مالیات بر ارث سال 99

مالیات بر ارث سال ۹۹ مقدار مالیاتی است که توسط قانون گذار تعیین شده است. این مالیات همراه با سایر دیون، قبل از تقسیم ارث ، از اموال متوفی دریافت خواهد شد. کلیه متوفیان موظف هستند با در نظر گرفتن قانونی که برای آن‌ها تعیین شده است، میزان مالیات را به اداره امور مالیاتی تقدیم کنند. مخاطبان این نوشتار، ورثه‌ای هستند که متوفیان خود را در تاریخی بین اولین ماه و آخرین ماه سال ۱۳۹۹ از دست داده‌اند.

اموال موضوع مالیات بر ارث سال ۹۹

اولین موضوعی که لازم است به آن اشاره کنیم، اموالی است که ورثه موظف هستند برای پرداخت مالیات آن‌ها اقدام کنند. در حال حاضر به تمام اموال متوفیان مالیات بر ارث تعلق می‌گیرد و تنها در صورت وجود شرایطی که در مبحث معافیت مالیات ارث بیان شده است، ورثه می‌توانند مالیات را به نرخ کمتری پرداخت کنند. همچنین گاهی اوقات، ضرورتی به پرداخت مالیات بر ارث وجود ندارد، به عنوان مثال همانطور که در مبحث مالیات بر ارث شهدا نیز بیان کردیم، لازم نیست که ورثه، برای پرداخت مالیات بر ارث آن‌ها اقدام کنند.

قانون مالیات بر ارث سال ۹۹

قوانینی که توسط قانون گذار به تصویب رسیده و در آن، به نکات مربوط به مالیات بر ارث اشاره شده است، به شرح زیر هستند:

  1. قانون مالیات‌های مستقیم تصویب شده در سال ۱۳۶۶
  2. قانون مالیات‌های مستقیم اصلاح شده در سال ۱۳۹۴

منظور از قانون مالیات بر ارث سال ۹۹ ، قانون اصلاح شده در سال ۱۳۹۴ است. بنابراین ورثه برای محاسبه تعرفه مالیات بر ارث سال ۹۹ ، باید به متن قانون اصلاح شده در سال ۱۳۹۴ توجه کنند.

نکات مهم مالیات بر ارث در سال ۹۹ طبق قانون

  1. در قانون اصلاح شده برای هر یک از اموال شخص فوت شده، درصد مالیات بر ارث جداگانه‌ای تعیین شده است. بنابراین امکان محاسبه مالیات بر ارث اموال به صورت جداگانه وجود دارد.
  2. تمام ورثه مشمول قانون اصلاح شده، موظف هستند حداکثر تا یک سال بعد از فوت متوفی، برای تقدیم اظهارنامه مالیات بر ارث اقدام کنند. در غیر این صورت کسر هزینه‌های صدر ماده ۲۶ قانون مالیات‌های مستقیم از میزان مالیات، انجام نخواهد شد.
  3. جدول مالیات بر ارث سال ۹۹ در قانون اصلاح شده مشخص است. ورثه نیز می‌توانند ضرایب تعیین شده را مد نظر قرار دهند و بعد از تقدیم ورقه اظهار، نرخ مالیات بر ارث هر یک از اموال را در زمانی که قصد تقسیم آن‌ها را دارند، پرداخت کنند. به عنوان مثال ممکن است ورثه قصد داشته باشند برای تقسیم مغازه اقدام کنند. در این صورت، می‌توانند به صورت جداگانه و با در دست داشتن مدارک لازم مالیات بر ارث ، مالیات بر ارث مغازه را پرداخت کنند.
  4. شرط دریافت گواهی مالیات بر ارث ، دریافت گواهی حصر ورثه است. بنابراین ورثه‌ای که وظیفه دارند تعرفه مالیات بر ارث سال ۹۹ را به دولت بپردازند، باید ابتدا به شورای حل اختلاف مراجعه کنند و برای دریافت گواهی حصر ورثه اقدامات لازم را انجام دهند.

درصد مالیات بر ارث سال 99

جدول مالیات بر ارث سال ۹۹

در مطالب گذشته، میزان درصدهایی که قانون مالیات‌های مستقیم برای متوفیان در نظر گرفته است را بررسی کردیم. با این وجود، نرخ مالیات بر ارث سال ۹۹ در خصوص مهم‌ترین اموال را در ادامه بیان خواهیم کرد.

درصد مالیات بر ارث برای املاک

  1. ورثه طبقه اول: ۷/۵ درصد
  2. ورثه طبقه دوم: ۱۵ درصد
  3. ورثه طبقه سوم: ۳۰ درصد

درصد مالیات بر ارث برای وسایل نقلیه

  1. ورثه طبقه اول: ۲ درصد
  2. ورثه طبقه دوم: ۴ درصد
  3. ورثه طبقه سوم: ۸ درصد

نرخ مالیات بر ارث برای سپرده‌ها، اوراق شراکت و سود سهم

  1. ورثه طبقه اول: ۳ درصد
  2. ورثه طبقه دوم: ۶ درصد
  3. ورثه طبقه سوم: ۱۲ درصد

برای سهام و سهم الشرکه خارج از بورس

  1. ورثه طبقه اول: ۶ درصد
  2. ورثه طبقه دوم: ۱۲ درصد
  3. ورثه طبقه سوم: ۲۴ درصد

برای سهام داخل در بورس

  1. ورثه طبقه اول: ۰/۵ درصد
  2. ورثه طبقه دوم: ۱ درصد
  3. ورثه طبقه سوم: ۲ درصد

ضرایب مالیات بر ارث برای سایر اموال و حقوق مالی

  1. وراث طبقه اول: ۱۰ درصد
  2. وراث طبقه دوم: ۲۰ درصد
  3. وراث طبقه سوم: ۴۰ درصد

تعرفه مالیات بر ارث برای اموال خارج از کشور

  1. وراث طبقه اول: ۱۰ درصد
  2. وراث طبقه دوم: ۲۰ درصد
  3. وراث طبقه سوم: ۴۰ درصد

پیشنهاد ما

شما می‌توانید کلیه سوالات خود در خصوص مبحث مالیات بر ارث سال ۹۹ را از طریق ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی با ما به اشتراک بگذارید و پاسخ سوالات خود را به دست آورید. برای بهره مندی از خدمات تیم حقوقی ما، بر روی لینک قبل بزنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *