مالیات بر ارث سال 98

مالیات بر ارث سال ۹۸ نوعی دین است که برای اموال کلیه متوفیان فوت شده از تاریخ ۱۳۹۸/۱/۱ تا تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۹ تعیین شده است. مالیات‌هایی که به اموال متوفیان تعلق می‌گیرند، بخش عمده‌ای از درآمدهای دولت را تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر امروزه شاهد هستیم که در لایحه بودجه ، به مالیات‌ها به عنوان یکی از منابع درآمدی اشاره می‌شود و در میزان مخارج نیز، مالیات نقش موثری را ایفا می‌کند.

مطابق قانون، ورثه حق تقسیم ارث را بعد از ادای دیون موضوع ماده ۸۶۹ قانون مدنی دارند. بنابراین تا زمانی که دیون متوفی از اموال جدا نشوند، امکان تنظیم تقسیم نامه ارث یا تقسیم ارث توافقی وجود ندارد. در ادامه، اموال موضوع جدول مالیات بر ارث سال ۹۸ ، نکات، شرایط و در نهایت نحوه محاسبه مالیات بر ارث را بیان می‌کنیم.

اموال مشمول مالیات بر ارث در سال ۹۸

مالیات برای کلیه اموال شخص متوفی تعیین شده است. البته در صورت وجود شرایطی که در مبحث معافیت مالیات ارث بیان کردیم، ورثه می‌توانند میزان مالیات کمتری را بپردازند یا با توجه به شرایط، اصلا مالیات را پرداخت نکنند. بنابراین مشاهده می‌کنیم که امروزه، اصطلاحاتی مانند مالیات بر ارث مغازه ، مالیات بر ارث ساختمان ، مالیات بر ارث خودرو و غیره توسط حقوقدانان و کارشناسان مالیاتی بیان می‌شوند.

قانون مالیات بر ارث سال ۹۸

قانونی که نحوه محاسبه مالیات بر ارث سال ۹۸ را تعیین می‌کند، قانون مالیات‌های مستقیم است. با این وجود این قانون در سال ۱۳۹۴ اصلاح شد و قانون گذار، مخاطبان خاصی را برای اصلاحات قانونی در نظر گرفت. بنابراین در حال حاضر دو متن قانونی وجود دارد:

  1. قانون تصویب شده در سال ۱۳۶۶
  2. قانون اصلاح شده در سال ۱۳۹۴

مخاطبان قانون اصلاح شده افرادی هستند که بعد از تاریخ ۱۳۹۵/۱/۱ فوت کرده‌اند. بنابراین نرخ مالیات بر ارث سال ۹۸ در متن این قانون بیان شده است و ورثه نمی‌توانند میزان مالیات تعلق گرفته به اموال مورث خود را با در نظر گرفتن قانون سابق محاسبه کنند.

نکات مهم قانون مالیات بر ارث سال ۹۸

  1. برای پرداخت مالیات بر ارث در سال ۹۸ ، درصدهای جداگانه‌ای برای هر یک از اموال تعیین شده است. بنابراین در محاسبه میزان مالیات هر یک از اموال، باید به درصدهایی که به صورت جداگانه تعیین شده است، توجه کنید.
  2. مطابق قانون، ورثه می‌توانند گواهی حصر ورثه را قبل از پرداخت مالیات از شورای حل اختلاف دریافت کنند. در حقیقت دریافت این گواهی برای تقدیم اظهارنامه مالیات بر ارث و در نتیجه دریافت گواهی مالیات بر ارث الزامی است.
  3. الزامی به پرداخت مالیات بر ارث کل اموال در یک زمان وجود ندارد. در واقع ورثه حق دارند در زمان تقسیم یا انتقال اموال، میزان مالیات مربوط به آن‌ها را به اداره امور مالیاتی تقدیم کنند.
  4. مطابق قانون مالیات بر ارث سال ۹۸ ، ورثه موظف هستند حداکثر تا یک سال بعد از فوت متوفی، برای تقدیم ورقه اظهار اقدام کنند. در غیر این صورت مبالغی که بابت هزینه‌های کفن و دفن و سایر واجبات عبادی و مالی در صدر ماده ۲۶ بیان شده است، از میزان مالیات کسر نخواهد شد.

جدول مالیات بر ارث سال 98

جدول مالیات بر ارث سال ۹۸

در این بخش از نوشتار، درصد مالیات بر ارث سال ۹۸ در خصوص مهم‌ترین اموال شخص فوت شده بررسی می‌شود. البته در مباحث قبل به میزان مالیات بر ارث اشاره کردیم. با این وجود، میزان مالیات اموال متوفی در ادامه بیان خواهد شد.

مالیات بر ارث در سال ۹۸ برای املاک

  1. طبقه اول: ۷/۵ درصد
  2. طبقه دوم: ۱۵ درصد
  3. طبقه سوم: ۳۰ درصد

نرخ مالیات بر ارث سال ۹۸ برای وسایل نقلیه

  1. طبقه اول: ۲ درصد
  2. طبقه دوم: ۴ درصد
  3. طبقه سوم: ۸ درصد

درصد مالیات بر ارث سال ۹۸ برای انواع سپرده‌ها، اوراق و سود سهم

  1. طبقه اول: ۳ درصد
  2. طبقه دوم: ۶ درصد
  3. طبقه سوم: ۱۲ درصد

سهام و سهم الشرکه خارج از بورس

  1. طبقه اول: ۶ درصد
  2. طبقه دوم: ۱۲ درصد
  3. طبقه سوم: ۲۴ درصد

سهام داخل در بورس

  1. طبقه اول: ۰/۵ درصد
  2. طبقه دوم: ۱ درصد
  3. طبقه سوم: ۲ درصد

مالیات بر ارث در سال ۹۸ در خصوص سایر اموال و حقوق مالی

  1. طبقه اول: ۱۰ درصد
  2. طبقه دوم: ۲۰ درصد
  3. طبقه سوم: ۴۰ درصد

مالیات بر ارث در سال ۹۸ برای اموال خارج از کشور

  1. طبقه اول: ۱۰ درصد
  2. طبقه دوم: ۲۰ درصد
  3. طبقه سوم: ۴۰ درصد

پیشنهاد ما

شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره مند شوید و با استفاده از دانش وکیل مالیات بر ارث ، پاسخ سوالات و مباحث حقوقی خود را به دست آورید. برای بهره مندی از خدمات مشاوره، بر روی لینک قبل بزنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *