تقسیم ارث حساب بانکی

تقسیم ارث حساب بانکی از جمله مباحث مهمی است که در مطلب امروز، بررسی می‌شود. زمانی که شخصی از دنیا می‌رود، معمولا اموالی از او باقی خواهد ماند. این اموال ممکن است اجناس متفاوتی باشند، همچون تقسیم ارث وسایل خانه ، تقسیم ارث زمین کشاورزی و غیره. اما در میان همه این اموال، حساب بانکی، اهمیت بسیاری دارد. به هر حال ممکن است سرمایه زیادی در حساب بانکی متوفی وجود داشته باشد و بسیاری از طلبکاران نیز برای مطالبه حق خود، به این مساله توجه دارند. در ادامه اهمیت و نکات مهم تقسیم ارث حساب بانکی را بررسی می‌کنیم.

اهمیت تقسیم ارث حساب بانکی

پرداخت دیون متوفی، از طریق اموال باقیمانده از او انجام می‌شود. در واقع این دیون، در اکثر اوقات، از طریق سرمایه موجود در حساب بانکی متوفی پرداخت خواهد شد. از طرف دیگر برای خارج کردن سرمایه از حساب متوفی، ورثه وظیفه دارند مالیات بر ارث حساب بانکی را به دولت بپردازند.

وجه این مالیات نیز با در نظر گرفتن میزان سرمایه شخص، متفاوت است. به این نکته مهم توجه داشته باشید که تا زمانی که میزان مالیات را به دولت پرداخت نکنید، دریافت وجه موجود در بانک، امکان پذیر نخواهد بود. در واقع از زمان فوت تا زمان پرداخت، حساب‌های بانکی و ارزی متوفی مسدود می‌شوند.

اعطای سرمایه به وراث موضوع تقسیم ارث حساب بانکی

اشاره کردیم که تنها زمانی می‌توان برای تقسیم ارث حساب بانکی اقدام کرد که گواهی مالیات بر ارث ، به بانک یا موسسه مالی تقدیم شود. همچنین فرقی ندارد که چه نوع مالی در حساب بانکی وجود دارد. این مال ممکن است وجه رایج، ارز خارجی، سکه، جواهرات و غیره باشد.

اما پرداخت وجه توسط بانک، در شرایط خاصی، نیاز به ارائه گواهی مربوط به مالیات ندارد. در حقیقت ورثه می‌توانند برای دریافت هزینه‌های تجهیز میت که در مبحث تقسیم ارث بین وراث ، به آن‌ها اشاره کردیم، مبالغی را از حساب بانکی متوفی خارج کنند. پرداخت وجه برای این مراسم، باید به اداره دارایی اطلاع داده شود.

مدارک لازم برای دریافت سرمایه

با در نظر گرفتن توضیحاتی که در خصوص تقسیم ارث حساب بانکی بیان کردیم، ارائه مدارک زیر برای دریافت سرمایه ضروری است:

  1. اصل گواهی حصر ورثه به همراه کپی
  2. شناسنامه کلیه وراث شخص فوت شده به همراه کپی آن‌ها
  3. کارت ملی کلیه وراث شخص فوت شده به همراه کپی آن‌ها
  4. گواهی مربوط به مالیات بر ارث سپرده های بانکی به همراه کپی
  5. گواهی فوت متوفی به همراه کپی
  6. ارائه وکالت نامه و کپی در فرض حضور وکیل دادگستری یا وکالت یکی از وراث

نحوه تقسیم ارث حساب بانکی

مراجعه به بانک

برای تقسیم ارث حساب بانکی ، ضروری است که ورثه، مراحل زیر را به انجام رسانند:

  1. ابتدا به بانک مراجعه کنند و مدارک را ارائه دهند.
  2. بانک، مدارک را بررسی می‌کند و سپس مطابق مندرجات گواهی حصر ورثه، سهم هر یک از ورثه را محاسبه خواهد کرد.
  3. در نهایت، بعد از بررسی مدارک، هر یک از وراث می‌توانند با در دست داشتن مدرک شناسایی معتبر، به بانک مراجعه کنند.
  4. این احتمال وجود دارد که ورثه، از وکیل دادگستری استفاده یا یکی از وراث را به عنوان نماینده خود، انتخاب کنند. در این صورت، تمام وجوه، به نماینده پرداخت می‌شود.

تقسیم ارث حساب بانکی

گفتیم که تقسیم ارث حساب بانکی ممکن است به وسیله تقسیم نامه ارث و به دو روش استناد به قوانین یا توافقات انجام شود. به سهم هر یک از ورثه در مطلب تقسیم ارث اشاره کرده‌ایم. با این وجود، در این مطلب نیز به سهام وراث حاضر در مهم‌ترین طبقه ارث، یعنی طبقه اول، اشاره خواهیم کرد.

میزان سهم وراث

وراث حاضر در طبقه اول به شرح زیر هستند:

  1. والدین و فرزندان متوفی
  2. نوه‌ها
  3. نبیره‌ها

سهم هر یک از ورثه موضوع تقسیم ارث حساب بانکی به شرح زیر هستند:

  1. یکی از والدین یا یکی از اولاد: شخص حاضر، تمام سرمایه را دریافت می‌کند.
  2. والدین: در فرض حضور حاجب، به میزان یک ششم از اموال، به مادر تعلق می‌گیرد. در غیر این صورت، میزان سهم، به یک سوم افزایش خواهد یافت. همچنین در هر یک از فروض اشاره شده، پدر، باقیمانده اموال را دریافت می‌کند.
  3. والدین و یک دختر: هر یک از والدین، به میزان یک ششم از اموال سهم دارند. سهم دختر نیز به میزان سه ششم خواهد بود. یک ششم باقیمانده نیز در فرض عدم حضور حاجب، به مادر تعلق می‌گیرد. در غیر این صورت، باقیمانده اموال، به او رد نخواهد شد.
  4. یکی از والدین و یک دختر: یک ششم از سرمایه موضوع تقسیم ارث حساب بانکی ، سهم یکی از والدین است. سه ششم نیز سهم دختر خواهد بود و سپس دو ششم باقیمانده، به وراث رد خواهد شد.

ادامه بررسی میزان سهم وراث

  1. والدین و چند دختر: هر یک از والدین به میزان یک ششم از اموال، سهم خواهند داشت. چهار ششم نیز به صورت مساوی بین ورثه دختر تقسیم می‌شود.
  2. یکی از والدین و چند دختر: به میزان یک ششم از سرمایه، به پدر یا مادری که در قید حیات است، تعلق می‌گیرد. سپس چهار ششم به دختران تقدیم می‌شود و در نهایت یک ششم باقیمانده، به وراث رد خواهد شد.
  3. والدین یا یکی از آن‌ها به همراه دختر و پسر: یک ششم سهم هر یک از والدین خواهد بود. سپس باقیمانده اموال به نسبت پسر دو برابر دختر تقسیم می‌شود.
  4. والدین یا یکی از آن‌ها به همراه یک یا چند پسر: سهم هر یک از والدین، به میزان یک ششم، محاسبه می‌شود. باقیمانده سرمایه موضوع تقسیم ارث حساب بانکی نیز به نسبت پسر دو برابر دختر، تقسیم خواهد شد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم صلح نامه سهم الارث خود را به ما بسپارید. مرجع تخصصی ارث (دادازما) با بهره مندی از متخصصان مجرب، می‌توانند در فرآیند تقسیم ارث حساب بانکی ، همراه با شما باشند. برای سپردن وظیفه تنظیم عقد به کارشناسان، بر روی تنظیم اوراق قضایی بزنید. همچنین مشاوره حقوقی تلفنی ، یکی از خدمات کاربردی است که توسط دادازما ارائه می‌شود. به راحتی و با هزینه بسیار پایین، با کارشناس متخصص مشورت و راهکارهای قانونی را دریافت کنید. برای بهره مندی از این خدمات، بر روی لینک قبل بزنید.

عقود کاربردی برای کاربران!

در انتهای مطلب امروز، به مهم‌ترین عقودی اشاره می‌کنیم که در طول فعالیت حقوقی تخصصی دادازما، به صورت گسترده مورد استفاده کاربران قرار گرفته است. برای تهیه عقدی که مناسب شما است، ابتدا توضیحات بیان شده در صدر اسناد را مطالعه و سپس عقدی که برای شما تنظیم شده است را دریافت کنید.

اگر تصمیم دارید تقسیم ارث قبل از فوت را انجام دهید، می‌توانید از سند زیر استفاده کنید.

نمونه تقسیم نامه قبل از فوت

در صورتی که مراحل انحصار وراثت طی شده است و قصد دارید برای تقسیم اموال اقدام کنید، بر روی عکس زیر بزنید و توافق نامه تقسیم ارث را دریافت کنید.

نمونه تقسیم نامه ارث

ممکن است بخواهید سهم الارث خود را به سایر اشخاص انتقال دهید. این انتقال ممکن است با دریافت عوض یا بدون دریافت آن انجام شود. به هر حال برای انتقال سهم، می‌توانید از سند زیر استفاده کنید.

نمونه صلح نامه سهم الارث

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *