اصطلاح توسط افرادی ذکر می‌شود که برای دریافت گواهی انحصار وراثت، ملزم به پرداخت مالیات بر ارث، در همان ابتدای کار هستند. بنابراین پرداخت مالیات بر ارث اموال شخص فوت شده، با توجه به درصدهای مقرر در متن قانون را می‌توان با اصطلاح مالیات بر ارث انحصار وراثت یکسان دانست. به همین دلیل است که اصولا این اصطلاح، نسبت به برخی از اشخاصی که تابع قانون دیگری هستند، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

قوانین مالیاتی و مالیات بر ارث انحصار وراثت

اصولا پرداخت مالیات بر ارث حصر وراثت یا مالیات بر ارث اموال، در قانون مالیات‌های مستقیم سال ۱۳۶۶، ذکر شده است. در این قانون، چنین بیان می‌شود که وراث موظف هستند مالیات بر ارث هر یک از اموال شخص فوت شده را حداکثر تا شش ماه بعد از تاریخ فوت، به دولت پرداخت کنند. در غیر این صورت، مشمول جریمه مالیات بر ارث خواهئد بود. همچنین قانون گذار چنین بیان کرده است که تا زمانی که وراث، برای پرداخت این مالیات اقدام نکنند، نمی‌توانند گواهی انحصار وراثت را دریافت کنند. بنابراین پرداخت مالیات بر ارث گواهی انحصار وراثت ، شرط دریافت این گواهی و در نتیجه تقسیم یا انتقال اموال خواهد بود.

این در حالی است که در متن قانون تصویب شده در سال ۱۳۹۴، نکته‌ای مبنی بر الزام پرداخت مالیات قبل از دریافت گواهی انحصار وراثت وجود ندارد. به عبارت دیگر، وراثی که مشمول این قانون هستند، می‌توانند بدون پرداخت مالیات، گواهی انحصار وراثت را دریافت کنند. البته اختیاری که توسط قانون گذار به این دسته از وراث، اعطا شده است، به این معنا نیست که از پرداخت مالیات بر ارث معاف هستند. اگرچه ممکن است برخی از وراث مشمول مقررات مربوط به معافیت مالیات ارث شوند اما به هر حال این دسته از وراث نیز موظف به پرداخت مالیات خواهند بود.

انحصار وراثت و مالیات بر ارث

تکلیف وراث

در نتیجه اوصافی که بیان شد، وراثی که مشمول قانون سابق هستند، قبل از دریافت گواهی حصر وراثت، مالیات تعیین شده را به دولت پرداخت می‌کنند. در حقیقت مانند قانون تصویب شده در سال ۱۳۹۴، ما مالیات‌های جداگانه‌ای تحت عنوان مالیات بر ارث آپارتمان یا مالیات بر ارث وسایل نقلیه نخواهیم داشت بلکه در همان ابتدا، مالیات بر ارث کل اموال، تقدیم دولت می‌شود. همانطور که گفتیم، این نوع مالیات، به عنوان مالیات بر ارث حصر وراثت نیز مطرح می‌شود. اما اشخاصی که مشمول قانون تصویب شده در سال ۹۴ هستند، می‌توانند مالیات بر ارث را زمانی پرداخت کنند که قصد انتقال یا تقسیم اموال را دارند.

مشمولین قوانین مالیاتی

به عنوان نکته آخر این مقاله، قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که اگر انحصار وراثت و مالیات بر ارث تابع قوانین مالیاتی هستند، وراث مشمول هر یک از این قوانین بر چه اساس انتخاب می‌شوند؟

تعیین قانون نسبت به اموال و وراث، تابع تاریخ فوت شخص متوفی است. در حقیقت اگر متوفی، قبل از تاریخ ۹۵/۱/۱ فوت کرده باشد، قانون مالیات‌های مستقیم سابق، نسبت به اموال و وراث او، لازم الاجرا خواهد بود. به همین ترتیب اگر شخص، بعد از تاریخ ذکر شده، فوت کند، قانون تصویب شده در سال ۹۴، اعمال خواهد شد.

همچنین توجه به این نکته لازم است که اگر وراثی مشمول یکی از قوانین فوق باشند، نمی‌توانند به متن قانون دیگر استناد کنند، به عنوان مثال در صورتی که شخص فوت شده در تاریخ ۸ دی ۱۳۹۴ فوت کرده باشد، وراث او نمی‌توانند متن قانون اصلاح شده را مورد استناد قرار دهند چراکه مطابق تاریخ بیان شده، مشمول قانون سابق هستند.

اسناد اختصاصی برای وراث!

اسناد پایین به وراث اختصاص دارند. در واقع با تنظیم این اسناد، می‌توان به فرآیند تقسیم اموال یا انجام اقدامات مربوط به میراث متوفی در آینده سرعت بخشید. توضیحات هر یک از این اسناد را مطالعه و سپس مناسب‌ترین آن‌ها را با توجه به نیازهای خود دریافت کنید.

تصمیم گیری قبل از فوت

بسیاری از اشخاص قبل از فوت، اموال خود را به وراث انتقال می‌دهند. تقسیم ارث قبل از فوت مزایای زیر را به همراه دارد:

  1. بعد از فوت، نسبت به اموال منتقل شده در زمان حیات، مالیاتی تعیین نخواهد شد.
  2. مورث می‌تواند با توجه به صلاحدید خود، اموال را بین وراث تقسیم کند. بنابراین در این شرایط، لازم نیست که متن قانون مورد توجه و استناد قرار گیرد.

نمونه تقسیم نامه قبل از فوت

اقدامات بعد از فوت

تقسیم ارث بین وراث یا اعطای سهم الارث به آن‌ها با استفاده از تفاهم نامه تقسیم ارث میسر است. بر روی عکس زیر بزنید و این سند را دریافت کنید.

نمونه تقسیم نامه ارث

انتقال سهم

در نهایت، هر یک از وراث حق دارند سهم الارث خود را با استفاده از صلح نامه ارث به سایر افراد انتقال دهند. انتقال سهم نیز ممکن است با دریافت عوض یا بدون دریافت آن انجام شود. با زدن بر روی عکس زیر، توضیحات مربوط به این سند را مطالعه کنید.

نمونه صلح نامه سهم الارث

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *